7 علت بوی بد بدن در سفر و راه های مقابله با آن

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

فرض کنید در یک هواپیما، اتوبوس، قطار یا وسایل نقلیه عمومی دیگر هستید و مجبورید تا رسیدن به مقصد در کنار مسافران دیگر بنشینید.

اگر بدن آن ها دارای بوی بدی باشد، چه احساسی به شما دست می دهد. شما مجبورید تا رسیدن به مقصد، که ممکن است ساعت ها طول بکشد، این بوی بد را تحمل کنید. این بوی بد باعث آزار شما شده و لذت سفر را برایتان کم خواهد کرد.

7 علت بوی بد بدن در سفر و راه های مقابله با آن

قطعا شما نیز دوست ندارید که با بوی بد بدنتان باعث آزار دیگران شوید. پس باید با دلایل بوی بد بدن در سفر آشنا شوید و راهکارهایی را برای برطرف ساختن آن پیدا کنید.

در این بخش برخی از دلایل بد بویی هنگام مسافرت و همچنین نکاتی برای رفع آن ذکر می کنیم.

1- کم شدن آب بدن

7 علت بوی بد بدن در سفر و راه های مقابله با آن

مسافرت و به ویژه سفر هوایی می تواند موجب کم آب شدن بدن شما شود احتمالا زیاد راه بروید یا وقتی پشت میزتان نشسته اید، فراموش کنید همان مقدار آبی که همیشه می نوشید را بنوشید.کم شدن آب بدن نه تنها برای سلامتی مضر است بلکه دلیل اصلی بوی بد دهان نیز است.

به خاطر تغییرات آب و هوایی و جوی که بدنمان تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و آب بدنمان به مرور کمتر شده. با کمتر شدن آب بدن و به خاطر خشک شدن پوست و نشست عرق روی بدنمان، ناخودآگاه تن ما بوی بدی خواهد گرفت.

بنابراین وقتی در مسافرت و جاده هستید حتما مقدار کافی آب بنوشید.( نوشیدن قهوه در این شرایط کارمناسبی نیست. چون نوشیدنی های کافئین دار خود باعث ایجاد بوی بد دهان و کم شدن آب بدن می شوند. )

2- پوشیدن مکرر کفش‌ها

7 علت بوی بد بدن در سفر و راه های مقابله با آن

کاملا طبیعی است که در رفتن به سفر از یک جفت کفش استفاده کنید اما به این موضوع دقت کنید که پوشیدن یک جفت کفش به صورت مداوم و در مسافرت باعث می‌شود که بوی بدی از سمت کفش و پاهایتان ساطع شود.

 سعی کنید یک جفت کفش بپوشید و یک جفت دیگر با خود ببرید، در این صورت می توانید کفش ها را عوض کنید تا کفش دیگر به حد کافی در معرض هوا قرار گیرد و بو و رطوبت آن از بین برود. پوشیدن جوراب های رطوبت گیر بخاطر داشتن پودر ضد تعریق پا ، می تواند عامل کمک کننده ای باشد.

3- عرق ناشی از استرس

7 علت بوی بد بدن در سفر و راه های مقابله با آن

سفر می تواند استرس زا باشد. متاسفانه بدن شما با عرق کردن به موقعیت های سخت و آشفته واکنش نشان می دهد. با بدتر شدن شرایط حاضر، عرق ناشی از استرس بدبو تر از عرق در زمان عادی می شود.

وقتی مضطرب هستید، بدن شما از غدد لنفاوی عرق تولید می کند که در این حالت نسبت به عرق ایجاد شده از تمرینات ورزشی یا گرما، باکتری های عامل ایجاد بوی بد بیشتر جذب می شوند. یک دئودورانت یا ضد بوی قوی هنگام سفر با خود بردارید به ویژه اگر موقعیت های استرس زا در پیش دارید.

4- تغییر رژیم غذایی

7 علت بوی بد بدن در سفر و راه های مقابله با آن

خوردن غذای جدید می تواند بوی بدن شما را تغییر دهد و آن را به بوی زننده تبدیل کند. مراقب بوی بد بدن باشید. عواملی مانند خوردن کلم ها، گوشت قرمز، ماهی و غذاهای ناسالم فرآوری شده همه می تواند باعث تغییرات در حس بویایی شود.

اما وقتی به سفر می‌رویم، رژیم غذایی ما نیز تغییراتی می‌کند چرا که در سفرهایمان دوست داریم که غذاهای سنتی و معروف این شهرها را تست کنیم و کمی تنوع در رژیم غذایی خود ایجاد کنیم.

اما این تنوع در رژیم غذایی باعث می‌شود که سوخت و ساز بدنمان نیز تغییر و تحولاتی را شاهد باشد و در نهایت این تغییرات ممکن است باعث به وجود آمدن بوی بدن از سمت بدنمان شود.

البته کمی غیرمنطقی است که در سفرمان غذاهای خوشمزه محلی را به خاطر یک بوی بد تجربه نکنیم اما بهتر است بدانید که تجربه این غذاها ممکن است باعث به وجود آمدن این مشکلات نیز بشود!

5- نوشیدنی‌های غیراستاندارد

7 علت بوی بد بدن در سفر و راه های مقابله با آن

 حال به این توجه داشته باشید که خیلی از نوشیدنی‌هایی که در سفر تجربه می‌کنیم باعث می‌شود که سوخت و ساز بدن ما بدون این که حتی خودمان متوجه آن بشویم تغییرات منفی داشته باشد.

توجه داشته باشید که در طول سفرتان نوشیدنی‌های استاندارد بنوشید و از خوردن نوشیدنی‌هایی که حس می‌کنید از استانداردهای بهداشتی دور هستند خودداری کنید. این موضوع نه تنها باعث می‌شود بدنتان بوی بدی بگیرد، بلکه می‌تواند باعث مریضی شما در طول سفر نیز بشود.

6- نخوردن برخی وعده های غذایی

7 علت بوی بد بدن در سفر و راه های مقابله با آن

شاید چون سرتان خیلی شلوغ است یا می خواهید پول پس انداز کنید، هنگام سفر به یک مقصد گران قیمت از خوردن وعده ی ناهار صرف نظر می کنید.

ممکن است بخاطر درد ناشی از گرسنگی یا بوی بد دهان تصمیم به خوردن ناهار بگیرید، چون نخوردن وعده غذایی باعث اختلال در مواد شیمیایی بدن مانند کتواسیدوز می شود که این امر منجر به تولید بوی بسیار زننده می شود. با همراه داشتن میان وعده های سالم هنگام سفر، بر این مشکل غلبه کنید .

7- خیلی ساده؛ شما مریض شده‌اید!

7 علت بوی بد بدن در سفر و راه های مقابله با آن

هنگام سفر بیمار شدن طبیعی است، شما خسته و مریض احوال می شوید و در این صورت هواپیما هم برای شما منبع میکروب است. اگر سرما خورده اید ( یا آلرژی دارید )، احتمالا دچار گرفتگی بینی و بوی بد دهان شوید.

عامل ایجاد این بوی بد دهان، آبریزش از عقب بینی و سینوس ها در پشت دهان شما است. سالم بودن همیشه اولین خط دفاعی است اما اگر بیمار هستید سعی کنید با مسواک زدن ، شستشوی دهان و جویدن آدامس اوضاع را کمی بهبود ببخشید.

موضوعی که حتما باید به آن دقت داشته باشید این است که در خیلی از سفرها بو گرفتن بدن امری عادی است. تصور کنید که به سفر جنگلی رفته‌اید و قرار است یک سری از کارها مانند آتش روشن کردن، غذا درست کردن، چادر زدن و …، انجام دهید؛ در این صورت کاملا طبیعی است که بدنتان به خود بو بگیرد.

پس سعی کنید زیاد به خودتان سخت نگیرید اما با رعایت این نکات می‌توانید خیال خود را تا حد زیادی از این بابت و موضوع راحت کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید