بهترین زمان سفر به باکو ، کشور آذربایجان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

از جمله مقاصد مورد علاقه ی ایرانیان که اتفاقا بسیار نزدیک هم هست، شهر باکو در کشور آذربایجان است. سفر به باکو را باید در بهترین فصل سال انتخاب کرد. در فصل مناسب تجربه‌ی بهتری از این شهر خواهید داشت.  این شهر فوق العاده زیبا، همیشه میزبان گردشگران ایرانی در خود است و الحق و الانصاف که حق مطلب را در برابر برطرف سازی تمام نیازهای یک گردشگر، از دیدن جاذبه های تفریحی و تاریخی گرفته تا اساسی ترین نیازهای یک فرد را به خوبی تامین می نماید. ولی تا به حال به این مطلب فکر کرده اید که بهترین زمان برای سفر به باکو چه وقتی است؟ ما امروز دراین مطلب می خواهیم به همین مساله بپردازیم که زمان مناسب برای سفر به باکو دقیقا چه موقعی است.

ژانویه در آذربایجان

در ژانویه که با  فرا رسیدن کریسمس همراه می باشد اکثر توریست ها به جای رفتن به سمت قفقاز سرد و یخبدان تمایل دارند به سمت جاهای گرمتر در آذربایجان بروند. البته توریست های شجاع تری هم هستند که برای تجربه کردن یک شب و روز سال نوی استثنایی ژانویه را برای سفر به باکو انتخاب می کنند. خیابان های باکو در هنگام کریسمس با نور و رنگ تزئین می شوند. همچنین توریست ها می توانند برای سرگرم شدن خود در مهمانی های طولانی شرکت کنند که در کافه ها، هتل ها و رستوران های باکو به مناسبت کریسمس برپا می شوند. جشن های سال نو در سایر شهرهای آذربایجان هم برپا می شود ولی باکو از بقیه فعال تر و پر جنب و جوش تر است.

بهترین زمان سفر به باکو ، کشور آذربایجان

فوریه در آذربایجان

زمستان هوا در آذربایجان در مناطق حاشیه دریای خزر نسبتا معتدل و در قسمت های مرکزی سرد می شود. در برخی از بخش های کشور، بیشتر در سمت کوههای قفقاز، دائما برف می بارد. اگر احساس می کنید هوا گرفته و کسل کننده است، به طرف یکی از ریزورت های اسکی آذربایجان واقع در شاه داق  یا توفان داق بروید. توریست های کمتری در فصل زمستان از آذربایجان دیدن می کنند به همین دلیل فقط با چند دلار براحتی می توانید یک محل اقامت خوب پیدا کنید.

بهترین زمان سفر به باکو ، کشور آذربایجان

مارس در آذربایجان

سفر به آذربایجان در ماه مارس به دلیل برپایی جشن نوروز بسیار لذت بخش است. نوروز بایرامی یا سال نوی ایرانی، در اواخر ماه مارس برپا می شود. جشن زرتشتیان یک تعطیلی ملی در آذربایجان است که بواسطه آن فرا رسیدن بهار را گرامی می دارند. محلی ها میزبان رخدادها و فستیوال های منظمی هستند که در آنها غذاها و نوشیدنی های سنتی به وفور سرو می شود. توریست هایی که در اواخر بهار از آذربایجان دیدن می کنند هدف شان از سفر به این کشور زیبا، تجربه این رویداد فرهنگی منحصر بفرد برای یکبار در طول زندگی شان است. با شروع بهار برگ ها سبز می شوند و چشم اندازها را تا قبل از فرا رسیدن تابستان پر از سبزی و زیبایی می کنند.

آوریل در آذربایجان

آوریل بهترین ماه برای سفر به شِکری (یک شهر کوچک باستانی) می باشد که بیش از دو هزار سال قدمت دارد و در ارتفاعات کوههای گِرِیتِر کاکاسوس واقع شده است. شِکری با وجود جاذبه های فراوان تاریخی و فرهنگی، یکی از اولین مقاصد برای سفر و تفریح  در نزدیکی مرز گرجستان است. زمستان ها در این شهر قدیمی هوا بسیار سرد است. با وجود موقعیت این شهر که در مجاورت کوه واقع شده است، بهترین زمان برای سفر به آن فصل بهار است که برگ ها و گل ها از نو متولد می شوند.

بهترین زمان سفر به باکو ، کشور آذربایجان

می در آذربایجان

ماه می بهترین زمان برای گشت و گذار و قدم زدن در خیابان های اکثر شهرها و شهرستان های آذربایجان است و همینطور بهترین زمان برای آشنا شدن با روز 28 می است؛ تاریخی که به روز جمهوری (Republic Day) اشاره دارد و روزی است که جمهوری دموکرات آذربایجان در سال 1918 شکل گرفت. به غیر از جشن های مربوط به روز جمهوری و محدودیت در زمان باز بودن فروشگاهها مانع دیگری برای سفر به آذربایجان در این تاریخ وجود ندارد. قابل ذکر است که باکو بهترین جا برای تجربه جشن های “روز جمهوری” در آذربایجان است.

بهترین زمان سفر به باکو ، کشور آذربایجان

ژوئن در آذربایجان

هوای آذربایجان در تابستان ها گرم است و دمای هوا بعضی اوقات در باکو به 40 درجه هم می رسد. ترکیب گرما و رطوبت دریای خزر (مانند هوای استان های شمالی ایران)، باکو را در ماه ژوئن به مکان نامناسبی برای گشت و گذار تبدیل می کند. اکثر جمعیت باکو در ماه ژوئن ترجیح می دهند بعد از ظهرها استراحت طولانی داشته باشند و به جای آن شب ها که دما قابل تحمل می شود از خانه بیرون بروند. اگر ژوئن به باکو سفر می کنید بهتر است یکی از ریزورت های ساحلی را برای اقامت انتخاب کنید یا به جنوب و منطقه لانکاران بروید.

بهترین زمان سفر به باکو ، کشور آذربایجان

جولای در آذربایجان

در ماه جولای از ماههای تابستان، در شهرهای کم ارتفاع و ساحلی آذربایجان هوا گرم است ولی در ارتفاعات می توانید هوای مطبوع و دلپذیری را تجربه کنید که بهترین زمان برای کوهپیمایی هم می باشد. توصیه می کنیم به شِکری یا کیوبا بروید که هوای خنک تری دارند. بنابراین، جولای بهترین زمان برای کوهپیمایی در کوههای قفقاز است. برف کوه منطقه سینالیک فقط در ماه جولای آب می شود در حالیکه در زمین های کم ارتفاع و نواحی ساحلی آذربایجان دمای هوا در جولای کمتر از 30 درجه می شود!

آگوست در آذربایجان

بازدید از باکو در تابستان برای آنهایی که به هوای گرم و آفتابی عادت دارند، مشکل خاصی بوجود نمی آورد. محلی ها در طول آگوست تمایل دارند به سواحل موجود در امتداد شبه جزیره آبشرون (Absheron) بروند. بادهای شدیدی که از سمت دریای خزر می وزند، کمی باعث خنکی هوا می شود. برای فرار از گرمای ساحل می توانید به شهر کیوبا سفر کنید که یک شهر کوچک فرهنگی واقع در ارتفاعات قفقاز است که سرشار از جاذبه های سنتی و تاریخی است. کیوبا با وجود جاذبه هایی از جمله تنها محل سکونت یهودی ها در دنیا که در خارج از اسرائیل واقع شده تا روستاهای باستانی کوهستانی و انواع مختلفی از زبان ها، به یک مکان جالب توجه در آذربایجان برای سفر در فصل تابستان تبدیل شده است.

بهترین زمان سفر به باکو ، کشور آذربایجان

سپتامبر در آذربایجان

ماه سپتامبر هم دیدنی های خاص خود را دارد. هر سال در این ماه توریست های محلی زیادی به سمت دریاچه گوی گل (Goygol) در نزدیکی گنجه (Ganja) واقع در آذربایجان مرکزی سفر می کنند. گوی گل با وجود آب عمیق آبی و جنگل های اطراف اش یک دریاچه کوهستانی و یکی از زیباترین مکان ها در آذربایجان است بازدید از دریاچه گوی گل در یک سفر یکروزه از گنجه یکی از متداول ترین کارها در سفر به آذربایجان در ماه سپتامبر به حساب می آید اما به دلایلی یکی از بهترین زمان ها برای دیدن دریاچه انتهای تابستان است که برگ های سبز درختان به رنگ نارنجی و قهوه ای در می آید و محدوده دریاچه با رنگ طلایی پوشانده می شود. در این زمان می توانید منظره بی نظیری را از دریاچه و محیط اطراف آن تماشا کنید.

اکتبر در آذربایجان

در آذربایجان پایان تابستان و فرا رسیدن پاییز غیر منتظره است. در اکتبر ابرها در اطراف باکو می چرخند و پایتخت آذربایجان، بیشتر ریزش باران نم نم را تجربه می کند. دمای هوا به طور میانگین 20 درجه است ولی شب ها سردتر می شود. طبق توصیه آذربایجانی ها، بهترین زمان برای سفر به آذربایجان در طول ماه اکتبر، بعد از پایان تابستان و قبل از شروع زمستان همین شهر باکو است. در طول اکتبر می توانید در باکو به تماشای مناظر و جاذبه های آن بپردازید و سفرهای یک روزه ای به  آتشگاه (Ateshgah) یا نارداق ( کوه در حال سوختن باکو) و پارک ملی گوبوستان داشته باشید که به خاطر مناسب بودن آب و هوا سفر به این مناطق سفر راحتی خواهد بود. همچنین می توانید به ارتفاعات رفته و از کوههای قفقاز بالا بروید یا در جشن های روز استقلال شرکت کنید که در هجدهم اکتبر هر سال مردم سرتاسر آذربایجان آن را جشن می گیرند.

بهترین زمان سفر به باکو ، کشور آذربایجان

نوامبر در آذربایجان

با نزدیک شدن به پایان سال دمای هوا در آذربایجان کاهش می یابد؛ همچنین به خاطر مشغله های پایان سال، عده کمی وقت سفر به آذربایجان را دارند. اما طرفداران حیات وحش و تفریحات هوای آزاد، با سفر به آذربایجان در ماه نوامبر می توانند مهاجرت پرندگان را تماشا کنند. پرنده شناسان آماتور و حرفه ای می توانند انواع مختلفی از پرندگان را در آذربایجان در تمام اوقات سال در پارک های ملی تماشا کنند. پرندگان فصلی که از سرمای سخت روسیه به اینجا سفر کرده اند، تماشای پرندگان را به تفریحی جالب تبدیل کرده است که می توانید در گذر پاییز و فرا رسیدن زمستان از آن لذت ببرید. بسیاری از پارک های ملی آذربایجان در امتداد ساحل واقع شده اند.

دسامبر در آذربایجان

در آذربایجان علیرغم اینکه اکثر جمعیت کشور را مسلمانان تشکیل می دهند، محلی ها هنوز مراسم کریسمس را در سرتاسر کشور جشن می گیرند. توریست ها می توانند در آذربایجان از بازارهای کریسمس تا شب های کریسمس که در کافه ها و رستوران ها جشن گرفته می شود، شور و نشاط کریسمس را اینبار در کشوری مسلمان تجربه کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید