بنر هدر

دیدنیهای اردل، سرزمین چشم اندازها و مناظر زیبا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اردل شهری کهن در چهارمحال بختیاری است. مردمان اين شهرستان وحومه دارای گويش،موسيقی وآداب بختياری هستند.در کتب قدیمیاردل را به نام‌های بردر، بردل و آردال خوانده‌اند. این شهر با آب و هوای معتدل سرد و خشک از مراکز ییلاقی ایل هفت لنگ بختیاری می‌باشد. ابزارهای سنگی یافت شده در منطقه مربوط به دوره پارینه سنگی و دوره آغاز نوسنگی است که حکایت از قدمت 10 تا 11 هزار ساله آن دارد.

اردل سرزمین چشم اندازها و مناظر طبیعی، جنگلی، کوهستانی و دیار آبشارهای پر آبی چون تنگ زندان و معدن است. در این منطقه چندین جاذبه گردشگری چون چشمه‌های مولا، سرداب، سرخون، نواحی جنگلی دیناوران، دورک، شلیل، گندمکار وجود دارد. پل بهشت آباد، مقبره خوانین بختیاری از جاذبه‌های تاریخی این سرزمین است که توأم با چشم اندازهای دل انگیز طبیعی، اردل را یک منطقه مستعد گردشگری معرفی می‌کند. قالی و قالیچه‌های بختیاری از مهم‌ترین صنایع دستی این منطقه است. هتل پارسیان آزادی شهرکرد هتلی زیبا در شهرکرد است که با امکانات استثنایی پذیرای گردشگران است. هم چنین هتل جهانگردی شهرکرد یک اقامتگاه سنتی با امکانات رفاهی مناسب می‌باشد که گردشگران را به اقامتی دل نشین و به یادماندنی دعوت می‌کند.

شهرستان اردل،

دیدنی های اردل

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق یکی از زیباترین دره های استان چهارمحال و بختیاری است که در بخش جنوب غربی استان و دربخش ناغان واقع گردیده است.این آبشار در دل جنگلهای منطقه ی حفاظت شده ی هلن و در منطقه مشایخ قرار داشته و منظره ای زیبا و دیدنی را برای علاقه مندان به طبیعت رقم زده است . این آبشار با سرعت زیاد از دل كوه بیرون می جهد و بیش از یكصد متر ارتفاع دارد. در كنار این آبشار رود كارون به آرامی جاری است و در تركیب با انارستان ها و شالیزارهای روستاهای دره عشق و دورك شاهپوری، فضای شگفت انگیزی را به وجود آورده است. در اكثر فصول سال و بويژه در فصل بهار، بازديد از اين آبشار ، مناسب و دلنشین است.

شهرستان اردل،

شوران آبسرده

در گشت و گذار در شهرستان اردل به روستایی می رسیم به نام شوران آبسرده. مسیر رسیدن به روستا کوهستانی است در قسمت های بسیاری ازمسیر کوه ریزش کرده است که در زبان محلی به شور کردن کوه یا پایین ریختن کوه تعبیر می شود از طرفی چشمه آبسرده در این روستا قرار دارد که به آن شوران آبسرده گفته می شود. برای رسیدن به شوران آبسرده بعد از عبور از اردل به روستای ده کهنه می رسیم از ده کهنه به سمت کاوند جلو می آییم و ۱۰کیلومتری کاوند به شوران آبسرده می رسیم .

شهرستان اردل،

آبشار زرد لیمه

آبشار زرد لیمه یا بوینه در انتهای دره زرد لیمه در منطقه دیناران شهرستان اردل واقع شده است. آبشار زرد لیمه در میان صخره ها و کوه های بلند زاگرس و در انتهای یک دره بسیار سرسبز و باصفا قرار دارد. ارتفاع این آبشار ۴۰ متر و عرض تاج آن (به جایی که آب شروع به پائین ریختن می کند، تاج آبشار می گویند) حدود ۶۵ متر است که آن را به عنوان یکی از عریض ترین آبشارهای کشور معروف کرده است. هر چیزی که از یک مقصد طبیعت گردی انتظار دارید را می توانید در این منطقه پیدا کنید. کوهستان های مرتفع، رودخانه ای زیبا، جنگل، مراتع سرسبز و البته یک اثر تاریخی ۶۰۰۰ ساله در این منطقه دور هم جمع شده اند.

شهرستان اردل،

معروف ترین نوع پوشش گیاهی در کوهپایه های زاگرس، جنگل های پراکنده بلوط آن هستند. این جنگل ها به عنوان دومین منابع طبیعی جنگلی ایران پس از جنگل های شمال کشور، ارزش بسیار زیادی دارند و به عنوان ریه های تنفسی زاگرس شناخته می شوند. گستردگی این جنگل ها در مجاورت آبشار زرد لیمه، منطقه ای بسیار جذاب از منظر طبیعت گردی ایجاد کرده است. درختان بادام وحشی و صنوبر هم نوع دیگر پوشش گیاهی گسترده این ناحیه هستند.

چشمه های باغ رستم

آبشارهای زیبای باغ رستم در تنگ درکش ورکش و در فاصله ۶ کیلومتری شهرستان اردل در زمره زیباییهای طبیعی به شمار می رود اما برای گردشگران ناشناخته مانده است.

شهرستان اردل،

سد کارون چهار

سد کارون چهار به عنوان بزرگترین سد بتنی کشور در ابتدای سال ۱۳۸۹ آبگیری شد؛ این سد با ارتفاع ۲۳۰ متر و حجم بتنی افزون بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب توانایی ذخیره ۲/۳ میلیارد متر مکعب آب را داشته و نیروگاهی به ظرفیت یک هزار مگاوات در کنار آن ساخته شده است.
هر ساله بیشترین بازدید از مناطق گردشگری شهرستان اردل در ایام تعطیلات نوروزی از سد کارون چهار می باشد که طبق گفته امام داد شهبازی بخشدار میانکوه از توابع شهرستان اردل تا کنون ۵۰ هزار گردشگر از چشم انداز های این سد زیبا بازدید کردند.
بخش میانکوه از توابع شهرستان اردل با برخورداری از جمعیتی افزون بر ۲۲ هزار نفر در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

شهرستان اردل،

اقامتگاه بومگردی بهشت آباد اردل

اقامتگاه بوم گردی بهشت آباد، واقع دراستان چهارمحال و بختیاری روستای بهشت آباد کیلومتر۱۰ جاده شهرستان اردل، از لحاظ جغرافیات در مرکزاستان چهارمحال و برتمام نقاط گردشگری استان مشرف میباشد

دارای ۶ اتاق با ظریفت مختلف می باشد و علاوه بر اتاقها درمحوطه بزرگ چند سکو همراه با پشه بند و تجهیزات درنظرگرفته شده همچنین دارای تنور و باغچه سبزی و سیفی جات برای استفاده مسافرین تدارک دیده شده لباسهای سنتی بختیاری و سیاه چادر و قرفه صنایع دستی و پارکینگ اختصاصی موجود میباشد.

آدرس اقامتگاه بوم گردی بهشت آباد : استان چهارمحال وبختیاری، شهرستان اردل، کیلومتر۱۰جاده اردل، روستای بهشت آباد.

تنگ درکش و ورکش

اين منطقه ديدنی بدليل داشتن گذرگاه های خطرناک کوهستانی که درکنار رودخانه آن برای عشاير و افراد در حال گذر ايجاد زحمت ميکرد به اين نام شناخته ميشود .در قديم چون بيشتر کار مردم با اسب و خر ويابو که به مال شهره بود انجام ميشد جاده های موجود در اين گذرگاه را مالرو می ناميدند که بدليل سربالايی وسرازيری های تند افراد مجبور ميشدند زين يا همان جل خر يا اسب را گاهی به جلو (درکش) وگاهي به عقب(ورکش)اند يا بکشند به اين دليل نام آن درکش و ورکش شد.

شهرستان اردل،

روستای کاوند درویشان

روستای كاوند دویشان ازتوابع شهرستان اردل .بخش مركزی۳۰كیلومتری جنوب غرب شهراردل و۱۰۵كیلومتری جنوب غرب شهركرد(مركزاستان)واقع شده است .

شهرستان اردل،

روستای آبشاران علیا

روستای آبشاران علیا یکی از روستاهای استان چهارمحال و بختیاری و از توابع شهرستان اردل، دهستان مشایخ می باشد .این روستا محصور بین دو کوه بسیار بلند می باشد و دارای یک رودخانه است که فضای بسیار زیبا و رویایی مخصوصا در فصول بهار و تابستان به این روستا می دهد.در برخورد با مردم این روستا صفا وصمیمیت را به چشم می بینی این روستا دارای چشم اندازهای بسیار زیبا می باشد.

روستای لندی

روستای لندی از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این روستا در دل خود جاذبه‌ای دیدنی چون آبشار لندی را نیز جای داده است. آبشار لندی هم یکی از آبشارهای دائمی و زیبای استان چهارمحال و بختیاری است که در منطقه شلیل از توابع شهرستان اردل قرار گرفته است.

شهرستان اردل،

حاشیه رودخانه ارمند

رودخانه اَرمند یا کارون علیا یکی از رودخانه‌های مهم استان چهارمحال و بختیاری است که از مناطق کوهستانی مرتفع شرق و دشت‌های مرکزی استان سرچشمه گرفته و پس از عبور از منطقه ارمند، آب رودخانه سرخون را دریافت نموده و با پیوستن به رودخانه بازفت، به سد کارون ۴ می‌ریزد.

شهرستان اردل،

قایقرانی در آب های خروشان رودخانه ارمند

این رودخانه از نظر قایقرانی، تخصصی است و راهنمایان و قایقران‌ها باید علاوه بر مهارت کافی در هدایت قایق‌ها، به وسایل ایمنی و تجهیزات لازم برای چنین سفری هم آشنا باشند.فراموش نکنید که به هیچ وجه بدون گروه راهنما قایقرانی در آب‌های خروشان را آغاز نکنید. به دلیل تخصصی بودن و خطرات احتمالی باید این سفر به همراه راهنمایان باتجربه و تجهیزات تخصصی انجام شود؛ در غیر این صورت حوادث ناگواری در کمین مسافران خواهد بود. یکی از بهترین راه‌ها ثبت نام در یکی از شرکت‌های مسافرتی است که مجوز برگزاری این تور را دارا بوده و پایبند به استانداردهای بین‌المللی این رشته باشند. شما می‌توانید پس از هماهنگی خود را به روستای معدن، یعنی محل آغاز قایقرانی برسانید و سپس به گروه اصلی بپیوندید. همچنین می‌توانید دو مسیر برای رسیدن به این روستا انتخاب کنید؛ شهرکرد و بروجن. مسیر هوایی، ریلی و جاده‌ای می‌توانند از انتخاب‌های شما باشند. در صورتی که مسیر جاده‌ای را انتخاب کنید و مبدأ حرکت هم تهران باشد، شهرهای قم، ساوه، دلیجان، میمند، اصفهان و شهرکرد را پیش رو دارید. در صورت انتخاب بروجن به‌عنوان مقصد هم پس از اصفهان به سمت دو راهی زرین‌شهر رفته و از آنجا هم به بروجن خواهید رسید.

چشمه سرخون

چشمه سرخون یکی از چشمه‌های استان چهارمحال و بختیاری است که در شهر سرخون از توابع بخش میانکوه شهرستان اردل در ۱۲۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این چشمه که از کوه‌های واقع در این منطقه سرچشمه می‌گیرد، دارای آب سرد و گوارایی می‌باشد و در طول مسیر ۲۰ کیلومتری خود موجب عمران و آبادانی این منطقه شده است. این چشمه در انتهای مسیر خود به رودخانه کارون می‌ریزد.

سرخون به معنای سرچشمه می‌باشد زیرا کلمات «خن»، «خون» و «خان» در فارسی قدیم به معنای چشمه به کار می‌رفته است.

از آب این چشمه برای تأمین آب آشامیدنی چندین روستا، آب مورد نیاز چند مزرعه پرورش ماهی و چندین هکتار مزارع کشاورزی استفاده می‌شود اما متأسفانه از آنجا که این چشمه در پایین‌دست تلمبه‌خانه نفتی گندمکار واقع شده است، چندی است آب این چشمه با مواد نفتی آمیخته شده و به این ترتیب سبب به خطر افتادن سلامت مردم منطقه شده است.

شهرستان اردل،

آبشارهای بهشت آباد

اين رودخانه در مسير خود آبشارهای سالدران و بهشت آباد را در منطقه ای به همين نام پديد می آورد. بهشت آباد در فاصله هفت کيلومتری شمال شرق اردل واقع شده و به راستی که نام زيبنده ای دارد. اين آبشارها از زيباترين مناظر کوهستانی منطقه هستند.

شهرستان اردل،

منطقه شکار ممنوع خدا آفرید

منطقه شکار ممنوع « خدا آفرید » با مساحت ۴۹ هزار و ۳۰۰ هکتار در شهرستان های اردل و کوهرنگ قرار دارد. در این منطقه ۶۲ گونه پستاندار، ۱۷۰ گونه پرنده، ۳۵ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست‌، و هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی‌، ۹۰ گونه گیاهی انحصاری وجود دارد. منطقه خدا آفرید در یک منطقه سرد کوهستانی واقع شده است و به علت وجود کوه پایه های مرتعي دارای آب و هوای ملایم و معتدل است.

شهرستان اردل،

قلعه ابوالقاسم خان اردل

قلعه اردل به دستور ابوالقاسم خان بختياری در اواخر دوره قاجاريه ساخته شده است. ساختمان اصلی دارای سه جبهه اصلی با ايوان‌های ستون دار در جهات شمال، جنوب، غرب و ابنيه جانبی در جهت مشرق بوده كه درسال ۱۳۵۵ بخش عمده ای از آ ن تخريب گرديده است. سرستونها، ستونها و سنگ قبور نفيس خوانين در اين بنا از بخشهای قابل توجه می باشند.

پل بهشت آباد

پل بهشت آباد مربوط به دوره قاجاری است و در شهرستان اردل، روستای بهشت آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۵۹۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل درعهد قاجار توسط یکی ازخوانین قدرتمند بختیاری بنام حسینقلیخان ایلخان بختیاری در شش کیلومتری شهر اردل در کنار روستای بهشت آباد بر روی رودخانه بهشت آباد ساخته شده است.

شهرستان اردل،

آبشار لندی

آبشار لندی یکی از آبشارهای دائمی و زیبای استان چهارمحال و بختیاری است که در منطقه شلیل از توابع شهرستان اردل قرار گرفته است.

شهرستان اردل،

غار اردل

غار کوچک و فرسایش ساخته اردل در مسیر راه جونقان به اردل و در حدود ۴ کیلومتری تونل اردل قرار دارد.

شهرستان اردل،

تالاب سولقان ( سولگان )

این تالاب زیبا و با شکوه در ۷۰ کیلومتری شهرکرد در مسیر شهرکرد به ایذه قرار گرفته و دارای اکوسیستمهای زیبایی است. حضور عشایر ومهاجرت و زیست پرندگان مهاجر و رویش گلهای رنگارنگ در برخی فصول سال زیبایی این مکان را چند برابر کرده است.

شهرستان اردل،

تالاب از دو بخش شرقی و غربی تشکیل شده که تالاب غربی به ولگان نیز شناخته می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید