لیست معروف‌ترین سوغات کرمان همراه با عکس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کرمان از آن دسته شهر‌هایی می‌باشد که بعد از گشت و گذار در بازار و مراکز خرید آن، ناخودآگاه با چمدانی پر از سوغات روبرو خواهید شد. سوغات کرمان به دو بخش خوراکی‌ها و صنایع دستی تقسیم میشود و هر دسته بدون شک طرفداران خاص خودش را خواهد داشت. لیست معروف‌ترین سوغات کرمان را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

کماچ سهن

نام کرمان با دو شیرینی گره خورده که یکی از آنها شیرینی‌ای با طعمی بی‌نظیر به نام کماچ سهن است. این شیرینی از آرد جوانه گندم تهیه می‌شود و بسیار مقوی و پرکالری است. برای درست کردن این شیرینی جوانه گندم آرد شده و از آن خمیر تهیه می‌شود. این خمیر با ادویه‌های مثل دارچین و زیره عمل‌آوری شده و سپس به دو قسمت تقسیم می‌شود. روی یک بخش از آن که با وردنه صاف می‌شود، خرما و گردو یا خرما و پسته به همراه ادویه که به صورت خمیر درآمده‌اند، ‌ریخته می‌شود و بخش دیگر خمیر روی آن قرار می‌گیرد سپس به شکل لوزی بریده می‌شود. کماچ سهن از یکی از مشهورترین سوغات کرمان است که با خاطرات اهالی این شهر هم گره خورده. خیلی از کرمانی‌ها به یاد می‌آورند که صبح‌ها با بوی خوش کماچ خانگی دست‌پخت مادران‌شان از خواب برخاسته‌اند.

لیست معروف‌ترین سوغات کرمان همراه با عکس

کلمپه کرمان

معروف‌ترین شیرینی و سوغات کرمان که در هیچ جای دیگر از کشورمان نمی‌توانید مشابه آن را بخرید، کُلُمپه می‌باشد که زیبایی را در کنار طعم و عطر عالی به خوبی حفظ کرده است. گردو و خرمای خمیری شکل در وسط لایه نازک خمیر و به مشام رسیدن عطر دارچین و گلاب آن چیزی نیست که بتوان براحتی چشم پوشی کرد.

لیست معروف‌ترین سوغات کرمان همراه با عکس

قطاب

فرقی ندارد که کجای ایران هستید در هر صورت مطمئنا تا حالا نام قطاب را شنیده اید و حداقل یکبار این شیرینی خوشمزه را تست کرده اید. قطاب یکی از خوش مزه ترین و اصیل ترین شیرینی های ایرانیاست که بیس بادامی دارد در پخت این شیرینی از خاکه قند و بادام استفاده می شود و انواعی دارد و هم نوع یزدی  هم نوع کرمانی آن موجود است که در سفر به کرمان مسلما باید نوع کرمانی آن را به عنوان یکی ازبهترین سوغاتی های یزد خریداری کنید در هر صورت نوع کرمانی این شیرینی پسته ای  یا گردویی است و در لایه ی بیرونی آن هم از خاکه قند برای تزیین استفاده می شود جالب است بدانید که این شیرین قدمت طولانی ای دارد و گفته می شود که قدمت پخت آن به دوران هخامنشیان برمی گردد!

لیست معروف‌ترین سوغات کرمان همراه با عکس

قاووت

همان طور که از نام این سوغات کرمان برداشت میشود، قوتو سرشار از انرژی و منبعی برای بدست آوردن نیروی فراوان می‌باشد. قوتو پودری قهوه‌ای و گاهی زرد رنگ می‌باشد که اغلب در کنار شیر و برای تقویت حافظه و همچنین بالابردن قوا و درمان کم خوابی استفاده میشود. رنگ زرد این پودر بخاطر ترکیب آرد نخود، شکر و نارگیل می‌باشد. اما اگر دوست دارید بهترین و مقوی‌ترین قوتو را به عنوان سوغات همراه بخرید، پیشنهاد می‌کنیم پودر قهوه‌ای رنگ که ترکیبی از مغز گندم، جو، هل باد، بذر کتان، سیاه دانه، تخم خرفه، قهوه و چندین داروی گیاهی دیگر می‌باشد را بخرید.

لیست معروف‌ترین سوغات کرمان همراه با عکس

پسته

به جرأت می‌توان گفت: نام ایران و کرمان را در تمام دنیا با پسته‌های مرغوب و درجه یک آن میشناسند و یکی از اصلی‌ترین محصولات صادراتی کشورمان به شمار می‌رود. درست است که پسته در سایر شهر‌های ایران نیز کشت میشود، اما قطعا پسته‌ای که به عنوان سوغات کرمان خریداری میشود، تفاوت زیادی با بقیه دارد.

لیست معروف‌ترین سوغات کرمان همراه با عکس

زیره کرمان

قطعا ضرب المثل زیره به کرمان بردن را که کنایه از انجام دادن کار بیهوده میباشد، شنیده و بار‌ها در لا به لای صحبت هایتان به کار برده اید. بهترین و مرغوب‌ترین زیره‌ی ایران در استان کرمان کشت میشود و به همین خاطر است که در شیرینی‌های محلی این منطقه نیز عطر و طعم آن را براحتی احساس می‌کنید. زیره از آن دسته سوغاتی‌های کرمان می‌باشد که می‌تواند خانم‌های کدبانو و هنرمند را حسابی خوشحال کند.

لیست معروف‌ترین سوغات کرمان همراه با عکس

فالوده کرمانی

نام فالوده را که می‌شنویم بلافاصله شیراز را به خاطر می‌آوریم. اما کرمانی‌ها هم در زمینه درست کردن این دسر خوشمزه حرف‌های زیادی دارند انقدر که فالوده به یکی از سوغاتی‌های معروف کرمان بدل شده است. فالوده کرمانی کمی با فالوده شیرازی تفاوت دارد و تفاوتش هم به خاطر افزودنی‌ها و چاشنی‌هایی است که با سلیقه کرمانی به رشته‌های نشاسته و آب و شکر افزوده می‌شود. در کرمان از عرق بیدمشک، نعنا یا نسترن به عنوان چاشنی فالوده و برای تزیین هم از تخم شربتی یا تخم خرفه روی فالوده استفاده می‌شود. خلاصه که خاطرتان باشد کرمان را بدون چشیدن طعم فالوده کرمانی ترک نکنید.

لیست معروف‌ترین سوغات کرمان همراه با عکس

خرمای کرمان

نخلستان‌های سر به فلک کشیده و استوار کرمان بیشتر از اینکه طبیعت زیبا و چشم اندازی خارق العاده در غروب آفتاب باشند، یکی از بزرگترین سرمایه‌های این شهر و منبع اصلی رزق و روزی مردمان سختکوش آن هستند. کیفیت خرمای کرمان در حد بسیار مطلوبی بوده و این شهر یکی از اصلی‌ترین منابع خرمای صادراتی کشور به شمار می‌رود.

لیست معروف‌ترین سوغات کرمان همراه با عکس

عرقیات کرمانی

اصولا ما ایرانی‌ها اعتقاد زیادی به عرقیات و داروهای گیاهی داریم و تقریبا در اغلب خانه‌های ایرانی عرق نعنا و گلاب یافت می‌شود. کرمانی‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند و  خودشان هم تولیدکننده انواع مرغوب عرقیات گیاهی هستند. در دامنه کوه‌های هزار در کرمان روستای زیبایی وجود دارد به نام لاله‌زار. شهرت این روستا به باغ‌های گلش است، گل‌هایی که کاملا ارگانیک و بدون استفاده از سموم به عمل می‌آیند. گلاب گل‌های روستای لاله‌‌زار به لحاظ کیفیت با گلاب قمصر برابری می‌کند و همچنین روغن گل‌های این روستا یک محصول صادراتی درجه یک است. عرقیات گیاهی به خصوص عرق زیره و نسترن و بیدمشک از بهترین سوغات‌هایی هستند که می‌توانید از کرمان به خانه ببرید.

لیست معروف‌ترین سوغات کرمان همراه با عکس

گبردوزی

اگر کمی تاریخ را مرور کنید و در جاذبه‌های کرمان دقت کنید، بدون شک متوجه خواهید شد که در گذشته اغلب مردم این منطقه زرتشت یا گبر بوده اند. یکی از صنایع دستی معروف این شهر که نشان از همین دین و ادیان دارد، گبردوزی می‌باشد. طرح‌های منحصر به فرد با نخ‌های رنگارنگ وقتی با هنر دست مردم خونگرم این منطقه تلفیق میشوند، چیزی بیش از یک پارچه‌ی ساده خواهد بود.

لیست معروف‌ترین سوغات کرمان همراه با عکس

ظروف و اشیای تزئینی مسی

ظروف واشیای مسی را همه دوست داریم و خاطره خوش خانه مادربزرگ و پدربزرگ را برایمان زنده می‌کنند و زینت‌های خاصی برای یک خانه ایرانی محسوب می‌شوند. این ظرف‌ها در راسته مسگرهای بازار بیشتر شهرهای ایران وجود دارند اما ظروف مسی در کرمان حکم دیگری دارند چون بزرگ‌ترین معادن مس ایران در این شهر قرار دارند. ظروف و اشیای تزئینی مسی سوغاتی‌ها و یادگارهای ماندگاری هستند و در کرمان هم تنوع زیادی دارند؛ از ظروف کاربردی آشپزخانه تا اشیای ظریف تزئینی می‌توانید در میان محصولات مسی پیدا کنید و به عنوان سوغات کرمان به خانه ببرید.

لیست معروف‌ترین سوغات کرمان همراه با عکس

گلیم شیریکی پیچ

کرمان یکی از قطب‌های قالی‌بافی در کشور است و قالی‌های کرمانی بسیار پرآوازه‌اند اما واقعا کمتر گردشگری است که کالای گرانقیمتی مثل قالی سوغات ببرد. اگر بخواهید سوغاتی از جنس قالی برای کسی ببرید و قصد نداشته باشید به اندازه خرید یک قالی کرمان هزینه کنید از این شهر دست خالی برنمی‌گردید.

لیست معروف‌ترین سوغات کرمان همراه با عکس

گلیم بافی در خیلی از شهرهای ایران مرسوم است اما در کرمان گلیم با سبک متفاوت بافته می‌شود که گلیم شیریکی پیچ بافی نام دارد. این گلیم محصول روستای دارستان است که به عنوان دهکده جهانی گلیم در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید