چگونه نرگسی اسفناج خوش مزه و رژیمی درست کنیم؟

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

نرگسی یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی است، که اصالت آن به مناطق شمالی کشور باز می‌گردد. نام گذاری نرگسی برای این غذا به خاطر این است که بعد از اینکه غذا آماده شد، شبیه گل نرگس می‌‎شود. البته در بعضی از مناطق کشور، نرگسی را گل در چمن می‌نامند.

چگونه نرگسی اسفناج خوش مزه و رژیمی درست کنیم؟

اگر شما هم به تغذیه سالم روی آورده اید و دارای رژیم غذایی هستید حتما نرگسی اسفناج را در وعده های غذایی خود جای داده و از غذای مقوی که سرشار از آهن و پروتیین است استفاده کنید.

آماده سازی و پخت نرگسی بسیار ساده است و زمان کمی را می‌گیرد. نرگسی از تخم مرغ و اسفناج تشکیل می‌شود و بسیار شبیه املت اسفناج است. اما در نرگسی افزودنی های دیگری مانند پیاز داغ، سیر و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد اولیه نرگسی اسفناج

چگونه نرگسی اسفناج خوش مزه و رژیمی درست کنیم؟

تخم مرغ: 4 عدد

اسفناج: 500 گرم

سیر: 3 حبه

پیاز: 2 عدد

روغن مایع: به مقدار لازم

نمک، زردچوبه و فلفل: به میزان لازم

دستور تهیه نرگسی اسفناج

چگونه نرگسی اسفناج خوش مزه و رژیمی درست کنیم؟

در مرحله اول برای پختن نرگسی، اسفناج ها را تمیز کنید و بشویید. سپس اسفناج ها را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با یک چاقوی مناسب خرد کنید. دقت کنید که اندازه قطعات تقریبا یکسان باشند.

سپس یک قابلمه را برای پختن اسفناج انتخاب کنید. اسفناج های خرد شده را به داخل قابلمه بریزید و آن را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم به مدت 15 دقیقه قرار دهید تا اسفناج ها به آرامی پخته شود. دقت کنید که نیازی به افزودن آب به داخل قابلمه برای پختن اسفناج نیست.

چگونه نرگسی اسفناج خوش مزه و رژیمی درست کنیم؟

هنگامی که اسفناج ها در حال پختن هستند، پیاز ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی خرد کنید. در ادامه یک تابه را که مقداری روغن مایع در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. یعد از داغ شدن روغن پیاز ها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا بافت پیاز ها نرم و سبک شوند.

در ادامه سیرها را پوست بگیرید. بشویید و سپس رنده کنید. و آن ها را به پیاز های داخل تابه اضافه کنید. مواد را با یکدیگر تفت دهید و صبر کنید تا سیرها نرم شوند.

بعد از اینکه پیازها طلایی و سیرها نرم شدند، مقداری زردچوبه به تابه اضافه کنید و خوب مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شوند.

چگونه نرگسی اسفناج خوش مزه و رژیمی درست کنیم؟

بعد از اینکه سیر و پیازها کاملا سرخ شدند. نوبت اضافه کردن اسفناج پخته شده به تابه می باشد. به این نکته دقت کنید که اسفناج ها را در هنگام اضافه کردن به تابه باید بدون آب باشند. بعد از اضافه کردن اسفناج به تابه، به مدت چند دقیقه مواد را با یکدیگر تفت دهید.

بعد از اینکه مواد را با یکدیگر تفت دادید، به آن ها مقداری نمک و فلفل اضافه کنید و مواد را بار دیگر هم بزنید. سپس در آخر کار تخم‌ مرغ‌ها را بر روی اسفناج ها بشکنید و در قابلمه را بگذارید تا تخم مرغ‌ها بسته شوند. دقت داشته باشید که میزان حرارت اجاق گاز باید کم باشد.

در نهایت بعد از آماده شدن نرگسی، آن را به همراه نان یا برنج و در کنار ماست ترجیحاً برای شام سرو کنید.

توجه

چگونه نرگسی اسفناج خوش مزه و رژیمی درست کنیم؟

بعد از شکستن تخم مرغ ها بر روی اسفناج ها می توانید آن ها را هم بزنید و یا به صورت عسلی بگذارید باقی بماند. این دو حالت به سلیقه شما بستگی دارد.

برای اینکه نرگسی شما خوشمزه تر شود و ظاهر مجلسی به خود بگیرد، مقداری گردوی خرد شده را به غذا اضافه کنید.

هرچه پیازها را ریز تر و یکدست تر خرد کنید آن ها به خوبی سرخ خواهند شد و طعم نرگسی را به مراتب بهتر خواهد کرد.

برای اینکه نرگسی که شما آماده می کنید، طعم بهتری بدهد. می توانید از مقداری فلفل دلمه ای در تهیه آن استفاده کنید.

چگونه نرگسی اسفناج خوش مزه و رژیمی درست کنیم؟

قبل از اضافه کردن تخم مرغ ها به تابه، می توانید اسفناج ها را به گوشه تابه انتقال دهید، تخم مرغ ها را در گوشه خالی تابه بشکنید.

استفاده از گوشت چرخ کرده در نرگسی مرسوم نمی باشد. اما می‌توانید برای خوشمزه تر شدن نرگسی مقداری گوشت چرخ کرده به آن اضافه کنید.

دستور تهیه نرگسی که به آموزش آن پرداختیم برای 4 نفر مناسب است. در صورت کم شدن یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید