معرفی روستای زردویی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

زردویی، روان یا روان زدویی که همچنین با نام آتورگه نیز شناخته می‌شود، یکی از جاهای گردشگری از توابع بخش باینگان شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است.این روستا در دهستان ماکوان قرار دارد.

کلمه زردویی به معنی جایگاه زرتشتیان است و به دلیل اینکه پیش از ورود اسلام به ایران اهالی این روستا همگی زرتشتی بوده اند این نام بر آن نهاده شده است.
با ورود اسلام به ایران اهالی این روستا همگی مسلمان می شوند اما کمافی السابق برخی آئین های زرتشتی خود را به جا می آوردند.
جشن های سده و آتش بازی های ایام نوروزی از جمله آئین هایی است که کماکان در این روستای پلکانی اجرا می شود.
وجود برخی از خانه های باستانی در زردویی و زندگی مردم در آن ها از نکات جالب توجه روستاست که نشان از بافت تاریخی آن دارد.
مردم روستای زردویی اغلب باغدار هستند و با ایجاد باغ های پلکانی در دامنه کوه به پرورش انار و انجیر کوهی می پردازند.
قبرستان باستانی در ارتفاعات شمالی روستا قرار دارد که به گفته اهالی روستا اجدادشان در دوران پیش از ورود اسلام به ایران نیز در آنجا دفن شده اند.
وجود گور دخمه های متعلق به قبل از اسلام و مقبره \’آما مِدران\’ که به روایتی برادر پیر میکائیل و یا یکی از بزرگان دینی آن زمان بوده در روستای زردویی، شاهدی بر قدمت این قبرستان است.
قرآنی دستنویس مشهور به \’قرآن بایِن\’ در مسجد جامع روستای زردویی وجود دارد که بررسی های به عمل آمده سابقه آن را به دوره تیموریان می رساند اما به دلیل از بین رفتن صفحاتی از آن، نویسنده و تاریخ دقیق نگارش آن معلوم نیست.

روستای زردویی

مردم این روستا که همگی اهل تسنن هستند از راه باغداری و دامداری گذران زندگی می کنند.این روستای یکی از پربازدیدترین روستاهای استان کرمانشاه می باشد که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند .

این روستا اولین روستایی است که بیکاری در آن وجود ندارد و همه افراد به حرفه ای مشغول می باشند و دارای کسب و کار هستند. در این روستا جشن های برگزار می شود از جمله برگزاری جشن «آگر نوروزی» که هر شب در ایام نوروز انجام می‌شود، برگزاری جشن آزادسازی کبک‌ها، برگزاری جشن طبیعت، برگزاری جشن تبرسوزان و برگزاری جشنواره آوای روستا از جمله برنامه‌های متنوع روستای زردویی می باشد .

در ایام عید نوروز در سطح بخش باینگان جاذبه ها و برنامه های مختلفی برای بازدید مسافران وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود.

۱.  ییلاق میگوری و غار سنگی حسین کوه کن
۲. روستای بانوان گیوه باف میوان
۳. روستای هدف گردشگری ساتیاری و اقامتگام بوم گردی آن
۴. روستای سفیدآب و چشمه خروشان آن
۵. روستای هدف گردشگری و دارای بافت با ارزش” زردویی
۶. قرآنهای تاریخی روستاهای زردویی و دودان
۷. منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل

همچنین در نقاط مختلف سطح بخش چادر ها و آقامتگاههای موق پذیرایی از گردشگران برپا میشود که بازدید از این بخش میتواند سفر خاطره انگیزی برای هر گردشگری رقم بزند.

روستای زردویی

تهدید مهاجرت برای زردویی

روستای زردویی که حدود یک هزار نفر جمعیت دارد همچون دیگر روستاهای کشور با خطر مهاجرت رو به رو است و هر ساله تعدادی از خانواده های آن مهاجرت می کنند.
به گفته اهالی روستا در طول کمتر از یک سال گذشته 90 خانواده زردویی از آنجا مهاجرت کرده و به شهر کرمانشاه آمده اند.
درآمد کم، نبود امکانات درمانی و بهداشتی مناسب و بالا بودن هزینه حمل و نقل از جمله مشکلاتی است که مردم روستا را به مهاجرت سوق داده است.
کارزان عزیزی 24 ساله از اهالی این روستا می گوید که درآمد متوسط مردم روستای زردویی ماهانه 400 تا 500 هزار تومان است اما مخارج زندگی در آن به لحاظ دور بودن از امکانات بسیار بالاست.
حاتم مرادی 69 ساله از دیگر اهالی زردویی می گوید: کسانی که باغدارند در سال حدود هفت تا هشت میلیون تومان انار و انجیر می فروشند اما امثال من که کارگری می کنند به مراتب درآمدشان از این نیز کمتر است.
حاتم چهار پسر دارد که تمامی آنها به شهر کرمانشاه آمده اند و دکه داری می کنند.

کارآفرینی در زردویی

فریبز عزیزی 27 ساله یکی دیگر از اعضای این روستاست که با تاسیس یک شرکت تولید محصولات محلی و صنایع دستی برای تعدادی از مردم روستا اشتغالزایی کرده است.
وی مدعی است که با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به زودی روستای زردویی به عنوان تنها روستای بدون بیکار کشور مطرح می شود.
عزیزی اضافه کرد: زردویی با توجه به قدمت و زیبایی هایی که دارد یک مقصد گردشگری است از این رو باید از این پتانسیل برای اشتغال زایی و افزایش درآمد مردم استفاده کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تنها راه کمک به روستاهای شهرستان پاوه را توسعه گردشگری می داند.
علی فعله گری می گوید: تنها روستای بدون بیکار کشور با بهره گیری از زمینه های صنایع دستی و گردشگری معضل بیکاری را پشت سر خواهد گذاشت.
فعله گری تنها راه توسعه گردشگری را کمک مردم و مشارکت های دولتی می داند و عنوان می کند: برای نجات منطقه باید آثار تاریخی خود را به جهانیان معرفی کنیم.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید