جاهای دیدنی شهرستان ملارد

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مَلارد یکی از شهرهای استان تهران در ایران است. این شهر مرکز بخش مرکزی شهرستان ملارد است. شهر ملارد از شمال با فردیس و از جنوب با دهستان جوقین از بخش‌های مرکزی شرستان شهریار و از مشرق به شهریار و از مغرب با دهستان بی بی سکینه هم‌جوار است. امروزه ملارد و سرآسیاب و مارلیک مجموعاً شهرستان ملارد را تشکیل می‌دهند.

از آثار باستانی ملارد می‌توان به تخت رستم اشاره کرد. آثار قدیمی دیگر در ملارد تخت کیکاووس و بقعه امامزاده ابراهیم است.

جاهای دیدنی شهرستان ملارد

فرهنگ فارسی معین می‌نویسد: ملارد دهی جز بخش شهریار شهرستان تهران در ۶ کیلومتری باختر علی شاه عوض ، هوایش معتدل، دارای ۵۹۷۰ تن سکنه، از قنات و رود کرج مشروب می‌شود.

نام ملارد را می‌توان تلخیص از ملار-ده شمرد. ملار عبارت از دستگاهی است متشکل از سه عدد چوب که از یک سر به هم بسته می‌شوند و به صورت هرمی روی زمین قرار می‌گیرند و مشک دوغ را به آن آویزان می‌کنند. نام‌های فردیس و جوقین را به ترتیب می‌توان دارای باغ حصاردار و محل جوی آب در نظر گرفت

بنا بر روایتی دیگر ملارد به معنی محل آرد میباشد که به مرور زمان در لغت تخفیف داده شده و به ملارد تبدیل شده است.

عده ای دیگر نیز بر این باورند که نام ملارد از مال آت به معنای محلی که اسب، قاطر و… فراوان است گرفته شده است.

اما با توجه به بخش های دیگر شهر که به نام سرآسیاب و … نامیده شده باور دوم برای نامگذاری شهر مقبولتر است . یعنی شهری که محل آسیاب و آرد نمودن گندم بوده است.

جاهای دیدنی شهرستان ملارد

شهربازی بازینو ملارد

مجتمع فرهنگی تجاری تفریحی بازینو از ۴ سال پیش در۷ طبقه ساخته شد و برای اطمینان از کیفیت دستگاه های بازی ۱۲۰ دستگاه بازی رو از ایتالیا، آلمان، انگلیس وکانادا وارد کردن تا پیشرفته ترین مجموعه شهربازی طبقاتی سرپوشیده کشور ساخته شود. ۴۰۰۰ نفر می توانند همزمان از امکانات اینجا استفاده کنند. می توانید از سالن های بولینگ، بیلیارد، هاکی، پینت بال ، سالن تولد و پیست ماشین سواری بزرگسالان همینطور کلبه گریم و بازی های کامپیوتری به علاوه فست فود رستوران آنجا هم استفاده کنید.

جاهای دیدنی شهرستان ملارد

صنایع دستی ملارد

صنایع دستی یکی از قدیمی ترین فعالیت های بشری و یکی از قابل توجه ترین جاذبه های فرهنگی هر کشوری است که گویای روحیه هنری مردمان آن کشور است . امروز اهمیت میراث فرهنگی در اقتصاد جهانی بر کسی پوشیده نیست . صنایع دستی یکی از مهمترین عناصر در توسعه کارآفرینی و اشتغال بوده و نقش مهمی در رشد اقتصاد خانواده و پر کردن اوقا ت فراغت آنها دارد .
شهرستان ملارد بواسطه قرارگیری در کنار تهران بزرگ یکی از شهرستانهایی است که بخش بزرگی از این جمعیت را عمدتا از قشر کم درآمد جامعه هستند را جذب کرده است . بسیاری از هنرمندان سراسر کشور با فرهنگهای مختلف در مهاحرت به استان تهران به خاطر وجود آب و هوای مناسب , باغات سرسبز , زمین مناسب نزدیکی به بازار مصرف در شهرستان ملارد ساکن شده اند .
در شهرستان ملارد بیش از 60کارگاه تولید صنایع دستی وجود دارد . بیش از 300 نفر نیز به صورت صنایع دستی خانگی فعالیت می کنند .

جاهای دیدنی شهرستان ملارد

درباره نحوه درگذشت بی بی سکینه در کتب کنزالانساب و همچنین در کتاب بحرالانساب آمده است که: فرزندان امام موسی کاظم (علیهم السلام) عبدالرحمن، زید، سلیمان، حمزه و سکینه خاتون در ولایت زهر آب افتادند، عبدالرحمن و زید را در پلنگ آباد و سلیمان را کوشک آباد و سکینه خاتون بنت امام موسی کاظم (علیهم السلام) را در شهر آباد شهید کردند، خارجیان مرد آباد از عقب آمدند، در شهر آباد چشمه ای بود پر آب که حضرت سکینه خاتون خود را در میانه آب افکند و غایب شد. بقعه ای در آنجا ساخته شد و آن را مزار هزارخانی نهادند. (کتاب بحرالرحاب، ص569)
نسب امامزاده بی بی سکینه در کتاب بحرالحرحاب، ص 569 فرزند امام موسی بن جعفر (علیه السلام) و خواهر گرانقدر حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) می باشد.

امامزاده بی بی سکینه (ع) ـ صفادشت

یکی از مصفاترین زیارتگاههای حومه شهرستان شهریار، بقعه متبرکه امامزاده بی بی سکینه (علیها السلام) می باشد که در جاده ملارد و در مسیر جاده ترانزیت غرب کشور جنب صالح آباد خاتونلر صفادشت قرار گرفته است که زیارتگاه عاشقان و مریدان اهل بیت (علیهم السلام) و صاحب کرامات فراوانی است که مورد توجه زائران از شهرهای مختلف کشور می باشد و سالانه میلیون ها نفر به زیارت حضرتش مشرف می شوند.

جاهای دیدنی شهرستان ملارد

ساختمان اصلی بقعه که نوساز و دارای تزیینات معماری اسلامی از قبیل کاشی کاری و آیینه کاری با دیوارهای باربر و سقف طاق ضربتی با نمای سنگ و داخل بقعه به صورت آینه کاری و دارای ضریح نقره ای طلاکوب که در سال 1372 توسط هنرمندان اصفهانی طراحی و نصب گردیده و بقعه مزبور داراي گنبدي آجري با پوشش كاشي خشتي است كه اخيراً ساخته شده است. دو گلدسته نيز در طرفين ايوان ورودي بنا گرديده است. این بقعه از امکانات رفاهی مناسب مثل زائرسرا، واحد فرهنگی جهت استفاده زائرین محترم برخوردار است در محوطه بقعه گورستان و غسالخانه و سردخانه قرار دارد و دارای طرح جامع می باشد. اين امامزاده داراي 40 باب زائرسرا با 115 اتاق جهت استراحت و اسكان زائران و نيز امكانات اوليه جهت زوار است. در فضاي صحن امامزاده قبور شهدا قرار دارد. در مجاورت اين بقعه بازارچه اي فصلي برپا مي گردد.

آدرس :استان تهران ـ شهرستان شهریار ـ بخش ملارد ـ شهر صفادشت ـ جاده ملارد

جاهای دیدنی شهرستان ملارد

قلعه محمود آباد در روستای محمود آباد از توابع دهستان اخترآباد بخش صفادشت و در شمال جده اختر آباد به بیدگنه واقع شده است . ویژگیهای ساختمانی قلعه محمودآباد عبارت است از : باروی چینه ای به ارتفاع 4 متر در چهار ضلع و برج های مدور به ارتفاع 8 متر در چهارگوشه قلعه . باروها از 7 تا 8 ردیف چینه تشکیل شده است و مقطه باروها شبیه مثلثی است که با افزایش ارتفاع ع ضخامت کاهش می یاد .
قدمت قلعه محمود آباد به دوران صفویه می رسد .

این امامزاده به باور اهالی، مدفن امامزاده سید ابراهیم از فرزندان امام هادی (امام علی
النقی) علیه
السلام می
باشد و از قدیم
الایام یکی از زیارتگاه
های مورد توجه اهالی ملارد و روستاهای پیرامون بوده است.

در تشریح شکل و نمای قدیمی آن می
توان گفت: اتاقکی بود کاهگلی و بدون زرق و برق که با مصالحی از خشت و گل ساخته شده بود و در وسط آن معجری چوبی که از قدمت زیادی برخوردار نبود قرار داشت. درب ورودی آن پوسیده و موریانه خورده و بام آن کاهگلی و کمی انحنا و قوس داشت.

بنا بر گفته
های اهالی بومی ملارد، حدود پنجاه سال پیش سارقان اشیاء عتیقه چندین نقب در قسمت زیرین امامزاده ایجاد نموده، دفینه
هایی را با خود برده بودند. این
که به راستی، سارقان در آن
جا دفینه
ای یافته بودند یا خیر معلوم نیست؛ ولی مردم بر این باور بودند که دفینه
هایی بوده و به یغما رفته است. برخی که در همان زمان نقب
های ایجاد شده را دیده بودند این باور را داشتند که جای برداشته شدن برخی اشیاء در نقب
ها مشهود بوده است. مکان این امامزاده در سال
های اخیر خاکبرداری و اکنون در حال بازسازی است.

جاهای دیدنی شهرستان ملارد

ـ امامزاده ابراهیم از قدیم
الایام، محل اجتماع دسته
های سینه
زنی در ایام تاسوعا و عاشورا بوده است.

ـ اهالی ملارد قدیم، غالباً هنگامی که می
خواستند گوسفندی قربانی کرده و با آن شیلان بکشند (خرجی بدهند)، آن
را در کنار امامزاده قربانی می
کردند.

یاد
آور می
شود تا سال
های آغازین انقلاب، دو چنار کهن
سال در نزدیکی امامزاده وجود داشت که پس از انقلاب آن
 دو را قطع نموده
اند. گفته می
شود در اوایل انقلاب، سارقان اشیاء عتیقه حد فاصل دو درخت را کنده و به دفینه
هایی دست یافته بودند.

مسجد چهار باغ در شرق روستای چهار باغ از توابع دهستان اختر آباد بخش صفادشت واقع شده است این مسجد از نظر معماری بنایی است با طرح و نقشه ساده و ساختاری از خشت و گل و نمای خارجی آن از جبهه جنوبی سه فضای خشتی متصل به هم را با سطوح خارجی کاهگل شده نشان می دهد فضای غربی چایخانه ی مسجد و فضای شرقی یک انباری است مسجد قدیم چهار باغ قدمتی برابر با اواخر دوران قاجار و عصر پهلوی دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید