لباس محلی جاهای مختلف استان خراسان رضوی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بسیاری از مردم در روستاهای مختلف ایران به خصوص خراسان رضوی، به علت نقش پر رنگ دامپروری و کشاورزی در زندگی آنان، از لباس‌ها و پارچه‌هایی با نقوشی مربوط به این اشغال استفاده میکنند. در نوع پوشش مردم هر منطقه، عوامل مختلفی چون سن، جنسیت، فرهنگ، اعتقادات تاریخی و… نقش دارند. پوشاک مردم خراسان رضوی را در چند دسته مختلف میتوان تقسیم کرد که عبارت‌اند از:

۱. پوشاک کردهای خراسان

۲. پوشاک نواحی مرزی تربت جام، تایباد، باخرز و خواف

۳. پوشاک ساکنین مناطق کویری و جنوبی استان مثل شهر های نیشابور، تربت حیدریه، سبزوار، کاشمر، گناباد و قاین

۴.پوشاک مهاجرین ساکن در استان مانند ترکمن ها، بلوچ ها و عرب ها

در مناطق مرکزی استان خراسان رضوی مردان معمولاً از عمامه استفاده می کنند.عمامه در بین مردان خراسانی یک پوشش رایج است.پوششی که تا چند دهه ی قبل بین مردم رایج بوده این بود که سادات مسن یا روحانی از دستار مشکی و بدون دنباله، نیمه مسن ها از دستار مشکی دنباله دار، افراد حج رفته از دستار زردرنگ، کسانی که کربلا رفته بودند از دستار شیری یا شکری یا قهوه ای و بقیه ی مردم هم دستار سپید و کرکی به سر می بستند.
لباس محلی جاهای مختلف استان خراسان رضوی
بلوچ‌ها بیشتر در شرق و جنوب خراسان رضوی مستقر می‌باشند. مردان و زنان بلوچ ساکن در این استان در استفاده از لباس محلی خویش اصرار می‌ورزند. زنان بلوچ علاوه بر به کارگیری پارچه‌های گلدار، در تهیه پوشاک سنتی خویش از هنر سوزن‌دوزی استفاده می‌کنند.

لباس محلی جاهای مختلف استان خراسان رضوی

در شمالی‌ترین نواحی استان خراسان رضوی، ترکمن‌ها زندگی می‌کنند. پوشاک مردان و زنان ترکمن بسیار ظریف و زیباست. زیورآلات خاص ترکمن‌ها بر زیبایی پوشاک زنانه می‌افزاید.

لباس محلی جاهای مختلف استان خراسان رضوی

در شهرهای قوچان، درگز و کلات، مردان و زنان کرد و ترک دارای لباس‌های مخصوص به خود می‌باشند. در این مناطق پوشاک مردان و زنان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که آن را از بقیه نقاط خراسان متمایز ساخته است. ظریف‌ترین پارچه‌های ابریشمی در کارگاه‌های سنتی زاوین کلات بافته می‌شود. به کارگیری رنگ‌های قرمز، زرد، صورتی و سورمه‌ای در این پارچه‌ها، پوشاک محلی آنان را به یک اثر هنری بدیع مبدل ساخته است.

لباس محلی جاهای مختلف استان خراسان رضوی

پوشاک مردم تربت جام پیراهن و شلوار سفید: در گذشته دو نوع بوده است. لباس خان ها که به برچاک معروف بوده و از دو سمت راست و چپ دامن برش داشته است و به دو قسمت عقبی و جلویی تقسیم می شده است. به این نوع لباس امروزه لباس افغانی یا پاکستانی می گویند. لباس کشاورزان لباس ۴۰ تریزه بوده است؛ در واقع این پیراهن از برش های متعددی که تریزه (تکه) نام دارد دوخته می شده است. ویژگی بارز این پیراهن دامن چین دار آن بوده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید