بهترین و زیباترین شهرهای ساحلی انگلستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

با ده مورد از جوامع ساحلی انگلستان که باعث به وجود آمدن تغییرات مثبتی در محل زندگی خود شده اند و گردشگران زیادی را برای بازدید از خود مشتاق ساخته اند آشنا شویم.

1- ویتزتیبل ، کنت:

بهترین و زیباترین شهرهای ساحلی انگلستاندر یکی از دیوار های نزدیک خیابان اصلی این شهر، هنرمند خیابانی به نام “مرد گربه ای” نقاشی دیواری را کشیده است که زمین را به شکل یک زمان سنج به تصویر کشیده که هر لحظه در حال فرو رفتن به داخل کوهی از بطری های پلاستیکی دور انداخته شده است. اولین شهر بدون پلاستیک کنت دارای فروشگاه های محلی، گالری های هنری و دکه های غذا های دریایی است که در کنار سواحل زیبای دریا و بندری پر جنب و جوش به کار خود مشغول هستند.
بازدید کنندگان از این مغازه ها دیدن می کنند، از بازار محلی حلزون دریایی خریداری می کنند، قایق های در حال تخلیه ی بار ماهی را تماشا می کنند و هم چنین از Fishlab که یک گالری خیریه مربوط به محصولات دریانوردان است و به صورت هفته ای نمایشگاه برگذار می کند، بازدید می کنند. فستیوال صدف دریایی این شهر از 27 تا 29 جولای می باشد و شامل گونه های بسیار زیادی از غذا های دریایی، رقص های محلی، آتش بازی و هم چنین بشکه های فراوانی که از صدف های دریایی پر شده اند، می شود.

2- لایم رجیس، دورست:

بهترین و زیباترین شهرهای ساحلی انگلستان

لایم رجیس اولین شهر خالی از پلاستیک استان خود به حساب می آید و در کنار بندرگاهی زیبا به همراه دیوار های سنگی واقع شده است. این شهر هر سال فستیوال های بسیاری را در رابطه با فسیل ها، موسیقی محلی و غیره برگذار می کند. کارنیوال جذب سرمایه ای هم که از 3 تا 11 آگوست بر پا می شود، شامل سخنرانی ها، مسابقه ی کرجی رانی و دوی اردک ها و هم چنین مسابقات واتر پولو در بندرگاه می شود. آسیاب آبی قدیمی شهر هم که توسط چندین داوطلبان بازسازی شده است، امروزه آرد و الکتریسیته تولید می کند. میدان اصلی این شهر هم شامل کسب و کار های خلاقانه ی بسیاری می باشد.

از آهنگران نقره گرفته تا سفال گران، آژانس های طراحی و کافه های روباز می شود که از آرد تولید شده در آسیاب برای پخت شیرینی جات و قیف های بستنی استفاده می کنند. این کافه بیشتر زباله های خود را بازیافت می کند و مواد قابل کمپوست شدن خود را به مزرعه ی Trill Farm Organics می فروشد که با استفاده از آن ها گیاهان و سبزیجات مورد نیاز کافه را تهیه می کنند.

3- پنزنس:

بهترین و زیباترین شهرهای ساحلی انگلستانبا داشتن باغستان های استوایی، گالری های هنری مدرن، بار های ساخته شده به سبک دزدان دریایی و هم چنین استخر شگفت انگیز Jubilee که از گرمایش زمین برای حرارت دادن به آب های خود استفاده می کند، پنزنس همیشه از شهر های پیشروی انگلستان به شمار می رفته است! اولین شهر خالی از پلاستیک هم چنان با اقتدار همین رویه را پیش گرفته است و بیش از 100 مورد از کسب و کار های حاضر در آن هم از برنامه ی SAS پیروی می کنند. امسال بر روی تابلوی ورود به شهر آن ها این جمله نقش بسته است: “به پنزنس خالی از پلاستیک خوش آمدید! کاهش! باز پروری! باز فکری!”
کافه ی Wave یکی از اولین مغازه های شهر بوده که از پلاستیک استفاده نمی کرده است و امروزه هم فقط از لیوان های قابل بازیافت استفاده می کند. از ناچو ها و سالاد مخصوص سرخ شده ی این کافه هم کمی امتحان کنید! یکی از رستوران های فیش اند چیپس مشهور حاضر در گردشگاه این شهر که Fraser نام دارد هم در سال 2019 برای سرو بستنی در ظرف های سفالی قابل بازیافت جایزه ی Good Catch Award را دریافت کرده است.

4- هورنسی، یورکشایر شرقی:

بهترین و زیباترین شهرهای ساحلی انگلستان

این شهر 15 مایل با Hull فاصله دارد و حسی کاملاً متفاوت با دیگر نقاط این کشور دارد. از جاذبه های آن می توان به دکه های دونات تازه، ماشین های قرعه کشی حاضر در گردشگاه و قایق های چوبی پارویی کرایه ای آن که در دریاچه ی هورنسی قرار دارد، اشاره کرد. هورنسی بزرگ ترین دریاچه ی آب شیرین یورکشایر به شمار می رود. از سالاد یونانی و هم چنین کیشه ی سبزیجات سرخ شده هم که در کافی شاپی به اسم “شماره ی 10” سرو می شود و در بازار محلی قرار دارد امتحان کنید. “جوان و تیم بونچ” که صاحبان آن هستند، سال هاست ایده هایی برای سازگار سازی هر چه بیشتر کسب و کار خود با طبیعت در ذهن پرورانده اند.
کارناوال قدیمی و رایگان این شهر هم با تم قدیمی در سال 2019 برگذار می شود و قرار است که در آن از هیچ پلاستیک یک بار مصرفی استفاده نشود. این فستیوال شامل یک راهپیمایی جذاب و عظیم هم می شود. دوچرخه سواران و علاقه مندان به پیاده روی هم می توانند از مسیر ریل های مورنسی استفاده کنند که به طول 15 مایل می باشد و در شهر Hull به پایان می رسد.

5- هستینگز، ساسکز شرقی:

بهترین و زیباترین شهرهای ساحلی انگلستاناین شهر کوچک و رنگارنگ که همچنان شبیه به یک شهر بندری قرون وسطایی است، مسافرخانه های چوبی دارد و قلعه ی انگلیسی شاه ویلیام را هم در خود جای داده است و برای رسیدن به آینده ای بدون پلاستیک تلاش می کند. از بستنی های اصیل ایتالیایی حاضر در Di Pola واقع در منطقه ی Marine Parade امتحان کنید. در کنار سواحل زیبای شهر به قدم زدن بپردازید و بازمانده های کشتی های غرق شده را در موزه ببینید و در زیر گردشگاه به جست و جو مشغول شوید.

در آن جا کوچه ای واقع شده است که با بطری هایی مربوط به سال های 1930 تزئین شده است. گالری جدیدآً بازسازی شده ی هستینگز هم به یکی از قطب های جذب گردشگر تبدیل شده است و از ساعت 6 صبح درب های خود را برای مشتاقان باز می کند. نمایشگاه های ماه جولای شامل آثاری از هنرمند معاصر، “تال آر، Tal R” می شود.
راه آهن مارپیچ زیبای روی صخره ها هم که از غرب تا شرق شهر کشیده شده است، یکی از نقاط دیدنی اصلی منطقه به حساب می آید.روز دزدان دریایی هستینگز هم در 14 جولای برای دریا هایی پاکیزه تر تبلیغ می کند و سرگرمی هایی با همین مظمون را تدارک دیده است.

یکی از برنامه های اصلی آن ها شکستن رکورد بیشترین تعداد مردمی است که به شکل یک کشتی در کنار هم ایستاده اند! از 3 تا 11 آگوست نیز کارناوال شهر قدیمی هستینگز مسابقات کالسکه سواری را برگذار می کند و درب بوستان ها را می گشاید و چندین مهمانی خیابانی جشن می گیرد و همایش هایی بزرگ را برگذار می کند.

6- جرسی:

بهترین و زیباترین شهرهای ساحلی انگلستان

با داشتن 43 مایل خط ساحلی، جرسی برنامه های زیادی را برای از بین بردن زباله های دریایی خود دارد. دولت این جزیره از ماه می 2019 موقعیت آب و هوا را اورژانسی اعلام کرده و بسیار از برنامه ی جلوگیری از مصرف محصولات پلاستیکی شهر پشتیبانی کرده است.
یکی از اولین کسب و کار هایی که از برنامه های SAS پیروی کرده است کافه ی Moo می باشد. “لینزی هاوکینگ، Linzi Hawkin”، یکی از بنیان گذاران SAS در این رابطه می گوید: “نه تنها غذا های آن ها محلی و به صورت کاملاً ارگانیک تهیه می شود، بلکه آن ها تلاش های بسیاری را هم برای کم کردن مصرف پلاستیک خود انجام داده اند و سعی می کنند که مشتری های خود را هم به این کار سوق دهند.”

7- نورث دوون:

بهترین و زیباترین شهرهای ساحلی انگلستان

در میان اقیانوس و ارتفاعات Exmoor، طبیعت وحشی نورث دوون قرار گرفته است. از جنگل های پر خزه ی بلوط گرفته، تا تیغستان های نمکین بنفش رنگ و تپه های سرسبز و سواحل صخره ای. از گونه های جانوری موجود در این شهر هم می توان به خفاش ها، پروانه های گوناگون، جوجه تیغی ها، موش های دریایی، خوک آبی ها، سمور دریایی ها، گوزن های سرخ و چندین گونه ی زیبای پرنده اشاره کرد.
فستیوال جاده ای موسیقی Braunton هم که از 30 آگوست تا 2 سپتامبر برگذار می شود تلاش دارد تا با فراهم کردن آب آشامیدنی رایگان، لیوان های قابل بازیافت و سطل های زباله، مراسم خود را همگام با طبیعت سازد. به غیر از چندین گروه عالی موسیقی، این فستیوال شامل رقصنده های سنتی، اعضای سیرک، یک کابین دیسکو و یک اتوبوس کوکتل هم می شود.

8- براد هیون و لیتل هیون، پمبروکشایر:

بهترین و زیباترین شهرهای ساحلی انگلستانسواحل شنی آن برای ساخت قلعه بسیار عالیست! قدم زدن در کنار ساحل هم شما را به سمت سنگ های ایستاده ی زیبایی می کشاند. این دو دهکده که دارای دشت های کم ارتفاع سبز و دره های پر درخت می باشند، اولین جوامع پیروی پروژه ی SAS در استان پمبروکشایر می باشند.

در مسابقه ی سه گانه ی 9 ژوئن این استان، هنرمند کار با شن، “مارک ترنور، Marc Teanor” اثری با 30 متر عرض را خواهد ساخت که لوگوی گروه های علیه پلاستیک محلی و یک برنامه ی اکولوژی دیگر را هم شامل می شود! در تاریخ 3 آگوست هم کارناوال Havens جشنواره ای خالی از پلاستیک خواهد بود. حتماً ریزوتوی مارچوبه و تره فرنگی و یا کاپوناتا سیسیلیانای ویگن را در رستوران ایتالیایی Sunshine امتحان کنید. منظره ی غروب این رستوران هم بی نظیر است!
لیتل هیون، یک دهکده ی قدیمی پر جنب و جوش است که گنجینه های غذایی مطابق با محیط زیست را در خود جای داده است! بازدید کنندگان می توانند به وسیله ی اتوبوس شاتل پافین به قصر St Brides بروند و در برگشت 5 مایل را پیاده بروند و از غار های صخره ای و دژ های باستانی آن دیدن کنند و از غذا های موجود در کافه و بار Crawl لذت ببرند. سارنی خرچنگ و بستنی مخصوص این کافه فوق العاده هستند!

9- سنت بیز، کامبریا:

بهترین و زیباترین شهرهای ساحلی انگلستانبرای مسیر پیاده روی ساحل به ساحل چالش برانگیز Alfred Wainwright مشهور می باشد که از میان سه پارک جنگلی پر دشت تا ساحل رابین هود در یورکشایر شمالی ادامه پیدا می کند و شهر سنت بیز را به یکی از جاذبه های گردشگری علاقه مندان به کوهنوردی تبدیل کرده است. برای کسانی هم که به تاریخ و طبیعت وحشی علاقه دارند، محل های بی نظیر زیادی وجود دارند.

منطقه ی تحت حفاظت RSPB که بر روی صخره های این شهر قرار گرفته است، یکی از بزرگ ترین کلونی های پرندگان دریایی شمال غربی انگلستان را در خود جای داده است و کلیسای کوچک قرن دوازدهمی هم دارای یک طاق بسیار زیبا به سبک نورمن می باشد.
Hartley هم یک کافه ی ساحلی کلاسیک می باشد که چای خود را در لیوان های چینی و با قاشق های فلزی سرو می کند. اعضای این کافه هم بطری های آب شما را به صورت رایگان دوباره پر می کنند و چشم انداز زیبایی از سنت بیز از پنجره های آن قابل مشاهده می باشد.

10- انستروثر، فایف شرقی:

بهترین و زیباترین شهرهای ساحلی انگلستانسواحل زیبای رو به جنوب انستروثر دارای مسیر های سنگ فرش، دیوار های زیبای صخره ای و بندرگاهی پر ازدحام می باشد. برنامه های منظم پاکیزه سازی، آن را کاملاً تمیز نگاه می دارند و از آگوست 2018 کسب و کار های منطقه هم رو به کاهش مصرف محصولات پلاستیک آورده اند. گروه های ضد پلاستیک انستروثر به همراه یک جامعه ی کوچک خیریه ی محلی، نمایشگاه عکسی را به نام “به ساحل ما می رسد” برگذار کردند که پر از آثاری بود که از زباله های سواحل منطقه گرفته شده بودند.
اولین کسب و کاری که در این شهر خالی از پلاستیک شد، بار Fish بوده است که غذا های خود را در کارتن های کمپوست شونده سرو می کند و بطری های آب رهگذران را رایگان پر می کند.
درست در کنار این بار، موزه ی ماهیگیری قرار دارد که پنجاهمین سالگرد افتتاح خود را با برگذاری کارگاه های پاکیزه سازی سواحل و دیگر فعالیت های سازگار با طبیعت جشن می گیرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید