معرفی خانه تاریخی و کهن قدیری رشت

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

ابنیه تاریخی از گذشته، یکی از جاذبه های مهم در جذب گردشگر بیشتر بوده است. در دوره های حکومتی سابق در ایران، به تناسب مواد و ابزار آلات در دسترس، ساختمان هایی با سبک معماری خاص ساخته می شده است.

نمای این ساختمان ها اغلب از مواد طبیعی بوده و جذابیت بیشتری دارد. کمتر کسی را می توان یافت که از تفاوت سبک معماری امروزی و قدیمی ایران، اطلاعاتی در اختیار نداشته باشد. اما باستان شناسان به صورت ویژه، با تمام ویژگی های مربوط به هر دوره آشنایی کامل دارند.

 معرفی خانه تاریخی و کهن قدیری رشت

خانه تاریخی قدیری، یکی از نمونه های بارز در جاذبه های تاریخی و گردشگری استان گیلان است. این سازه با قدمتی طولانی، استقامت خود در طول سالیان دراز را به رخ معماران امروزی می کشد.

چیدمان داخلی و سبک طراحی این بنا، بسیار زیبا بوده و در آن اصول زیبایی شناسی به طور کامل رعایت شده است. شرایط اقلیمی استان نیز، در شکل گیری نمای این سازه، بی تأثیر نبوده است.

خانه قدیری رشت که مربوط به دوران پهلوی است، دارای اسکلت و سازه چوبی با سقف لمبر کوبی است. پوشش خارجی خانه قدیری، سفالی و در و پنجره آن از چوب نراد روسی ساخته شده‌است.

این بنا در سال ۱۳۶۷ خورشیدی طعمه حریق شد و بام آن فرو ریخت و در و پنجره‌ها، تزیینات آیینه کاری و گچ بری آن نیز در این آتش‌سوزی آسیب جدی دید.

 معرفی خانه تاریخی و کهن قدیری رشت

خانه قدیری در ضلع شرقی سبزه میدان رشت واقع شده‌است. این بنا توسط محمدولی خان تنکابنی سپهدار حکمران گیلان احداث شد و از سال ۱۳۶۹ خورشیدی تا ۱۳۸۱ به عنوان اداره کل میراث استان گیلان مورد استفاده بوده و به شماره ۲۶۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

مالک و موسس خانه قدیری، سپهدار حکمران گیلان، محمد ولی خان تنکابنی بوده است که پس از مرگ وی، این ملک در دست وراث قرار گرفته است.

پس از آن، این خانه تا ٩ تیر ماه سال ١٣٤٤به دست محمد حسن و نصرالله همدانی اداره شد و در آن تاریخ به فریدون نصیری فروخته شد. مساحت کل این ملک حدود ٨٢٧ متر مربع و مساحت زیر بنای آن بالغ بر ٥٧٠ متر مربع تخمین زده می شود. ساختمان اصلی این ملک در دو طبقه بنا شده است.

 معرفی خانه تاریخی و کهن قدیری رشت

در ساخت این خانه به فضای پیرامون ساختمان نیز توجه زیادی شده است. از سال ١٣٦٩ هجری شمسی الی١٣٨١ ه.ش، این بنا به عنوان اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان در نظر گرفته شد. سپس مسئولین مربوطه، آن را با شماره ٢٦٨٦در فهرست آثار ملی به ثبت رساندند.
اما این بنای زیبای تاریخی در سال ١٣٦٧ با بی احتیاطی مالک، دچار حریق شد و قسمت های داخلی، گچ بری ها و آینه کاری ها آسیب جدی دیدند. درها و پنجره ها تا حدود زیادی سوخته و خسارت زیادی به بنا وارد شد.

اما پس آن با پرداخت هزینه از سوی مالک و نظارت سازمان میراث فرهنگی استان، این بنا مرمت و بازسازی شد. امروزه افراد، خانه قدیری را به عنوان یک پژوهشکده میراث فرهنگی می شناسند.

راه های دسترسی به خانه قدیری

 معرفی خانه تاریخی و کهن قدیری رشت

این بنا در بافت شهری استان رشت قرار گرفته است و افراد می توانند به راحی و با وسیله نقلیه شخصی و یا عمومی برای بازدید از آن اقدام کنند.

خانه قدیری در نزدیکی موزه گنجینه رشت و خانه میرزا کوچک خان جنگلی قرار دارد. در ضلع شرقی سبزه میدان رشت، کوچه اختیاری قرار دارد که در انتهای آن، خانه قدیری را می توان یافت.

امکانات رفاهی و خدماتی 

 معرفی خانه تاریخی و کهن قدیری رشتدسترسی ساده به این بنای زیبا، باعث افزایش بازدید از آن شده است. وجود بازارهای محلی عرضه کننده محصولات تولیدی استان در نزدیکی بنا، یکی دیگر از مزایای بازدید از خانه تاریخی قدیری است.

اقامتگاه ها و رستوران های زیادی در اطراف این اثر تاریخی دایر شده اند که دغدغه بسیاری از مسافران را برای اسکان رفع می کند. مسافران می توانند زیتون تازه، کلوچه فومن، برنج و چای را به عنوان سوغات خریداری نمایند.

همچنین دستباف های پشمی، انواع حصیرها، اجناس مروار بافی شده و چادرشب های محلی، از جمله سایر سوغات ها و صنایع دستی این استان محسوب می شوند.

اغلب رستوران های رشت، کباب ترش، شوید قرمه، فسنجان ماهی، باقلاقاتق و سنگه خورش را به عنوان غذای محلی در منوی غذایی خود قرار داده اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید