دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

انتخاب مقصد گردشگری استان آذربایجان غربی که یکی از مناطق کوهستانی کشور است و به همین دلیل از شرایط آب و هوایی خنک جهت گشت و گذار تابستانه در آذربایجان غربی و توپوگرافی متنوع و گسترده‌ای می باشد. بر اساس ساختار طبیعی استان، اکوسیستمهای ویژه‌ای از ترکیب گیاهان در سطوح مختلف پوشش گیاهی در سطوح مختلف توپوگرافی به وجود آمده‌است که اهم آن‌ها به شکل جنگلها و مراتع خودنمایی می‌کنند.

معرفی جاهای دیدنی آذربایجان غربی در تابستان

چشمه آب گرم شوط

چشمه آب گرم از جاهای دیدنی شوط ، اصلی ترین جاذبه گردشگری این شهر است که هر سال گردشگران زیادی را به قصد درمان به سوی خود جذب می کند. این چشمه، دو سرچشمه اصلی دارد که ۴۰ متر دورتر و بر روی یک تپه ای قرار گرفته اند. از دو سوی این تپه آب گرم و از وسط آن آّب سرد می جوشد.
در مظهر اصلی چشمه استخرهایی ساخته شده است که آب آنها به صورت دائمی در جریان است.
نام چشمه آب گرم شهرستان شوط، ایسی سو است. مزه آن اندکی ترش است و آب بی رنگ می باشد. این آب از بیکربنات و آهن تشکیل شده است.
خاصیت درمانی این چشمه برای ناراحتی هایی مانند پادرد و درد مفاصل است. در این منطقه یک مجتمع گردشگری و آب درمانی در حال احداث است که مساحتی در حدود ۳ هکتار برای این کار در نظر گرفته شده است. ساخت این مجتمع به ساماندهی گردشگران و بالابردن امکانات این جاذبه گردشگری کمک شایانی می کند.
در حال حاضر بر روی این چشمه یک استخر روباز ایجاد شده است که گردشگران از آن استفاده می کنند.

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

ایجاد ۴ استخر مجزا و سرپوشیده برای بانوان و آقایان، ایجاد بوفه، سویس بهداشتی و محوطه سازی و فضای سبز، آلاچیق، پارکینگ و محلی برای بازی کودکان، در دستور کار پروژه بهسازی این آب گرم قرار دارد.

آبشار اوزان

آبشار اوزان از دیدنیهای شاهین دژ در استان آذربایجان غربی واقع است. این آبشار در مجاورت روستایی به همین نام قرار گرفته و در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق شاهین دژ واقع شده است. ارتفاع آبشار در حدود ۱۵ متر است و در ارتفاع ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده است. آبشار در دره ای سر سبز در شرق روستای اوزان پایین و در فاصله ۲.۵ کیلومتری این روستا واقع شده است. با توجه به اینکه این منطقه شمال و غرب فلات ایران واقع شده لذا از آب و هوای کوهستانی و معتدلی برخوردار است که به لحاظ محصور بودن در میان کوهها، زمستانهای پر برف و تابستان های نسبتا گرمی را داراست . فصول چهارگانه طبیعت به صورت مشخص در چهره آن پدیدار است .

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

شاهین دژ با توجه به اینکه وسعت چندانی ندارد اما از جاذبه های گردشگری  طبیعی فراوانی برخوردار می باشد و نظر گردشگران را به خود جلب کرده است .

غار سهولان

یکی از شگفت‌انگیزترین جلوه هاى طبیعت استان آذربایجان غربی غار سهولان است، غاری که یکی از مهمترین و کم نظیرترین غارهاى طبیعی کشور است.دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستانروستای سهولان در شهر مهاباد شاید تا همین ده سال پیش جزو یکی از روستاهای محروم استان آذربایجان غربی بود اما امروز به برکت وجود یک غار نه تنها به مهمترین جاذبه گردشگری استان تبدیل شده است بلکه در این روستا تقریبا یک نفر از هر خانواده در صنعت گردشگری فعال شده است.دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

این غار ۱۰۰ سال پیش برای اولین بار توسط ژاک دمرگان فرانسوی مورد کاوش و بررسی قرار گرفت. پس از آن در سالهای جنگ جهانی دوم نیز توسط یک هیات انگلیسی مجددا مورد مطالعه قرار گرفت و در مهرماه ۱۳۷۳ توسط غارشناسان ایرانی شناسایی شد.

در خرداد ماه سال۷۶ نیز یک کمیته از اعضای غارشناسی آذربایجان غربی این غار را مورد بازدید و مطالعه قرار دادند. کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند به استناد لایه‌های سفالی که از منطقه دالان اصلی و تالار بزرگ و دهلیز ورودی کونه مالان بدست آمده این غار از هزاره‌های دوم و اول قبل از میلاد تا دوره پارتی و اسلامی و حتی زمان‌هایی از قرون وسطی مورد سکونت انسان‌ها قرار گرفته است.

تنها موجودات زنده این غار کبوتر چاهی و خفاش می‌باشند که قسمت هایی از غار را به عنوان آشیانه انتخاب کرده‌اند. به دلیل تاریک بودن و نبود نور هیچ نوع جلبکی در آب دریاچه این غار رشد نکرده و به غیر از جانداران میکروسکوپی هیچ موجوی دیگری زیست نمی‌کند.

سیلوانه

سيلوانه (سیلوانا) کلمه ای با ریشه ای ایتالیایی و به معنی جنگل و بیشه سبز  و نیز به معنی مكانی از بهشت است. سیلوانه یکی از شهر های زیبای استان آذربایجان غربی است. در جنوب غربی استان و در فاصله ۳۰ کیلومتری  غرب شهرستان ارومیه و در دامنه ارتفاعات بلند مشرف بر خط مرزی ايران و تركيه و در قسمت ميانی ان واقع شده است.

در سال ۱۳۲۷ به عنوان مرکز بخش رسمیت پیدا کرد و در سال ۱۳۶۷ توسط رژیم بعث عراق مورد بمباران قرار گرفت و شهدای و مجروحان زیادی تقدیم انقلاب نمود . در سال ۱۳۷۹ طی مصوبه هیات محترم وزیران به عنوان شهر شناخته شد و در اردیبهشت ۱۳۸۰ شهرداری آن به طور رسمی شروع به فعالیت نمود.

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

سیلوانه  شهر نیکان، شهر مومنان با مردمی غیور و مهمان نواز و جاذبه های گیرا و چشم انداز های چشم نواز، سرزمین چشمه های جوشان رودها و جویباران روان و سرزمین آبهای زلال  و گوارای معدنی است که کوههای بلند و دره های عمیقش نه تنها محل گردش و تفریح بلکه تامین کننده روزی ساکنان کوهپایه  نیزاست. چهار فصل سال با زیبایی ها و مشخصه های آن که منحصر به موسم خویش اند را می توان دید. آبشار های خروشان و چشمه های آبگرم و دره های عمیق و باغات میوه وجود قله های بلند، دره های عمیق و سرسبز، چشمه های آب گرم، دریاچه های مرتفع، باغات زیبا، رودهای کوچک و بزرگ، آب و هوای خنک تابستانی، مرقد شیوخ و بزرگان، آبشارهای طبیعی، روستاهای زیبای کوهپایه­ای و صدها منظره­ی طبیعی دیگر نه تنها در شمال غرب کشور بلکه در تمام کشور کم نظیر است.

روستای خورنج در پیرانشهر

روستای خورنج از جاهای دیدنی در پیرانشهر در فاصله ی ۲۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر بر سر راه مهاباد نیز قرار دارد. این روستا در مجاورت منطقه ای قرار دارد که با سنگ های عظیم الجثه ای احاطه شده است و این سنگ ها به طرز شگفت انگیزی بر روی هم انباشته شده اند. در اطراف این روستا چندین تپه ی باستانی با تاریخ قبل از اسلام و یک کتیبه و همچنین آثار یک دژ محکم کوهستانی شناسایی شده اند که حکایت از تاریخ کهن و پرفراز و نشیب این منطقه دارد . بعضی از این آثار توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شده اند و بعضی دیگر در شرف ثبت شدن قرار دارند.

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

نقوش به جا مانده بر روی سنگ های روستای خورنج

نکته ی جالبی که درباره سنگ های به جا مانده در روستای خورنج در پیرانشهر وجود دارد این است که هر کدام از سنگ هایی که در این منطقه وجود دارند اسم خاصی و همچنین داستان های مربوط به خودشان را دارا می باشند. محدوده ای که این سنگ ها اشغال کرده اند در حدود ۵/۲ کیلومتر مربع وبه شکل نواری سنگی در امتداد شرقی-غربی از شمال روستا می گذرد. در میان این سنگ ها، سنگ هایی یافت می شود که دارای نقش برجسته و کنده کاری شده حیواناتی مانند  شتر و مار و پرنده هستند که اگر بصورت دقیق وعلمی مورد بررسی قرار گیرند امکان یافتن نقوش ماقبل تاریخی و یا کتیبه های سنگی دور از انتظار نیست.

سطوح خارجی ناهمواری بر روی سنگ های این منطقه وجود دارد که برای کسانی که صخره نورد ابتدایی هستند می توانند یک جاذبه ی جذاب به شمار بیاید.

آبشار سوله دوکل

آبشار سوله دوکل یکی از زیباترین جاذبه های منطقه است که در تجمیع تقارن زیبایی های طبیعی استان حرفی برای گفتن دارد هرچند منطقه سرد و خشک بر سرسبز بودن ناحیه تاثیر دارد اما تاثیرات مثبتی برای گردشگران دارد .

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

آبشار سوله دوکل کجاست؟

استان آذربایجان غربی به واسطه جاذبه های طبیعی که در خود جای داده است یکی از استان های گردشگری کشور محسوب می شود که هرساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی علاقه مند به طبیعت است. در این استان انواع جادبه های طبیعی از غار تا آبشار را می توان جست و جو کرد که همین موارد باعث شده اند طبیعت گردی در ارومیه از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد. در این مقاله می خواهیم به برسی یکی از آبشارهای این استان به نام آبشار سوله دوکل ارومیه بپردازیم. این آبشار در منطقه مرگور و در دامنه کوه دالامپر واقع شده است و از جمله بلندترین آبشارهای کشور نیز به حساب می آید.

آبشار شلماش

آبشار شلماش در نزدیکی شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی قرار دارد.این آبشار که از مهمترین آبشارهای استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید و مورد توجه گردشگران می‌‌باشد با دره‌‌ای سرسبز و زیبا در کنار جنگل‌‌های پراکنده واقع شده و از شاخه‌‌‌های رودخانه معروف زاب کوچک محسوب می‌‌شود.

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

آبشار شلماش از ۳ آبشار تشکیل شده و زیبایی آن باعث شده همه ساله به خصوص در فصل گرما هزاران نفر از مناطق مختلف و به خصوص از شهرهای کردنشین برای دیدن این آبشار به سردشت سفر کنند.

این سه آبشار به ترتیب و پشت سر هم قرار گرفته‌‌اند که اولین آنها در نزدیکی محل پارکینگ قرار دارد.برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافتی نسبتا زیاد را طی کرد و وارد دره‌ای عمیق شد. امروزه با احداث راه پله و حصارهایی، بالا و پایین رفتن از دره راحت تر و کم خطر‌تر صورت می‌گیرد.در فصل بهار این آبشار پر آب‌ترین روزهای خود را می‌‌گذراند، گرچه آب و هوای منطقه تا اواسط اردیبهشت هم سرد است ولی خرداد ماه فصل مناسبی برای سفر به این منطقه است.مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیر زیبا و پر درختی است. جاده مذکور آسفالت و مناسب بوده و تا رسیدن به آبشار مدت ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

شهرستان سردشت از شهرستان‌‌های کردنشین و مرزی استان آذربایجان غربی است که در جنوب این استان قرار دارد و با برخی از مناطق کردنشین عراق هم‌مرز است.

آبشار دره خورخوره سلماس

در فاصله‌ی بین دو روستا به نام‌های «سرگل» و «مهکان» و در ۲۲ کیلومتری از شهرستان سلماس یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی سلماس به نام «آبشار دره خورخوره» قرار دارد. آبشار داخل دره‌ای زیبا به عمق ۸۰ متر قرار گرفته است و منطقه‌ای بسیار چشم‌نواز و دیدنی را ایجاد کرده است. همین امر سبب شده است تا این منطقه به یکی از تفرجگاه‌های محبوب و پرطرفدار در استان آذربایجان غربی تبدیل شود.

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه

این چشمه آب معدنی در نزدیک دریاچه ارومیه قرار دارد. از جاذبه های این مکان داشتن حوضچه ای زیبا است که به شکل دایره درآمده است این حوضچه ۲۵ سانتی متر عمق دارد. همچنین دور این حوضچه سنگ کاری شده است و شکل زیبایی به این حوضچه داده است. اگر کمی دیگر به دورتان نگاه کنید چشمه های دیگری هم در این مکان قرار دارند که هرکدام واقعان دیدنی هستند. اگر رفتی حتمان به اینجا سربزنید پشیمان نمی شوید. اگر در پیدا کردن آدرس این مکان دچار مشکل شدید می توانید از بومیان این منطقه سوال کنید آن ها راهنماییتان می کنند.

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

چشمه آب گرم هفت آباد

این چشمه آب گرم در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه در روستایی به نام هفت آباد قرار دارد. از جاذبه های این مکان می توان به دامنه های بسیار زیبای دور اطراف آن اشاره کرد همچنین کوه آتشفشان هفت آباد غیرفعال در اطراف این چشمه قرار دارد که زیبایی های این مکان را دو چندان کرده است این مکان بسیار گردش پذیر است و اکثر مسافران که به ارومیه میاین به این منطقه سر میزند. چشمه آب گرم هفت آباد در روزهای گرم تابستان پذیرای مهمانان و گردشگرانی است که می خواهند خاطره خوبی از منطقه داشته باشند.

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

آبشار سوله دوکل ارومیه

از دیگر جاهای دیدنی ارومیه آبشار سوله دوکل است، این آبشار که به دیزج هم معروف است، یکی از بلندترین آبشار های ایران است و منظره فوق العاده زیبایی دارد. و بیشتر سال گردشگران زیادی به این مکان سر میزند و از محیط فوق العاده این آبشار لذت می برند. این آبشار در دامنه کوه دالانپر در نوار مرزی ایران ترکیه و عراق قرار گرفته است. جالب است بدانید این کوه متعلق به سه کشور ایران و عراق و ترکیه است.

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

پیست اسکی خوشاکو ارومیه

یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه پیست اسکی خوشاکو است این پیست که همه سال در فصل زمستان پر از گردشگران ایرانی و خارجی است این پیست اسکی به علت طبیعت بسیار زیبا بجز اسکی بازان گردشگران زیادی را جذب می کند. اگر برای اسکی کردن به این مکان می روید با توجه داشته باشید که این پیست  روز های جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر پذیرای علاقه مندان به ورزش اسکی می باشد.

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

دره‌ قاسملو ارومیه

یکی از پربازدیدترین مکان های دیدنی ارومیه دره قاسملو است که سالانه گردشگران زیاد به این مکان سر میزند این دره قاسملو جزوه تفریگاه های مهم ارومیه است. از دلایل گردش پذیر بودن این مکان چشم‌ انداز های طبیعی و همچنین چشمه‌‌ هایی که در داخل باغ‌‌ ها و دره‌‌ ها است . بهترین زمان بازدید از دره قاسملو در فصل بهار و تابستان است.

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

موزه ارومیه

اگر به ارومیه سفر کردید حتمان به موزه این شهر سر بزنید. در یک کلام فوق العاده و یکی از بهترین موزه های ایران است. این موزه از سال ۱۳۴۶ آغاز به کار کرده است و دارای اشیای باستانی و تاریخی دوره های مختلف تاریخی است. همچنین در این موزه کتاب های خطی گران بهایی وجود دارد که با دیدن آن ها شگفت زده خواهید شد. وسایل بسیار دیگری هم در این موزه وجود دارد. ولی دیگر اینجا بیان نمی کنیم تا خود بروید و آن ها را تماشا کنید و لذت ببرید.

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

بازار تاریخی ارومیه

بازار ارومیه که از دیرباز یکی از پربازدیدترین بازار های ایران است معماری این بازار به دوران صفویه باز می گردد این بازار جزوه بازار های است که معماری قدیمی خود را حفظ کرده است و بخاطر همین موضوع علاقه مندان زیادی دارد. این بازار حدود ۱۰۰۰ در مغازه مخلتف دارد که تنوع خیلی خوبی برای یک بازار است. اگر به ارومیه رفتتید حتمان به بازار سر بزنید.

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

دریاچه مارمیشو

این دریاچه کنار دریاچه ارومیه قرار دارد اما سال ها بود که گردش زیادی به آنجا نمی رفت اما رفته رفته با اتفاقاتی که برای دریاچه ارومیه افتاد دریاچه مارمیشو هم جزوه مناطق گردشگری پربازدید شهر ارومیه شد.

دیدنیهای خنک آذربایجان غربی در تابستان

از جاذبه های دریاچه مارمیشو طبیعت فوق العاده زیبا و کوهستانی این منطقه است اما یک توصیه مهم بهترین فصل بازدید از دریاچه مارمیشو تابستان است ولی در فصل بهار هم می توانید به این منطقه بروید ولی در فصل زمستان بهتر است از این منطقه دیدن نفرمایید.

مطلع باشید که در یک مطلب نمیتوان تمام جاذبه های گردشگری یک استان را معرفی کرد. آن هم استانی با این همه جاذبه های گردشگری که به تنهایی شرایط طبیعت گردی و گشت و گذار بلند و کوتاه مدت گردشگران را فراهم می آورد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید