آشنایی با زیارتگاه شیخ زین الدین

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بقعه‌ی امام‌زاده شیخ زین‌الدین در 12 کیلومتری جنوب شهرکرد و در بالای تپه‌ای در خارج از شهر طاقانک با چشم انداز بسیار عالی واقع شده است و از جاذبه های مذهبی طاقانک می باشد. امام‌زاده شيخ زين‌الدين از نوادگان حضرت علی(ع) و بنا بر روايتی از شاگردان امام‌ صادق (ع) بوده است.

در داخل بقعه دست نوشته‌ و شجره‌نامه‌ای درباره‌ی این امام‌زاده نصب است که متن آن به اختصار چنین است: «سید محمد بن سید ذوالفقار بن شیخ احمد بن شیخ ذوالفقار بن شیخ احمد بن شیخ ذوالفقار بن شیخ محمد بن شیخ اسماعیل قاضی بن شیخ شهاب‌الدین بن شیخ شمس‌الدین بن شیخ نجم‌الدین بن شیخ صفی‌الدین بن شیخ عبدالجبار بن شیخ جعفر بن شیخ عبدالجبار بن شیخ عبدالغفار بن شیخ ابوالقاسم بن شیخ عبدالله بن امین بن محمود بن شیخ ابراهیم بن شیخ محمد زمان بن شیه اسحاق بن شیخ محمد رضا بن شیخ عبدالرحیم بن شیخ عبدالکریم بن شیه زین الدین بن شیخ کمال الدین بن شیخ محمد بن شیخ باقر بن عالیحضرت مستغی الالقاب سید محمد الشهید بن شیخ محمد شیخ الاسلام بن شیخ اسماعیل بن شیخ شهاب الدین محمد سید احمد بن سید بهاءالدین بن سید محمد بن شیه احمد بن سید عبدالقاهر بن احمد بن محمد حنیفه رضی الله عنه بن امیر المومینین علی بن ابی طالب…»

آشنایی با زیارتگاه شیخ زین الدین

بنای قبلی امام‌زاده از خشت و گلي بسيار كوچك و متعلق به دوره‌ی صفوی بود که در سال ۱۳۸۳تخریب شد و به جای آن بنای کنونی احداث شد. معماری كنونی بقعه به صورت هشت ضلعی است و هر یک از اضلاع آن ۱۲ متر است. مدخل اصلی بقعه در جانب جنوب قرار دارد و در طرفین آن دو اتاق کوچک جهت نگهداری و آبدارخانه تعبیه شده است. در سه جهت دیگر بقعه، سه در جهت ورود به بقعه احداث شده و در اطراف درها ۸ پنجره جهت نورگیری احداث شده است. در وسط اتاق مرقد ۸ ستون به فاصله ۳ متری از همدیگر و به صورت ۸ ضلعی جهت برقراری سقف و گنبد خانه تعبیه شده است. گنبد بنا به صورت شلجمی بلند به قطر ۶ و ارتفاع ۸ متراست که بر روی ساقه ۲ متری قرار دارد و در آن ۱۶ پنجره جهت نورگیری طراحی شده است. درست در زیر گنبد و میان ستون‌ها، ضریح آلومینیومی به ابعاد۵/۲ در ۲ متر قرار دارد. گنبد از خارج به صورت ورق استیل و از داخل آجر کاری شده است. در ساقه گنبد یک ردیف کاشی لاجوردی نصب شده که آیه الکرسی با خط خوش نستعلیق در آن اجرا شده است.

آشنایی با زیارتگاه شیخ زین الدین

کف و دیوار بقعه موزاییک و سنگ مرمر شده و باقی دیوار و سقف بقعه، آیینه کاری زیبایی دارد. این آیینه کاری‌ها از سال ۱۳۸۶ آغاز و تا کنون ادامه دارد. در تصاویری از عتبات عالیات بر روی کاشی‌های خشتی بر دیوار بقعه اجرا شده که نوعاً توسط بانیان خیر به یاد در گذشتگان خود است. در محوطه بقعه، سرویسهای بهداشتی و آب آشامیدنی و فضای مشجر قرار دارد. در طرح جامع امام‌زاده كه مطالعات آن انجام شده و در حال اجرا است اين موارد رفاهی برای زائران در نظر گرفته شده است: پارك كودك، نمازخانه، كتاب‌خانه، اورژانس، زائرسرا، بازارچه و…. در محوطه و قسمت شمال امام‌زاده يك قبرستان قديمی وجود دارد كه بيشتر ويژه افراد سرشناس محلی بوده است. از آنجايی كه اين امام‌زاده در محل اين گورستان قديمی وجود دارد، در هنگام توسعه‌ی آن چندين مقبره قديمی نيز پيدا شده است.

لازم به ذکر است مردم شهر طاقانک برای ماه محرم به ويژه تاسوعا و عاشورا مراسم ويژه‌ای دارند كه به مراسم نمادين«خيمه‌سوزان» معروف است، به همين مناسبت جمعيت زيادی از سراسر كشور برای ديدن اين مراسم به محل ويژه مراسم می آيند و از آنجايی كه اين مراسم در نزديكی و رو به روی امام‌زاده شيخ زين‌الدين است، ضمن آن که هيأت‌های سينه‌زنی و زنجيرزنی به امام‌زاده می روند و به عزاداری می پردازند، بسياری از اين افراد ضمن انجام مراسم به زيارت امام‌زاده شیخ زین‌الدین هم می روند. مردم طاقانك و شهرها و روستاهای اطراف به اين امام‌زاده اعتقاد بسيار زيادی دارند و در بيش‌تر ايام تعطيل زائران برای زيارت به اين مكان می آيند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید