آبشار ویسادار ، یکی از زیباترین آبشارها

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آبشار ویستادار از جاذبه های شهرستان رضوانشهر، 16 کیلومتری شهر پره سر، دهستان ییلاقی ارده و در نزدیکی روستایی به نام  آوَوییار واقع شده است. روستایی که مردمی مهمان نواز و خونگرم دارد که در تمامی طول سال با آغوشی باز پذیرای مسفران و گردشگران هستند.

استان گیلان  بیش از 4 هزار آبشار دارد اما دراین  سرزمین بکر و مثال زدنی آبشارها، آبشارویسادار به تعبیر بسیاری، زیباترین و خیره کننده‌ترین آبشار این استان است.زیبایی منحصر به فرد، نمای خیره کننده، صدای ریزش آب از بلندای آبشاری در دل جنگل، تماشای شاخ و برگ درختان در کنار آواز پرندگان این ندا را مدام در ذهن آدمی تکرار می‌کند که آبشار بی‌نظیر ویسادار، آبشاری از جنس آرامش، زیبایی، طراوت و زندگی سرشار است.

آبشار ویسادار ، یکی از زیباترین آبشارها

آبشار ویسادار سومین آبشار مرتفع استان گیلان است که شکل خاص دیواره صخره‌ای آن  ویژگی و نمای منحصر به فردی به این نعمت زیبایی خدایی در گیلان داده است؛ جلوه متفاوتی که در کمتر مناظر طبیعی کشور به‌چشم می‌خورد.

آبشار ویسادار با شهر تالش تنها 30 کیلومتر فاصله دارد؛ اگر از شهر رشت به سمت بندرانزلی حرکت کنیم با ادامه مسیر به رضوانشهر و بعد از شهر زیبای رضوانشهر در منطقه پونل با در پیش گرفتن جاده رشت آستارا به شهر زیبای پره سر می‌رسیم.در مسیر زیبای منتهی به این آبشار، لمس زیبایی‌های طبیعی جاده به‌گونه‌ای زیاد است که گردشگران و علاقه‌مندان طبیعت را غرق در خود می‌کند و آدمی با این حجم از زیبایی تنها قدرت بی‌انتهای زیبایی خدا را لمس می‌کند.

جاده منتهی به آبشار ویسادار از دو سو با درختان سر به فلک کشیده  و کوه پوشیده از سرسبزی احاطه شده و هر چه که بیشتر در آن پیش می‌رویم این تصاویر روح نواز، دلبرانه‌تر جلوه می‌کند.

با نزدیک شدن به این آبشار و از فاصله‌ای تقریباً طولانی صدای ریزش قطرات خروشان آب از آبشار ویسادار به گوش می‌رسد و آرامشی وصف ناپذیر را با خود به ارمغان می‌آورد؛ آرامشی که جان، دل و جسم  هر ببیننده‌ای را مبهوت خود می‌کند.

آبشار ویسادار ، یکی از زیباترین آبشارها

ارتفاع این پدیده بی‌نظیر 15 متر است و آب از ارتفاع 15 متری از فراز ساختاری سنگی به شکل نیم دایره، بر روی صخره‌ای تیره رنگ جاری می‌شود که حکم دیواره  آبشار را دارد و با شکوهی وصف ناپذیر برگرفته از عظمت خدا، جلوه‌ای متفاوت را به ظاهر این آبشار می‌دهد.

این دیواره به‌صورت لایه لایه به مرور زمان شکل گرفته و جلوه‌ای زیبا را پدید آورده است؛ آب این آبشار پس از سقوط در حوضچه‌ای در پای آن ریخته می‌شود که توسط همین دیواره‌ها احاطه شده و تصویری خارق العاده را به‌وجود آورده است.

تمامی اطراف آبشار ویسادار پوشیده از درختان تنومند و سرسبز است و در فاصله چند متری آن، ریشه‌های کهنه و قدیمی این درختان به شکل خاصی در هم تنیده و بر روی زمین پهن شده است و علاوه بر زیبایی‌های منحصر به فرد مناظر اطراف، تصویری نو و بکر از طبیعت را ترسیم کرده است.

آبشار ویسادار ، یکی از زیباترین آبشارها

زیبایی‌های طبیعی و ظاهری این آبشار به‌گونه‌ای زیاد است که برخی تغییرات دست آدمی هیچ تاثیری بر گستردگی این زیبایی‌ها نداشته است.

در مقابل این آبشار در ارتفاعی بالاتر، پلی فلزی قرار دارد که فرصت تماشای زیبایی جلوه‌های طبیعی این مناظره زیبا را صد چندان می‌کند، به‌نحوی که می‌توان بر روی پل ایستاد و منظره سقوط بی‌امان قطرات آب را از ارتفاع 15 تری بر دل جنگل تماشا کرد.

آبشار ویسادار ، یکی از زیباترین آبشارها

این آبشار کمی پایین‌تر از سطح زمین اطراف خود قرار گرفته و این ویژگی موجب می‌شود ظاهر آبشار با جلوه‌ای متفاوت دیده شود؛ برای دسترسی به بالای آبشار پله‌های صخره‌ای وجود دارد تا با استفاده از آن‌ها  بتوان در بالای صخره‌های دیواره آبشار قرار گرفت.

حوضچه پای آبشار همواره مملو از آب زلال و پاک است و خنکای این آب زلال همواره در طول تمامی فصول وجود دارد به گونه‌ای که در فصل تابستان می‌توان با قرار گرفتن در کنار آبشار، سرمای هوای زمستان را یادآوری کرد.

در اطراف این آبشار کلبه‌هایی سنتی به منظور مکان‌های تفریحی و اقامتی ایجاد شده است و در این کلبه‌ها علاوه بر فراهم آوردن امکانات رفاهی، صنایع دستی و محصولات بومی و محلی منطقه به مسافران و گردشگران عرضه می‌شود.

آبشار ویسادار ، یکی از زیباترین آبشارها

فلسفه نام گذاری آبشار ویسادار

به زبان تالشی کلمه ای به نام ویسادار وجود دارد که معنای آن سایه درخت بید است، به منظور رسیدن به آبشار ویسادار باید از جنگلی عبور کنید که پر از درختان درخت بید سر به فلک کشیده می باشد. مطابق با آنچه که کارشناسان بیان کرده اند هیچ قطعیتی بابت این موضوع وجود ندارد و نمی توانیم با قطعیت تمام بگویم علت نام گذاری این آبشار به همین دلیل بوده است.

بهترین زمان سفر به آبشار ویسادار

البته که اغلب ماه های سال برای سفر به گیلان و خطه ی شمالی کشور مناسب است اما در زمان های به خصوصی زیبایی های این منطقه دو چندان می شود. به منظور بازدید از این آبشار در بهترین فصل ما پیشنهاد می کنید بین ماه های فروردین تا آبان برناه سفرتان را به آبشار ویسادار در گیلان تنظیم کنید. البته در پاییز و زمستان هم اگر سختی‌های راه را به جان بخرید، قشنگی‌های خاص خودش را دارد، توجه داشته باشید که در فصل ‌های پرباران، لباس و کفش مناسب همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی به آبشار ویسادار

آدرس: استان گیلان، شهرستان رضوانشهر، ۱۶ کیلومتری شهر پره سر، دهستان ییلاقی ارده، درنزدیکی روستایی به نام  آوَوییار

به منظور دسترسی به آبشار ویسادار در گیلان ابتدا باید به سوی رشت بروید و سپس راه خود را به طرف آستارا ادامه دهید. پس از گذر از انزلی و شهر رضوانشهر و طی ۱۷ کیلومتر به شهر پره می رسید. در این شهر، از سه راه احمد به طرف روستای سِکَرَه سرا یا صیقلسرا حرکت کنید. با عبور از صیقلسرا و گذر از روستای اووییار وارد جاذهی جنگلی بسیار زیبایی می شوید که به روستای لمیر منتهی می شود و در میانه ی راه شما را به محل آبشار می رساند. یک سوم این جاده روستایی آسفالت است و قسمت انتهایی آن خاکی می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید