جاذبه های گردشگری سوق| شهر دانش و هنر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سوق یکی از شهرهاو جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است. شهر سوق در قديم در مسير کاروانروی بهبهان به دهدشت و ياسوج قرار داشته است. سوق در استان، به شهر دانش و هنر معروف است.

پیشینه تاریخی سوق و وجه تسمیه آن

در بررسی آثار تاریخی متعدد و متون جغرافیایی قدیم نظیر فارس‌نامه ابن بلخی و مسالک و ممالک ابن خردا ذبه و احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم مقدسی و صوره الارض ابن حوقل و کتب دیگر از جمله ” حدود العالم من المشرق الی مغرب” و در ” معجم البلدان یاقوت حموی، بارها نام ‹ سوق › و سوق سنبیل و سوق السنابیل به مفهوم بازار، بازار سمبل و امثال آن در راه‌های بازرگانی عمدهخوزستان – فارس ذکر شده‌است و مناسب بقاء کلمه ” سوق ” تا زمان ما بر روی آبادی سوق و فراوانی سنبل و نرگس در دره‌ها و دامنه‌های تپه‌ها و باغها و مراتع اطراف شهر سوق فعلی و گرمی آب و هوا و استعداد پرورش سنبل در این نواحی و نرگس زراهای کم و بیش وسیع در اطراف آن، می‌توان حدس زد که ” سوق سنبیل و سوق السنابیل” و سایر اسامی مشابه آن در متون و کتب و مراجع قرون اسلامی ممکن است همین شهر سوق و جنوب چنگلوا یا بین این دو باشد.

بنابراین اگر سوق سنبیل قدیمی اولیه اسلامی را در پهنه‌ای در اطراف سوق و خود سوق کنونی و بین سوق و چنگلوا تشخیص دهیم، پس وجود نام سوق بر روی آبادی سوق کنونی معلوم می‌دارد که بار انداز عمده کاروانها همین سوق بوده‌است. در اینجا راه فارس از اصفهان جدا گشته و بعضاً خرید و فروش و معاملات هم بر روی اجناس رسیده از خوزستان و بنا درد جنوب صورت می گرفته‌است. ” سوق” به معنی بازار است و در این صورت این کلمه خود معرف موقعیت بازار معاملات کاروانی سوق است. اما به نقل از پژوهشگر فاضل ‹ دکتر اقتداری › اگر سوق را تحریفی از کلمه ” سوک ” بدانیم به معنی گوشه و رأس و زاویه و امثالهم باشد باز هم با وضعیت طبیعی و موقعیت جغرافیایی روستای قدیم سوق مطابقت دارد.

دین و مذهب

مردم سوق، مسلمان (شیعه دوازده امامی) هستند.

ويژگی های فرهنگی و مردم شناختی
مردم سوق شيعه و دارای لهجه ی شیرینی لری هستند. لرهای استان کهگيلويه و بويراحمد موسيقی و ادبيات شفاهی پرمايه‌ای دارند. اين ادبيات از جمله زبان فارسی است که در طول زمان کمتر تحت تغيير و تحول بوده و واژگان غنی و اصيل آن کمتر با واژه‌های ساير زبان‌ها مخلوط شده‌است. طوايف گوناگونی در شهر سوق سکونت دارند و بيشتر مردم آن از سادات رضاتوفيق تشکيل شده‌اند.

اماکن تاريخی و گردشگری 

ـ آبشار طوف خیمه در ۱۰ کیلومتری شهر سوق

ـ حوالی سد مارون در ۱۰ کیلومتری شهر سوق

ـ کوه دژکوه ۱۵ کیلومتری سوق

ـ امامزاده شاهزاده یوسف در مرکز شهر (دو پسر امام موسی کاظم علیهم السلام)

ـ امام زاده ناصرالدین محمد واقع در کوه دژکوه

ـ مرقد شریف پیر شهید

ـ امامزاده سلیمان در روستای راک

ـ پیر بلوط واقع در روستای کوه راک

ـ امامزاده زرین (زره بُِر) واقع در روستای تراب

ـ قرق بادامستان

ـ رود ایدنک

ـ آرامگاه حسین پناهی

ـ روستای برم شیر

آبشار طوف خیمه سوق

آبشار طوف خیمه سوق از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد است. ارتفاع اين آبشار نزديک به پنجاه متر است که اطراف آن را درختان بلوط و کنار و گياهان دارويی احاطه کرده اند. جريان آب در اين آبشار به نحوی مسحور کننده و از ديواره ای بلند، باشکوه و هيبت بسيار به پايين سرازير می شود.دامنه های این کوه دارای چشمه و آبشارهای همیشه جاری و مناطقی سرسبز و بکر می باشد. این منطقه دیدنی هر سال پذیرای مهمانان است.

دریاچه برم سبز

برم سبز روستایی است از توابع بخش سوق شهرستان کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد. در مجاورت این روستا دریاچه کوچکی وجود دارد که به دلیل عمق زیاد آن به رنگ سبز دیده می‌شود. در پایین دست این دریاچه شالیزارهای این روستا قرار دارند.آب آن از چشمه و محصول آن غلات، برنج، پشم و لبنیات است. خرابه‌های بنای آتشکده‌ای قدیمی در این آبادی وجود دارد. این روستا دارای راه آسفالته، مدرسه، مسجد، خانه بهداشت، آب لوله کشی، برق، تلفن و . . . می‌باشد و در فصل بهار دارای مناظر طبیعی بسیار زیبا و چشم نواز است.

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید