معرفی روستای کرویق و جاذبه ی یخچال طبیعی کرویق

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

روستای کرویق در همسایگی دهستان بکرآباد( بیکوو) قراردارد و دارای یخچال طبیعی در کوهستان صخره ای بنام بوزخانا و قه یه آراسی است.

يکي از قديمي ترين روستاهاي شهرستان ورزقان مي باشد که مردم آن از بدو پيدايش اين روستا در کنار يخچال ها سکني داشتند اما براساس نقل قول ها، در روزگاران گذشته به دليل ريزش کوه، اين روستا به همراه آسياب زيبا و ساکنان مهربان و مهمان نوازش در زيرخروارها خاک و صخره ها مدفون شدند و اندک مردمي که از اين حادثه جان سالم به در برده اند در مکان فعلي روستا در طبيعتي بسيار زيبا ، جذاب و مسرت بخش زندگي مي کنند.

معرفی روستای کرویق و جاذبه ی یخچال طبیعی کرویق

يکي از سالخوردگان اين روستا علت ريزش صخره ها بر اساس افسانه هاي رايج ميان مردم آن روزگاران را اين طور بيان مي کند: اعتقاد بر اين رود اژدهايي در ميان آن صخره ها وجود داشت که روزي عصباني شده و با شاخ هاي خود آنجا را فرو ريخته است.

وي مي افزايد: من مکتب نرفته ام و اکنون جوانان تحصيل کرده ي ما اين حرف ها را باور ندارند ولي من فکر مي کنم دليل ريزش آن کوهها چيزي جز زلزله نمي تواند باشد.

بر اساس اين گزاش، اين روستا داراي جاذبه هايي ازجمله يخچال هاي طبيعي مي باشد که يکي از شگفتي هاي خداوند بر روي زمين است.

يکي از اين يخچال ها ‘سامانلي بوز لوق’ يعني ‘يخچال کاهي’ است که ديدن آن خالي از لطف نمي باشد، وقتي به محل يخچال ها نزديک مي شوي از دور احساس مي کني که محلي فرو ريخته و هر چه نزديکتر مي شوي قدرت و عظمت الهي نمايان تر مي شود.

معرفی روستای کرویق و جاذبه ی یخچال طبیعی کرویق

فضاي بيرون يخچال ها هر بيننده اي را به خود جذب مي کند، در دامنه سر سبز و درخت زار يخچال ها، عطر دلاويز گل هاي خوش بوي وحشي و ساير گياهان معطر و کاکوتي به هم آميخته و مشام را نوازش مي کند و چنان آرامش مي دهد که انگار سالهاست کار نکرده اي و خسته نشده اي و چنان به وجد مي آيي که از خود بي خود مي شوي.

صخره هاي عظيم اين محل چنان روي هم چيده شده که انگار صفحه ي پازلي را بازيگرش با مهارتي تمام چيده و به پايان رسانده و يا نقاش چيره دستي آن را نقش زده است.

 اين روستا علاوه بر اين يخچال ها، چشمه هاي معروف به نام “قیزلاربولاغی”دارد که بالاتر از امامزاده ها به سمت روستاي’ بکر آباد’ ، درست در مقابل کوهي که يخچال ها قرار دارند ، اين چشمه ها سر به دامن سبز طبيعت مي گذارند و آب گواراي روستا را تامين مي کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید