جاذبه گردشگری دریاچه خضرنبی | ارتفاعات کوهستانی و جنگلی کجور نوشهر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در ارتفاعات کوهستانی و جنگلی کجور نوشهر و در ارتفاع حدود دو هزار متری از سطح دریای خزر دریاچه‌ای به نام “خضر نبی” واقع شده است و بنا به اعتقاد بومیان دارای تقدس مذهبی است. وسعت این دریاچه کمتر از نیم هکتار، عمق آن حدود 5 متر و آب آن شیرین است. از آن جایی که این دریاچه از عوامل تخریب انسانی دور مانده و در محدوده حفاظت شده البرز مرکزی قرار گرفته است و مأمن انواع پرندگان و انواع جانوران وحشی این ناحیه شده است که معمولا برای غذایابی و خوردن آب به سوی این دریاچه می‌آیند. به لحاظ ویژگی‌های فوق‌الذکر و فضای بسیار طبیعی، چشم‌اندازهای زیبا، دلنواز و فرح‌بخشی دارد که هر بیننده‌ای را به‌ویژه در ایام بهار و تابستان و پاییز شیفته خود می‌سازد.

جاذبه گردشگری دریاچه خضرنبی | ارتفاعات کوهستانی و جنگلی کجور نوشهر

این دریاچه که در ارتفاعات روستای نیمور معروف به بام کجور واقع شده که علاقه‌مندان و گردشگران می‌توانند با عبور از مسیرهای پر پیج و خم صخره‌های سنگلاخی، این بهشت گمشده را به تماشا بنشینند.

این دریاچه آرمیده در ارتفاعات بخش زیبای کجور با نامهای چون “خضر نبی، خضر رود کنار و خزررود” معروف بوده و از روزگاران گذشته تا به امروز در بین اهالی دارای تقدس مذهبی نیز است چرا که برخی از روستاییان و ریش‌سفیدان منطقه بر این باورند که روزی این دریاچه محل عبور حضرت “خضر پیامبر” بوده از این رو آن را، دریاچه خضر نبی نام نهاده‌اند.

این دریاچه که از جاذبه های گردشگری نوشهر می باشد ،  از نوع روان بوده و آب آن پس از ورود به رودخانه ویسر از طریق رود خیرود پس از عبور از کنار نوشهر به دریای خزر می‌ریزد، در اطراف این دریاچه بی‌نظیر و زیبا که در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی واقع شده، انواع وحوش و پرندگان نظیر گوزن، شوکا، مرال، خرس و پلنگ نیز دیده می‌شوند.

جاذبه گردشگری دریاچه خضرنبی | ارتفاعات کوهستانی و جنگلی کجور نوشهر

مسیر دسترسی

مسیر دسترسی به آن از چالوس آغاز و وارد كندوان میشود. در كیلومتر 25 چالوس به کرج به دو راهی كجور میرسد. پس از عبور از پل رودخانه چالوس به جاده آسفالته كجور كه به طرف شرق كشیده شده و طی مسافت 4 كیلومتر و قبل از رسیدن به آبادی پول مركز بخش كجور به دو راهی خاكی و جاده روستایی نیمور میرسد كه در جانب شمالی جاده آسفالته از مسیر اصلی جدا شده و با مسیری پر شیب و كوهستانی مارپیچ های فراوان ولی زیبا به روستای نیمور ختم می شود. دریاچه از روستای میخور نیز با پای پیاده و به صورت كوه پیمائی تقریبا 3 الی 4 ساعت فاصله دارد.
قابل یادآوری است که روستای زیبای نیموریکی از روستاهای شهرستان نوشهرو بخش کجور می باشد و با نوشهرتقریبا 60 کیلومتر  فاصله دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید