باغ گیاه شناسی مونترال ، از زیباترین جاذبه های کانادا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در سفر به کشور کانادا سری به شهر مونترال، بزرگترین شهر استان کبک که ایرانیان زیادی در آن زندگی می‌کنند بزنید. یکی از دیدنی‌های کانادا و شهر مونترال، باغ گیاهشناسی مونترال (Montreal Botanical Garden) است. این باغ از لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی یکی از مهم‌ترین باغ‌های گیاهشناسی جهان به شمار می‌رود.

زیباترین باغ گیاه شناسی در مونترال را بشناسید + تصاویر

باغ گیاهشناسی مونترال 73 هکتار مساحت دارد که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. در این باغ ۲۲۰۰۰ گونه گیاه متفاوت، ۲۰ باغ موضوعی، ۱۰ گلخانه نمایشگاهی در ۷۵ هکتار جای گرفته اند. این باغ تنها چند دقیقه با مرکز شهر فاصله دارد. گیاهانی که در این مجموعه می بینید از تمام دنیا جمع آوری شده اند. زمان ورود به محل نگهداری حشرات را می بینید که با دنیای منحصر به فرد خود به استقبالتان می آیند. در این باغ بزرگ می‌توانید ساعت‌ها به پیاده‌روی بپردازید و از دیدن گیاهان و گل‌های مختلف غرق در لذت شوید.

زیباترین باغ گیاه شناسی در مونترال را بشناسید + تصاویر

تاریخ باغ گیاه شناسی مونترال

جالب است بدانید که در اواسط قرن ۱۹ صبحت هایی در مورد راه اندازی این باغ به میان آمد ولی معلمی جوان به اسم ماری ویکتورین در دهه ی ۱۹۲۰ اقدام به اجرای این طرح کرد. با وجود رکود بزرگ، جنگ جهانی دوم این پروژه به دلیل پیگیری ها ماری ویکتورین و هنری توشر مردی که بعدا تبدیل به رئیس باغ داری مجموعه شد، افتتاح شد. کار آنها در طول سالها با تشکیل رسمی باغ (۱۹۳۱)، طراحی ساختمان اداری و پذیرش باغ (۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹) و ساخت گلخانه های نمایشگاهی (که در سال ۱۹۵۶ افتتاح شد) شکل گرفت. دلیل راه اندازی این مجموعه آموزش به دانش آموزان و دانشجویان بود. باغ گیاه شناسی علاوه بر آن که بنیادی پژوهشی گیاه شناسی است، در بردارنده مرکز پژوهش حشره شناسی و سایت بیرونی مزرعه آموزشی و حیوانات خانگی نیز می باشد.

زیباترین باغ گیاه شناسی در مونترال را بشناسید + تصاویر

گلخانه های باغ گیاه شناسی مونترال

در این مجموعه ۱۰ گلخانه وجود دارد:

گل های شیپوری:  نزدیک به ۱۱۰ گونه متفاوت و ۳۳۰۰ مورد از آن ها در گل خانه وجود دارد، که بیشتر متعلق به مناطق گرمسیری هستند. نسبت به سایر قسمت ها گل های این جا کم تر مورد توجه می گیرند اما این دسته گیاهیانی عالی و سرسخت برای نگهداری در خانه هستند. این مجموعه تمام سال باز است.

گل خانه بگونیا: تنها دو خانواده از این گیاه در تمام گل خانه وجود دارد و نکته عجیب تر این است که ۹۹ درصد آن ها genus Begonia هستند. ۱۵۰۰ گیاه متفاوت که همگی برگ های نامتقارن دارند.

بونسای و پینجینگ: هنر شکل دادن به درختن که قدمت آن به هزاران سال پیش در چین بر می گردد و در سال های اخیر توجه همه جهان را به خود معطوف ساخته است. هنرمندانی که می کوشند هنر خود را با کمک طبیعت به همه نشان دهند. در باغ گیاه شناسی مونترال ۵ کلکسیون از درختان مینیاتوری نگهداری می شود که هر کدام از آن ها ارزش های فرهنگی و معیارهای زیبایی منحصر به فرد خود را دارند. می توان آن را یکی از بزرگ ترین مجموعه های بنسای خارج از آسیا دانست.

زیباترین باغ گیاه شناسی در مونترال را بشناسید + تصاویر

ژاپن: باغ ژاپنی بنسای که از ماه مه تا اکتبر قابل بازدید است.

شمال چین: باغ چینی بهاری از ماه که تا اکتبر برای عموم قابل مشاهده است.

جنوب چین: باغ علف هرز در سالن نمایشگاه که تمام سال قابل بازدید است.

ویتنام: مرکز پذیرش (به مناسبت های خاص برگزار می شود)

شمال آمریکا: حیاط بونسای در پشت درخت فریدریک از ماه مه تا اکتبر باز است.

آناناسیان: آناناسیان در فرم های مختلف، شکوفه های دیدنی ارائه می دهند. نصفی از ۲۴۰۰ گونه در این خانواده از نوع epiphytic هستند که ویژگی های جنگل های گرمسیر آمریکا را دارند. تنوع تکاملی متفاوتی را در خانواده bromeliceae می بینیم که یکی از معمول ترین گیاهان گلدار هستند.

کاکتوس ها: ساکولنت ها یا گیاهان گوشتی به دلیل شکل های اغلب عجیب و غریب و ریشه های خاص همیشه جذابیت خاص خود را دارند. هرچند آن ها بسیار عجیب هستند اما هر از گاهی گل هایی می دهند که واقعا منحصر به فرد هستند.

سیکاس:  سیکاس ها در عصر دایناسور ها نزدیک به ۱۵۰ میلیون سال پیش بر جای باقی مانده اند. این درختان شبیه به نخل هستند ولی در واقع conifers می باشند. این گیاهان نیز نر و ماده هستند و با نبود هر یک از جنس ها ادامه ی بقا ممکن نیست و این مسئله یکی از دلایل مهمی است که این گیاهان در خطر انقراض قرار گرفته اند.

زیباترین باغ گیاه شناسی در مونترال را بشناسید + تصاویر

سرخس ها: این گیاهان در باغ در دو گروه نگهداری می شوند که یکی از مجموعه ها تمام طول سال و مجموعه دیگر از ماه ژوئن تا سپتامبر قابل بازدید می باشد.

انواع بنفشه: البته، هر کسی می داند که بنفشه های آفریقایی چیست! آنها متعلق به جنس Saintpaulia هستند و بخشی از خانواده بزرگ گرمسیری به نام Gesneriaceae هستند. گیاهان در این خانواده دارای گل های رنگارنگ در اشکال مختلف هستند، نتیجه تکامل طولانی در کنار گردهافشان هایی است که به آنها کمک می کند.

ارکیده ها: تنوع ارکیده ها بسیار زیاد است، ۷۵۰ گونه مختلف که ۳۰۰۰۰ ارکیده در باغ گیاه شناسی مونترال نگهداری می شود. یکی از نمایشگاه های ارکیده تمام طول سال و دیگری اوایل بهار قابل بازدید است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید