جاهای دیدنی ماهیدشت| شهر تاریخی ماهیدشت کرمانشاه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ماهیدشت یکی از بخش های تابع شهرستان کرمانشاه در استان کرمانشاه در غرب ایران است.ماهیدشت قلعه و شهری از نواحی شهر کرمانشاه است. مردمان ماهیدشت از اقوام کلهر سنجابی و زنگنه و لک هستند. گویش مردمان ماهیدشت کردی کلهری است و همچنین در قسمت‌های جنوب شرقی چند روستا لک زبان قرار دارد. ماهیدشت در دوره اشکانیان به دلیل آب و هوای و مراتع خوب، محل پرورش اسب جنگاوران اشکانی بوده است.

ماهیدشت حاصلخیزترین نقاط شهرستان کرمانشاه محسوب می شود. با سفر به این بخش ، خصوصا روستاهای اطراف آن ، می توان با نوع زندگی ، آداب و رسوم و فعالیت آنها آشنا شد.

ماهیدشت در زبان محاوره محلی، مایشت یا مایدشت تلفظ می‌شود.

جاذبه های گردشگری ماهیدشت

روستای کلیایی

روستای کلیایی یکی از روستاهای بخش ماهیدشت در استان کرمانشاه است . این روستا نزدیکترین روستا به شهرستان ماهیدشت است و کمتر از ۲ کیلومتر با آن فاصله دارد .روستایی دیدنی و قابل تامل و تعمق . روستایی با حیاط های بزرگ و فضای های وسیع و دیدنی.

شغل عمده مردم روستا کشاورزی و دامداری است و محصولاتش گندم , جو , ذرت و چغندر می باشد . همچنین مردم این روستا به کار پرورش اسب مشغول هستند و نژادهای اصیل را هم پرورش می دهند و علاقه زیادی به این کار دارند . این روستا خیابان کشی شده و دارای معابر سنگ چین است و پارک و فضای سبز نیز در این روستا در حال احداث می باشد .

زنان روستای کلیایی نیز مشغول به بافت فرش و تابلو فرش هستند که فرصتی برای کار و درآمدزایی آنان است . غذاهای محلی این روستا : کشک بادمجان , آش , عدس ,نژیو ( آش ماست ) و یک شیرینی بومی محلی به نام بژی می باشد .

ماهیدشت

روستای چغاگینو

ده از قدیمی‌ترین زمان بعنوان یک واحد اجتماعی و تشکیلاتی شناخته شده است که در آن ، گروههایی از مردم روستا برای همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گرد هم تجمع یافته‌اند. ده اساس زندگی اجتماعی ایران را تشکیل می‌دهد و اهمیت آن به اعتبار اینکه یک واحد تشکیلاتی در زندگی روستایی است ، همواره مورد نظر بوده است .

روستای چغاگینو یكی از این روستاهاست . این روستا در مسیر جاده ی ماهیدشت به اسلام آباد غرب قرار دارد و با وجود هفتاد خانوار و جمعیتی قریب به ۳۰۰ نفر ، مردم آن در ساماندهی روستا نقش بسیار مفید و مؤثری داشته اند .

ماهیدشت

حضور در راه اندازی پروژه هایی آب قطره ای برای كمربند سبز دور روستا و درخت های كاشته شده در محوطه ی روستا ، جمع آوری زباله های خانگی بصورت تفكیك شده ، جمع آوری فضولات حیوانی و انتقال آن به منطقه ای دور از روستا و تبدیل فضولات حیوانی به كودهای ارگانیك برای مصارف مختلف و درآمدزایی در این خصوص ، تشكیل اتاق فكر با حضور جوانان تحصیل كرده در رشته های مختلف درسی به عنوان پشتوانه ای برای تصمیم گیری های مهم در روستا و یا بخش ، ایجاد و راه اندازی كتاب خانه ، تشكیل آشپزخانه ای به منظور تهیه غذا برای كودكان و نوجوانانی كه مشغول به تحصیل هستند ، با هدف جایگزین كردن غذای خانگی به جای مصرف تنقلاتی همچو چیپس ، پفك و نظایر آن ، احداث مسجد ، راه اندازی خانه ی بهداشت ، ساخت مجتمع ورزشی ، احداث سوله و انبار گندم ، ایجاد مرغداری صنعتی ، كشت گیاه كاملینا از خانواده ی دانه های روغنی كه برای اولین بار بصورت كشت در مزرعه می باشد و پرورش اسب اصیل كُرد كه از دوران باستان خواستگاه اصلی این گونه اسب در ماهیدشت بوده كه هم اكنون با همت مردم این روستا دوباره احیا شده است ، از نمونه های بارز این فعالیت ها و خدمات در سطح روستا می باشد .

روستای کاشنبه دودانگی

روستای کاشنبه دودانگی، در سمت غربی بخش ماهیدشت ، دوراهی کوزران چهارزبر ، دومین روستا بعد از روستای بانگنجاب واقع شده است. وجه تمثیل این روستا بر این است که این منطقه چون زمین های حاصلخیزی داشته گاومیش زیادس داشته ونام روستا را گاومیش گذاشتند اما در طی زمان ها به کاشنبه دودانگی تغییر یافته است روستای کاشنبه دودانگی، دارای باغ های انگور، زردآلو، شلیل گردو-گل محمدی و مزارع کشاورزی فراوانیست که اغلب زیر کشت گندم و جو و عدس می باشند. فعالیت غالب روستا ، کشاورزی ، باغداری،دامداریمی باشد.از هنر های دستی روستا می توان به قالی بافی و کلاه بافی اشاره کرد. ازمحصولات تولیدی این روستا می توان به روغن ، انواع محصولات لبنی، ترخینه و نان ساجی اشاره کرد. نان ساجی روستا که توسط زن روستایی پخت می شود نانی که روش پخت آن با بقیه فرق دارد .زن روستایی با مهارت تمام نان ساجی را آماده می کند تا مورد استفاده اعضای خانواده قرارگیرد. سراب کاشنبه یکی ازقدیمی ترین سراب های این منطقه که دارای قدمتی چند ساله است و به عنوان یکی از جابه های گردشگری این منطقه خودنمایی می کند.

روستای دوچقادرویش

روستای دوچقادرویش یکی از روستاهای بخش ماهیدشت می باشد.فعالیت غالب افراد روستا کشاورزی وتولید محصولاتی نظیر گندم،جو،نخود،چغندقند،ذرت و گوجه فرنگیو بر دامداری فعالیتی نظیر پرورش گاو و گوسفند و پرورش اسب فعالیت دارند. هر چند که اهالی کار را به صورت سنتی انجام می دهند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید