جاذبه ی پرشکوه کاخ بزرگ بانکوک (تایلند)

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بدون شک اگر یک مکان در بانکوک وجود داشته باشد که سفر به این شهر بدون بازدید از آن ناقص خواهد ماند، کاخ بزرگ بانکوک یا Grand Palace است که بسیار خیره‌کننده و چشمگیر است و یکی از معروف‌ترین بناهای تایلند است.

 کاخ بزرگ تایلند در سال 1782 ساخته شده است و تا 150 سال بعد از آن محل زندگی پادشاهان تایلند و درباریان و مقامات بلندپایه دولتی بوده است.

جاذبه ی پرشکوه کاخ بزرگ بانکوک (تایلند)

این بنای زیبا، مانند بانویی پیر و سالخورده است که همچنان با معماری و جزئیات زیبایش هیبت خود را حفظ کرده است و بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود جلب می کند و گویی ادای احترامی است به خلاقیت و هنر مردم تایلند.

در داخل دیوارهای این کاخ بزرگ وزارت جنگ تایلند و ادارات وابسته به آن نیز وجود داشته است. امروزه این مجموعه به عنوان قلب معنوی پادشاهی تایلند باقی مانده است.

تاریخچه کاخ بزرگ بانکوک

جاذبه ی پرشکوه کاخ بزرگ بانکوک (تایلند)

کاخ بزرگ همیشه مانند امروز چشمگیر به نظر نمی رسید. هنگامی که پادشاه راما اول در آوریل سال ۱۷۸۲ ساخت و ساز را شروع کرد، مجبور شد از چوب و هر آنچه در این نزدیکی بود استفاده کند.

سرانجام آجرهایی از ویرانه های آیوتایا را برداشتند و از طریق رودخانه چائو فرایا به این منطقه آوردند. پایتخت سابق کشور در دوران آیوتایا سال ۱۷۶۷ پس از جنگ با برمه فتح و تخریب شد.

کانال ها حفر شدند و نهایت بهره را از رودخانه پر پیچ و خم بردند تا بتواند یک جزیره با دفاع راحت تر بسازند، محلی مناسب برای پایتخت جدید کشور. این برنامه ریزی جواب داد، به نظر نمی رسد حالا حالاها نیازی به جابه جایی پایتختی باشد که بیش از ۱۴ میلیون نفر در آن زندگی می کنند.

جاذبه ی پرشکوه کاخ بزرگ بانکوک (تایلند)

در حین ساخت و ساز، با تقلید از طرح دقیق کف و چیدمان کاخ بزرگ در آیوتایا، در زمان صرفه جویی زیادی شد. پادشاه راما اول فقط دو ماه بعد در تاریخ ۱۰ ژوئن ۱۷۸۲ توانست برای همیشه در کاخ بزرگ بانکوک ساکن شود.

با گذشت سال ها، سرانجام مجسمه ها و سنگ های عجولانه تراش خورده که حاصل کار کارگران بدون مزد بودند را برداشتند و با موارد نفیس جایگزین کردند. مجسمه زمردین، که از آن به عنوان محافظ تایلند نام برده می شود، در عبادتگاه سلطنتی پادشاه قرار داشت تا به Wat Phra Kaew تبدیل شد.

جالب است بدانید که لباس های طلای این مجسمه هر فصل عوض می شود. دو دست از ۳ لباس او توسط خود پادشاه رامای اول درست شده است.

جاذبه ی پرشکوه کاخ بزرگ بانکوک (تایلند)

کاخ بزرگ تنها یک قصر نیست، بلکه مجموعه ای است از کاخ ها، عمارات و باغ های متعدد. یکی از مشهورترین قطعات مجموعه ی مذکور، وات پرا کائو (Wat Phra Kaew) یا معبد بودای زمردین می باشد که مقدس ترین معبد بودایی در شهر بانکوک به شمار می رود. اگر قصد دارید در خلال بازدید از کاخ بزرگ، به دیدار معبد بودا هم بروید باید لباسی مناسب و کمی پوشیده به تن داشته باشید.

معماری و نقشه داخلی کاخ بزرگ بانکوک

جاذبه ی پرشکوه کاخ بزرگ بانکوک (تایلند)

این مجموعه درون خود چندین ساختمان مهم دارد که از جمله آنها وات فرا کائو Wat Phra Kaew یا بودای زمردین است که در عین کوچک بودن بسیار باشکوه و مورد احترام است.

لباس های بودا ابتدای هر فصل به دست پادشاه تایلند عوض می شوند و این رویداد از اتفاقات مهم تقویم بودایی است. پادشاهان تایلند از قرن بیستم دیگر در کاخ بزرگ زندگی نکردند ولی از این مجموعه همچنان برای جشن ها و مراسم تشریفاتی استفاده می شود.

مجموعه کاخ بزرگ بانکوک، مانند بقیه بناها در جزیره راتاناکوسین Ratanakosin، بسیار شبیه کاخ‌های آیوتایا Ayutthaya پایتخت سابق سیام که مورد حمله برمه ای ها قرار گرفت، ساخته شده است.

حیاط بیرونی کاخ در نزدیکی در ورودی به آن دسته از ادارات دولتی که پادشاه مستقیم با آنها درگیر بود مانند امور کشوری، نظامی و خزانه‌داری اختصاص داده شده بود.

جاذبه ی پرشکوه کاخ بزرگ بانکوک (تایلند)

معبد بودای زمردین نیز در گوشه ای از حیاط بیرونی قرار گرفته است. حیاط یا صحن مرکزی نیز محل اقامت پادشاه بوده است و از تالار های آن برای انجام کسب و کار دولت استفاده می کردند.

در حال حاضر تنها دو سالن تاج و تخت برای بازدید عموم باز است، اما شما با دیدن جزئیات بکاررفته در معماری سردر بقیه سالن‌ها نیز شگفت‌زده خواهید شد.

حیاط یا صحن داخلی نیز محل اقامت همسران و دختران پادشاهان بوده است. این قسمت از کاخ بزرگ بانکوک درست مانند یک شهر کوچکی بوده است که جمعیت آن شامل زنان و پسران به بلوغ نرسیده بوده است.

با اینکه هیچ یک از اعضای خانواده های سلطنتی در حال حاضر حق سکونت در این بخش را ندارند اما همچنان درهای آن برای بازدید عموم بسته است.

با اینکه کاخ بزرگ و معبد بودای زمردین در کنار هم قرار گرفته‌اند اما تفاوت آشکاری در سبک معماری آنها وجود دارد بطوریکه معبد با سبک تایلندی ولی کاخ بزرگ الهام گرفته از معماری اروپایی ساخته شده است.

نکات مهم در مورد کاخ بزرگ بانکوک

جاذبه ی پرشکوه کاخ بزرگ بانکوک (تایلند)

قانون پوشش مناسب، بصورت سختگیرانه‌ای اعمال می‌شود. کاخ بزرگ و معبد بودای زمردین از مکان های مقدس تایلند محسوب می شود؛ به همین دلیل بازدیدکنندگان باید پوشش مناسبی داشته باشند تا اجازه ورود به آن را پیدا کنند.

مردان باید شلوار بلند به همراه لباس آستین دار بپوشند (درصورتی که صندل به پا دارند حتما باید جوراب هم بپوشند و پا نباید برهنه باشد).

لباس زنان نیز همانند مردان می باشد و نباید لباس هایی بپوشند که شانه یا قسمتی از بدنشان پیدا باشد. اگر لباس شما برای ورود نامناسب باشد در نزدیکی در ورودی به شما لباس‌های مناسبی خواهند داد که به تن کنید و خود را بپوشانید (درعوض باید مبلغی را نزدشان به امانت بگذارید)

شرایط بازدید از کاخ بزرگ بانکوک

جاذبه ی پرشکوه کاخ بزرگ بانکوک (تایلند)

قصر بزرگ علاوه بر ساختمانی تاریخی و فرهنگی محل سکونت خاندان سلطنتی هم هست و بازدید از آن شرایط خاصی دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

ساعت کاری مجموعه کاخ

کاخ بزرگ هفت روز هفته از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۶:۳۰ بعد از ظهر باز است. دفتر فروش بلیط در ساعت ۱۵:۳۰ بعد از ظهر بسته می شود و قبل از آن باید وارد شوید.

گه گاهی، کاخ بزرگ برای بازدیدهای رسمی و عملکردهای دولتی در تاریخ های رسمی ممکن است تعطیل شود، البته این مورد به ندرت اتفاق می افتد. اگر قبل از ساعت ۱۵:۳۰ به کاخ می رسید به حرف های راننده ها گوش نکنید، آن ها ممکن است درباره باز بودن یا نبودن مجموعه شما را گمراه کنند.

اگر هم خیلی شک دارید از کارمندان هتل (یا هر کسی که تایلندی بلد است و بهش اطمینان دارید) بخواهید با شماره +۶۶ ۲ ۶۲۳ ۵۵۰۰ تماس بگیرند و از باز بودن مجموعه مطمئن شوند.

مبلغ ورودی قصر بزرگ بانکوک

جاذبه ی پرشکوه کاخ بزرگ بانکوک (تایلند)

با توجه به اینکه ساختمان های مذهبی در تایلند غالباً رایگان هستند، ۵۰۰ بات (حدود ۱۶ دلار) برای هر شخص ورودی در قصر بزرگ مبلغ زیادی است. البته خود تایلندی ها مجبور به پرداخت هزینه نیستند.

با پرداخت ۲۰۰ بات اضافه می توانید از راهنمای صورتی بازدید هم استفاده کنید. در صورت تمایل، راهنماهای انسانی نیزدر دسترس هستند. باید سر مبلغی با آن ها به تفاهم برسید. بهتر است به جای راهنماهایی که خارج از مجموعه سراغتان می آید یکی از راهنماهای رسمی مجموعه را برای کمک همراهتان داشته باشید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید