راهنمای سفر به بوشهر ، شهری ساحلی در حاشیه ‎ی خلیج فارس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از مکان‌هایی که گردشگران از سفر به آن غافل هستند، سفر به بوشهر است. شهر ساحلی بوشهر که در حاشیه‎ی خلیج فارس قرار گرفته،‌ با برخورداری از جاذبه‎های بی‎شمار طبیعی و فرهنگی، به یکی از مقاصد جذاب گردشگری تبدیل شده است. بندر بوشهر، مرکز استان بوشهر و بزرگ‎ترین شهر این استان است. بوشهر شبیه یک شبه جزیره‎ی کوچک است که از سه طرف به خلیج فارس محدود شده و از طرف دیگر، توسط رشته کوه‎های زاگرس محصور شده ‎است.

راهنمای سفر به بوشهر ، شهری ساحلی در حاشیه‎ی خلیج فارس

شبه جزیره‎ بوشهر دارای بافتی قدیمی در نقطه شمالی شهر است که آثار باستانی و بناهای تاریخی فراوانی را با پیش زمینه‎ی زیبای ساحل خلیج فارس، به نمایش می‎گذارد. برای طبیعت‌گردان، بوشهر دارای جاذبه‎های طبیعی شگفت‌انگیز و متفاوتی است. پدیده‎های طبیعی خاص و میراث زمین‌شناسی جنوب کشور، از جذابیت‎های این سفر خواهندبود. این بندرگاه به دلیل موقعیت مناسب برای صادرات و فعالیت‎های اقتصادی، همچنین وجود نیروگاه اتمی و منابع نفت و گاز، پایتخت انرژی ایران نام گرفته است.

آب و هوای بوشهر

آب و هوای این شهر با توجه به موقعیت قرار گرفتن آن در جغرافیای ایران جزء آب و هوای مناطق نیمه بیایانی و گرم محسوب می شود. پدیده شرجی بودن آب و هوا از ویژگی هایی آب و هوای بوشهر است و به طور کلی آب و هوای این استان به دو ناحیه آب و هوایی تقسیم می شود:

1. گرمای شدید و رطوبت بالا در ناحیه ساحلی

2. گرمای شدید و رطوبت پایین در ناحیه داخلی

بنابراین در مجموع آب و هوای استان بوشهر آب‌ وهوایی رطوبتی و گرم است بویژه که در بهار بیشتر مناطق این استان آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. راهنمای سفر به بوشهر از جاذبه های گردشگری این شهر برای شما می گوید.

راهنمای سفر به بوشهر ، شهری ساحلی در حاشیه‎ی خلیج فارس

حمل و نقل عمومی در بوشهر

اگر با خودروی شخصی به بوشهر سفر نمی‎کنید؛ برای رفت و آمد در شهر تاکسی‎های خطی، تاکسی سرویس، و اتوبوس‎های شهری خط واحد، گزینه‎های بسیار مناسب و در دسترس و ارزان قیمتی هستند.

دیدنی‎های بوشهر

کاروانسرای دالکی: یکی از آثار به جا مانده از گذشته و بناهای تاریخی کاروانسرای دالکی است این کاروانسرا از دوره قاجار به جا مانده و در ۲۳ کیلومتری شمال شهر برازجان قرار دارد. این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و در سال ۱۳۷۷ در آن فهرست ثبت شده است. راهنمای سفر به بوشهر شما را به بازدید از این بنا دعوت می کند.

کاخ کوروش: این کاخ تاریخی که متعلق به هخامنشیان است در برازجان و نزدیک محل ورود به شهر قرار دارد. این بنا در ۱۳۸۰ به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است. زیبایی و عظمت کاخ کوروش یادآور تمدن با شکوه گذشته ایران است. در سال ۱۳۵۰هیات باستان‌ شناسی به این بنا دست یافت. محققان  سبک معماری و کاربرد سنگ سیاه و سفید در آن را از ویژگی ها معماری دوره هخامنشیان می دانند و معتقدند این بنا در زمان کوروش پایه گذار شاهنشاهی هخامنشی ساخته شده است.

 غار چهل خانه: این غار در شهر سعد آباد یکی از بخش های شهرستان دشتستان است که جزء آثار تاریخی این سرزمین است. رشته کوهی که در این منطقه است به رود خانه شاپور مرتبط است و در نقاط بلند این کوه اتاقک هایی مثل غارهای صخره‌ای وجود دارد که خیلی زیبا است و این نقطه به غار چهل خانه معروف است.

راهنمای سفر به بوشهر ، شهری ساحلی در حاشیه‎ی خلیج فارس

چشمه آبگرم قوچارک:  این چشمه که از جاذبه های طبیعی این سرزمین است در راه جاده بوشهر به بندرعباس قرار دارد. آب چشمه از غنی ترین آب ها است و دارای کلیسم، سولفات ومنیزیم و سدیم است.

قلعه‌ زار خضرخان‌ اهرم‌: در شمال‌ منطقه‌ اهرم قلعه ای معروف به قلعه‌ زار خضرخان‌ اهرم‌ قرار دارد که بر اساس شواهد به‌ زار خضر خان‌ تنگستانی‌ منتسب است و فعلا هم  فرزندان‌ زار خضر خان‌ تنگستانی در آن زندگی می کنند. این قلعه‌ چهار برج‌ و بارو و قلعه‌ میانی دارد‌ و دارای تاسیسات‌ خصوصی‌ است.

راهنمای سفر به بوشهر ، شهری ساحلی در حاشیه‎ی خلیج فارس

بازارهای بوشهر

وسوسه‎ی خرید کردن، از اجزای جدایی ناپذیر سفر به شهرهای ساحلی جنوبی است. در سفر به بوشهر ، بازدید از بازارهای وسوسه‌انگیز و جذاب جنوبی را از دست ندهید.

بازار قدیمی بوشهر یا بازار صفا، بازاری تاریخی متعلق به دوران قاجار است که به ثبت ملی رسیده است. تماشای معماری جالب این بازار در حین خرید کردن، خالی از لطف نیست.

بازار نادر نیز یکی از بازارهای قدیمی شهر است که در سفر به بوشهر حتما باید از آن دیدن کرد. از بازار نادر می‌توانید حلوا و خرماهای معروف بوشهری، و همچنین سوغاتی‎های سنتی و بومی تهیه کنید. همچنین اگر قصد خرید ماهی و میگو دارید؛ به بازار ماهی ‎فروشان سر بزنید.

اگر به دنبال بازارهای مدرن‎تری هستید، مجتمع تجاری زیتون، هوم کورت آدیداس، مجتمع وزیری، و پاساژهای ملت و آزادگان، پیشنهاد مناسبی هستند.

سوغات معروف بوشهر 

صنایع دستی بوشهر یکی از معروف ترین سوغات این شهر است. خرما، گوناگونی موجودات دریایی مثل میگو و ماهی‌ هایی مثل شوریده، کفال قرمز، شیر، هامور و راشکو، گبه و گلیم، پنیر نخل که در زبان محلی به آن غاپ می‌گویند و طعمی شیرین دارد مقوی است، حصیر بافی، صنایع دستی دریایی و نوعی حلوا محلی از دیگر چیزهایی است که به عنوان سوغات تهیه می شود. می توانید این سوغاتی ها را از بازار قدیم بوشهر که از زیبا ترین بازارهای این شهر است تهیه کنید.

رستوران‌های بوشهر

به دلیل ساحلی بودن بوشهر و نزدیکی به دریا و صید فراوان ماهی و میگو، بیشتر غذاهای محلی با ماهی و میگو پخته می‎شوند. از غذاهای معروف بوشهری می‎توان: قلیه ماهی، قلیه میگو، کباب میگو، ماهی شکم پر، گمنه یاللک، تنداز ماهی، ماهی شور، آبگوشت ماهی، لخلاخ یا دمپخت ماهی و دمپخت میگو را نام برد.

راهنمای سفر به بوشهر ، شهری ساحلی در حاشیه‎ی خلیج فارس

بازدید از شهر بوشهر، به لطف امتحان کردن این غذاهای بومی و سنتی بسیار لذت بخش‎تر خواهد‎بود. برای سرو این غذاها، رستوران‎های برتر پیشنهاد شده توسط بومی‎ها و دیگر مسافران را به شما معرفی می‎کنیم.

رستوران و کافی شاپ شیک و مجلل میداف، با سرو غذاهای محلی و اجرای موسیقی زنده، پرطرفدارترین رستوران بوشهر است.

رقیب سرسخت میداف، رستوران سنتی قوام است که در گذشته آب‌انبار بوده و در کیفیت غذا با میداف برابری می‎کند.

دیگر رستوران‎های شیک و پرطرفدار بوشهر، رستوران‎های خاتم، شونشین، گرگور، خلیج فارس، و رستوران‎های ایتالیایی گاندو و سن مارکو هستند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید