بنر هدر

جاذبه های گردشگری تهران

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

از یک کلان شهر چه انتظاری دارید؟ معیار یک شهر زیبا چیست؟ واقعا جاذبه های گردشگری تهران فقط برج آزادی و برج میلاد نیست. مگر ممکن است شهری با قدمت تاریخی فراوان که از نظر تاریخی میتواند بسیاری از نیازهای گردشگری را برطرف سازد. تمام شهرها و استان های کشورمان بازار دارد مرکز خرید هم دارد، تمام وقت خود را صرف بازارگردی در تهران نکنید چرا که مکان های دیدنی تهران پایان ندارد. تهران، شهر هزار توی هزار دالان که خواسته یا ناخواسته پذیرای بیش از ۸ میلیون نفر جمعیت ثابت است.

۳ میلیون نفر هم از شهرستان های اطراف تهران مانند کرج، شهریار، رباط کریم، ورامین و قلعه حسن خان به آن می آیند و روزانه بیش از ۵۰۰ هزار مسافر به صورت میانگین وارد آن می شوند. چند درصد از این جمعیت از جاذبه های گردشگری تهران بازدید میکنند؟

ساکنان تهران و حوالی آن بدون اینکه هزینه ای برای خرید بلیط هواپیما پرداخت کنند تا از شهر های دور به  تهران سفر کنند می توانند از جاذبه های گردشگری تهران دیدن کنند، اما چند درصد از  این جمعیت از این جاذبه ها دیدن کردند و یا حتی با این جاذبه ها آشنایی دارند؟

برج میلاد

یک شهر شلوغ ۱۴ میلیون نفری که قریب به اتفاق شهروندانش جز به کار و رسیدن به منزل و استراحت کردن به چیز دیگری فکر نمی کنند چرا که خیلی وقت فکر کردن ندارند. بدن خسته ناشی از چندین ساعت کار مداوم و دست کم دو ساعت ماندن در ترافیک را هیچ چیز جز خواب جلا نمی بخشد.

شاید همین باشد که جمعیت مهاجرینی که سالانه از تهران به خارج از کشور کوچ می کنند رو به افزایش گذاشته است. اما تهران فقط کار و ترافیک و نزاع و آلودگی و درگیری ندارد. یک تحقیق نشان داده است افرادی که به تهران گردی علاقه مند هستند کمتر در معرض افسردگی و وسوسه خروج از کشور قرار دارند.

به گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، این شهر بیش از ۲ هزار نقطه گردشگری، زیارتی، تاریخی و تفریحی دارد. وی افزود: بازدید از تمام جاذبه های گردشگری تهران نیاز به ۳۵ روز زمان دارد.

در اینجا نام صد جای دیدنی و تفریحی تهران را آورده ایم که اگر هفته ای تنها به یکی از این نقاط سر بزنیم دو سالی طول می کشد تا ادعا کنیم تهران را به خوبی دیده ایم. البته کیست که نداند جاهای دیدنی تهران بسیار بیشتر از این است و تنها پیاده روی در خیابان های لاله زار و جمهوری خود تاریخ معاصر تهران را روایت می کند.

اوقات شرعی، شامل اذان صبح، اذان ظهر و اذان مغرب تهران را میتوانید در این لینک مشاهده کنید.

جاذبه های قدیمی تهران

۱- مجموعه برج آزادی

برج آزادی که در زمان خود شهیاد نام داشت خیلی زود نماد دروازه گونه تهران و ترجمان معمارانه ایران مدرن شد، این بنا اکنون سی و شش ساله است و نماد انقلاب اسلامی تلقی می شود. از بالای برج آزادی، چشم انداز فوق‌العاده‌ای از تهران به دیده می‌آید و با دیدن شهر از این ارتفاع، تصویری جالب از جاذبه‌های دیدنی تهران در ذهن شما می‌ماند.

برج آزادی

آدرس برج آزادی: برج آزادی در میدان آزادی تهران قرار دارد. میدان آزادی از غرب به بزرگراه شهید لشگری، از شرق به خیابان آزادی، از جنوب به بزرگراه سعیدی و از شمال به بزرگراه جناح محدود شده است.

۲- خانه موزه مقدم، حسن آباد

موزه مقدم محل زندگی خاندان احتساب‌الملک، یکی از درباریان صاحب منصب سلسله قاجار بوده است. این خانه سپس محمدتقی‌ خان احتساب‌الملک به فرزندش دکتر محسن مقدم استاد باستان‌شناس دانشگاه تهران و همسر فرانسوی‌اش سلما رسید و این زوج با ذوق و علاقه‌ای بی‌نظیر به کار جمع‌آوری آثار تاریخی از سراسر ایران‌زمین پرداختند و از آنها در معماری و تزیین خانه خود استفاده کردند. در سال ۱۳۵۱ استاد مقدم خانه پدری خود و اشیای گردآوری شده در آن را وقف دانشگاه تهران نمود.

خانه موزه مقدم

آدرس موزه مقدم: موزه مقدم در تهران، خیابان امام خمينی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱ قرار دارد.

۳- عمارت مسعودیه، بهارستان

عمارت مسعودیه یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار است که پنج عمارت بزرگ دارد و در سال ۱۳۷۷ به ثبت آثار ملی رسیده است. عمارت مسعودیه به همراه باغ نگارستان، باغ لاله‌زار و باغ سردار ایروانی از اماکنی است که در محدودۀ شمال حصار شاه طهماسبی تهران در عصر ناصری بنا شده و همچنان که خصوصیات باغ‌های ایرانی را داراست با نقش‌مایه‌ها و عناصری از معماری فرنگی مزین شده است.

عمارت مسعودیه

آدرس عمارت مسعودیه: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان

۴- باغ موزه نگارستان، بهارستان

باغ و بنایی که به تنهایی یک دنیا تاریخ و زیبایی در خود جای داده است. زیباترین فصل برای دیدن باغ‌ موزه نگارستان بهار است که اگر خیلی خوش شانس باشید و بازدید شما با نم‌نم باران همراه شود، خاطره‌ای می‌شود که برای همیشه در گوشه‌ای از ذهن‌تان جا خوش خواهد کرد. به محض ورود یعنی همان جایی که باید بلیط ورودی را تهیه کنید حوض چندضلعی و شمعدانی‌های دور و برش و البته فضای سبز منحصر به فرد، شما را شیفته خود خواهد کرد.

باغ موزه نگارستان

آدرس باغ موزه نگارستان: این باغ در میدان بهارستان- انتهای خیابان دانشسرا- خیابان شریعتمداری قرار دارد

۵- کاروانسرای خانات، میدان شوش

کاروانسرای خانات یکی از اماکن تاریخی و گردشگری تهران است که در شمال میدان شوش، جنوب چهار راه مولوی، میدان امین السلطان، خیابان صاحب جمع قرار دارد. ساخت کاروانسرای خانات را با توجه به ويژگی‌های معماری به اواخر دوران ناصرالدین شاه قاجار و سال‌های حدود ۱۲۶۱ هجری شمسی نسبت داده‌اند. هرچند از تاريخ دقيق ساخت بنا اطلاعی در دست نيست اما در نقشه تهران نیز که در سال ۱۲۷۰ هجری شمسی توسط نجم‌الملک تهیه شده است، عمارت کاروانسرا وجود دارد.

با بازدید از کاروانسرای خانات شما می‌توانید به تجربه فرهنگ و تاریخ ایران بپردازید و همچنین زیبایی‌های مدرن تهران را نیز تجربه کنید.

کاروانسرای خانات

آدرس کاروانسرای خانات: تهران٬ چهار راه مولوی، خيابان صاحب جم، ميدان امين السطان

۶- خانه کاظمی، تهران قدیم چاله میدان

در این روزگار که مردم تهران درگیر مشکلات و گرفتاری های روزمره هستند، شاید کمتر کسی به فکر سفر و دیدن اماکن گردشگری ایران بیفتد ولی شما می توانید فقط با چند هزار تومان به تهران قدیم سفر کنید. شاید بیشتر کسانی که در تهران زندگی می کنند اطلاع چندانی از آثار باقی مانده تهران قدیم نداشته باشند. اگر دوست دارید گشت و گذاری داشته باشید می توانید به چهار راه سیروس در خیابان 15 خرداد بروید.

خیابان امامزاده یحیی و خیابان جاویدی که کمی جلوتر از چهارراه به سمت خیابان ری قرار دارد، خود نمونه ای از خیابان های طهران است که هنوز با اون مردم صاف و ساده و مهربانش حال و هوای قدیم را دارد. این محله دارای چندین اثر قدیمی است که از آنها می توان به خود امامزاده و درخت چند صد ساله آن، خانه کاظمی، حمام نواب، خانه شهید مدرس، خانه دبیرالملک، خانه مهر انگیز کامبیز ( خانه پدر سالار یا خانه فرهنگ امامزاده یحیی) و خانه فخرالملوک ( رستوران نان و نمک) اشاره کرد.

خانه کاظمی

آدرس خانه کاظمی: تهران، خیابان ۱۵خرداد، کوچه امام زاده یحیی، کوچه ابوالقاسم، پلاک ۴۶

۷- باغ موزه قصر

شاید شنیدن نام «باغ موزه قصر» برای نسل‌های قبلی یادآور خاطرات تلخ و ناخوشایند باشد، ولی در حال حاضر، این مکان یکی از مکان های دیدنی تهران است؛ بنابراین، اگر دوست دارید تا برای ساعاتی به گذشته سفر کنید و برگی از تاریخ معاصر ایران را ورق بزنید، توصیه می‌کنیم بازدید از این جاذبه تاریخی پایتخت را از دست ندهید.

باغ موزه قصر

آدرس باغ موزه قصر: انتهای خیابان تخت طاووس (شهید مطهری)، خیابان پلیس

۸- مدرسه دارالفنون، ناصرخسرو

شکست ایران در جنگ ایران و روس جرقه‌های اولیه ساخت مدرسه دارالفنون را زد. یکی از دلایل اصلی شکست ایران در این جنگ، آگاهی کم از دانش روزگار بود. به همین دلیل امیرکبیر در سال ۱۲۴۴ قمری که به روسیه سفر کرده بود، از مدرسه‌های نوین و بنیادهای علمی روسیه دیدن کرد و تصمیم گرفت مدارس علوم جدید را در تهران تاسیس کند. این مدرسه شامل دو دارالعلوم و دو مدرسه بوده و تا گذشته به عنوان مرجع علمی و دانشگاه شناخته می‌شد. همچنین، این مکان با داشتن معماری زیبا و برجسته به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران شناخته می‌شود.

مدرسه دارالفنون

آدرس مدرسه دارالفنون: تهران – میدان امام خمینی – خیابان ناصر خسرو – مدرسه دارالفنون

۹- خانه دکتر مصدق، فلسطین

خانه ی دکتر مصدق با قدمت دوره ی قاجاریه در استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، روستای احمدآباد قرار دارد، این خانه مشهور در داخل زمینی که در اصل ملک مادری دکتر مصدق بود درون حصاری از کاه گل روکش شده بود در جنوب روستای احمدآباد قرار دارد. این مکان زیبا از دو بخش، ساختمان مسکونی و حیاط زیبا و وسیع که دور تا دور آن را احاطه کرده تشکیل شده است. این خانه دارای یک درب اصلی در شمال و یک درب فرعی کوچک در غرب است، درب اصلی شامل دو لنگه درب فلزی بزرگ است و به دلیل زیبایی و شکوهی که دارد، امروزه جزو جاذبه های دیدنی تهران محسوب می‌شود.

خانه دکتر مصدق

آدرس خانه دکتر مصدق: تهران، خیابان فلسطین، پایین تر از چهارراه جمهوری

۱۰- قنات آب، شهرک امید

قنات در واقع به همان راه آب یا کانال گفته میشود که آب از طریق آن به سطح زمین جاری میشود و به قسمت های مختلف هدایت میشود.

قنات شهرک امید (قنات کوثر) در شمال شرقی شهر تهران وجود دارد، این قنات از دیگر اماکن دیدنی داخل شهرک امید است، این قنات از سالها پیش وجود داشته و همچنان از قنات های زنده و جاری شهر تهران میباشد. این قنات از شمال کوه پایه های البرز سرچشمه می گیرد و به شهرک امید ختم میشود.

قنات آب - شهرک امید

آدرس قنات آب: تهران شمال شرقی شهر تهران، شهرک امید

مکان ها و خانه های هنری تهران

۱۱- خانه موزه استاد صبا، بهارستان

خانه موزه استاد صبا به عنوان یکی از معروف‌ترین موزه‌های تهران، جزو مکان های دیدنی تهران محسوب می‌شود. این خانه‌موزه شامل بخش‌هایی از جمله موسیقی، نقاشی، هنرهای دستی و فرش‌بافی است که به نمایش درآمده‌اند.

استاد صبا استاد بزرگ موسیقی ایران بود که در سال ۱۳۳۶ در ۵۵ سالگی دار فانی را وداع گفت. ساز اصلی استاد ویولن بود كه آن را نزد حسین‌خان هنگ آفرین فراگرفت‌. هم‌چنین سنتور را نزد علی‌اكبر شاهی و حبیب سماعی‌، كمانچه را نزد حسین‌خان اسماعیل‌زاده‌، ضرب را نزد حاجی‌خان ضربی‌، نی را نزد اكبرخان‌، تار را نزد استاد علی‌نقی وزیری و سه تار را در مكتب استاد میرزا عبدالله و غلامحسین درویش به كمال رسانید.

موزه صبا مدتی تعطیل بود اما مرداد ۱۳۸۸ این موزه با حضور مسئولان هنری و هنرمندان افتتاح شد. موزۀ صبا در تهران خیابان ظهیرالاسلام کوچه صبا قرار دارد.

خانه موزه استاد صبا

آدرس موزه استاد ابوالحسن صبا: تهران- میدان بهارستان- خیابان ظهیرالسلام- نبش بن بست

۱۲- موزه فرش، کارگر شمالی

همانطور که میدانید فرش ایرانی پیوسته به عنوان یکی از اصیل‌ترین هنرِ هنرمندان ایرانی است که مورد توجه بسیاری از افراد بوده و همواره طیف وسیعی از طرح‌ها و نقوش زیبا را به همراه خلاقیت و مهارتی بی نظیر در برداشته است‌. به همین ترتیب از دیرباز تا به امروز ایران در تولید و خلاقیت مدل و نقوش فرش از اولین ها می باشد.

موزه فرش ایران از جاهای دیدنی تهران، از موزه هایی است که به دستور فرح پهلوی در استان تهران بنا شد و در بیست و دوم بهمن سال ۵۶ توسط وی افتتاح گردید.

موزه فرش تهران

آدرس خانه موزه فرش: تهران، خیابان کارگر شمالی، نبش خیابان دکتر فاطمی، موزه فرش

۱۳- موزه موسیقی، الهیه

در تجریش، یک مرکز فرهنگی وجود دارد که به عنوان یکی از موزه های هنری تهران که خیلی مورد توجه گردشگران قرار ندارد و آن موزه موسیقی تهران است که محفلی برای آشنایی با دنیای موسیقی ایران در چند سده گذشته است. مجموعه ای نفیس از سازهای مناطق مختلف کشور که ساز و ضرب و ریتم اقوام بزرگ و پر افتخار ایران زمین را در نمایشگاه دائمی، در معرض دید علاقمندان به هنر موسیقی قرار می دهد.

موزه موسیقی / الهیه

آدرس موزه موسیقی: میدان تجریش خیابان شهید در بندی (مقصود بیک) خیابان موزه، موزه موسیقی

۱۴- خانه صادق هدایت، سعدی

خانه صادق هدایت، یکی از بناهای تاریخی تهران است که در منطقه‌ی محمودیه واقع شده است. این خانه در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی ساخته شده و به دلیل قدمت و معماری زیبایی که دارد، جزو مکان های دیدنی تهران محسوب می‌شود. این خانه در حال حاضر به عنوان موزه صادق هدایت بازدید کنندگان را به خود جذب می‌کند و می‌توانید در آن با زیبایی‌هایی از قبیل تزئینات سنگی و چوبی، طرح‌های خطی و نقاشی‌های متنوع در سقف و دیوارها مواجه شوید.

صادق هدایت از برجسته ترین نویسندگان معاصر ایران می باشد که پیشروی معاصرهای خودش بوده است. خونه صادق هدایت در خیابان سعدی است. این خانه به سبک معماری قاجاری توسط پدر صادق هدایت ساخته شده و چون ازدواج نکرده بود تا وقتی در ایران زندگی میکرد در آن خانه زندگی خود را میگذراند. بعد از مدتی دفتر فرح پهلوی تصمیم می گیرد که منزل پدری صادق هدایت به موزه تبدیل شود و زمانی که انقلاب شکوهمند اسلامی صورت پذیرفت این عمل انجام نشد.

بعد از مدتی منزل تبدیل به انبار ضایعات و مهد کودک شده بود که در این دوران بسیاری از دیوارهای این منزل تخریب میشود. در حال حاضر هم این منزل به کتابخانه تبدیل شده است و فقط معماری بجا مانده از آن دوران باقی مانده است.

خانه صادق هدایت

آدرس خانه صادق هدایت: خیابان سعدی، خیابان شهید سروش الدین تقوی  پلاک 3 فی مابین خانه سفیر کبیر دانمارک از غرب و بیمارستان امیر اعلم از شرق

۱۵- موزه سینما، باغ فردوس

این باغ در زمان محمد شاه قاجار ساخته شده است و ساختمان آن کاخ شکارگاه وی بود. این باغ و عمارت در گذر زمان چند بار رو به ویرانی نهاد و دست به دست  چرخید، تا اینکه در سال ۱۳۱۶ شمسی بخش فعلی عمارت به دستور علی اصغر حکمت، وزیر معارف وقت خریداری و عمارت آن بازسازی شده و به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار گرفت.

موزه سینمای تهران در محله پل‌سفید واقع شده و یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود. این موزه از نگهداری و نمایش اشیاء، عکس‌ها، سند‌ها و تاریخچه‌ی صنعت سینمای ایران به عنوان یک میراث فرهنگی پرداخته و با استفاده از امکانات نمایشگاهی و سینمایی، برای علاقه‌مندان به سینما و فرهنگ ایرانی، یک تجربه‌ی یادمان‌دار فراهم می‌کند. همچنین، موزه سینمای تهران با برپایی برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، یک فضای پویای فرهنگی در شهر تهران به وجود آورده است.

موزه سینمای ایران از مکان های دیدنی تهران، با هدف جمع آوری، صیانت و به نمایش گذاشتن میراث سینمای کشور در شهریور ماه سال ۱۳۷۳ و با همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران شروع به کار کرد. در این راه هنرمندان بسیاری تلاش های انکار ناپذیری کردند و هنرمندانی همچون عزت الله انتظامی، عباس کیارستمی و . . .

موزه سینما / باغ فردوس

آدرس موزه سینما: خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، عمارت باغ فردوس

۱۶- موزه آبگینه و سفالینه، سی تیر

موزه آبگینه یکی از مکان های دیدنی و فرهنگی شهر تهران است. در تشریح تاریخ ساختمان موزه آبگينه می‌توان گفت که این مجموعه  به خودی خود می‌تواند برای علاقه‌مندان به هنر، ديدنی و جذاب باشد.این مجموعه تا سال ۱۳۳۰ خانه و محل کار قوام‌السلطنه بود و بعد از آن به مدت ۷ سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت.

پس از اینکه ساختمان موزه آبگینه به مدت ۷ سال در اختیار موزه مصر بود، به ترتیب برای مجموعه‌هایی مثل سفارت افغانستان، بانک بازرگانی و در سال ۱۳۵۵ با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی مورد استفاده بود و  تغییرات آن شروع شد.

طرح‌های متنوع و زیبایی که در دَر و پنجره‌های نفیس موزه آبگینه و سفالینه مورد استفاده قرار گرفته است، معماری زیبای هنرمندان دوران سلجوقی را تداعی می‌کند.

موزه آبگینه و سفالینه

آدرس موزه آبگینه و سفالینه: خیابان جمهوری- خیابان سی تیر- پلاک 59

۱۷- شهرک سینمایی غزالی، جاده مخصوص

شهرک سینمایی غذالی، یکی از جاهای دیدنی تهران است که با فضای خاص و متفاوتش، همواره مورد توجه علاقمندان به هنر و سینما قرار گرفته است. این شهرک دارای ساختمان‌هایی با معماری جالب و فضاهای بازی‌های کودکان، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های زیبا است. این شهرک قدیمی که در حال حاضر تبدیل به یک مجموعه فرهنگی و هنری شده، بیشتر به خاطر ساختمان قدیمی مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی، دفتر سازمان سینمایی و همچنین مجموعه سینماهای غذالی معروف است.

احداث شهرک سینمایی درسال ۱۳۵۸، به طرح و پیشنهاد علی حاتمی، کارگردان شهیر سینمای ایران، آغاز شد. طرح علی حاتمی و ولی ‌الله خاکدان تولید سریالی با مضمون تاریخ سیاسی معاصر ایران بود که فاصله ‌ای کوتاه از اوایل دوره رضاشاه را در بر داشت.

از مکان ‌های سریال هزار دستان به میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، خیابان لاله‌زار، خیابان اکباتان، جواهر فروشی قازاریان، گراند هتل، ساختمان شاه آباد و کافه پارس تهران قدیم می ‌توان اشاره نمود.

شهرک سینمایی غزالی

آدرس شهرک سینمایی غزالی: میدان آزادی- کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج- بعد از کارخانه سایپا- خیابان ۵۵

۱۸- موزه هنرهای معاصر، کارگر شمالی

ساختمان موزه تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده است‌. تندیس‌هایی زیبا و با ارزش از هنرمندان معاصر هم‌چون هنری مور، آلبرتو جیاکومتی و پرویز تناولی فضای سبز اطراف را به پارک مجسمه بدل ساخته است‌. بیننده مسیری چرخشی را در گرداگرد فضای اصلی موزه می‌پیماید و پس از تماشای نگارخانه‌ها، به هشتی می‌رسد در دل هشتی‌، اثر زیبا و نوین ماده و فکر، که توسط هنرمند ژاپنی‌، نوریوکی هاراگوچی‌، از روغن و پولاد ساخته شده است‌، خود نمایی می‌کند. موزه هنرهای معاصر مرکز فعالیت‌ها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی به شمار می‌آید. این موزه شامل مهم‌ترین و جامع‌ترین مجموعه از هنر غربی در قاره آسیا در زمان تاسیس خود است. بر اساس تعریف رسمی موزه، موزه هنرهای معاصر نمایشگر چگونگی سیر تحولات هنر معاصر در یک دوره محدود و مشخص هستند.

موزه هنرهای معاصر

آدرس موزه هنرهای معاصر: خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله

۱۹- تئاتر شهر، پارک دانشجو
تهران، پایتخت ایران، با برخورداری از جاهای دیدنی فراوان، مقصدی محبوب برای گردشگران است. در این شهر، مکان‌های متنوعی وجود دارند که می‌توانید در آنها به دنیای فرهنگ، هنر و تاریخ ایران نزدیک شوید. مجموعه تئاتر شهر به عنوان یکی از قدیمی ترین سالن های تئاتر تهران در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس علی سردار افخمی طراحی شد و ساخت آن پنج سال به طول انجامید. این مجموعه در روز شنبه هفتم بهمن ۱۳۵۱ با روی صحنه رفتن نمایش باغ آلبالو نوشته آنتون چخوف و به کارگردانی آربی اوانسیان و با بازی داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی به عنوان مدرن‌ترین سالن تئاتر تهران افتتاح شد.

تئاتر شهر

آدرستئاتر شهر: چهار راه ولیعصر، تئاتر شهر

۲۰- تالار وحدت، حافظ

کمتر کسی است که مخاطب هنر باشد و نشستن روی صندلی های سرخ تالار وحدت را برای تماشای اجرای یک کنسرت موسیقی یا تئاتر تجربه نکرده باشد. تالار وحدت سالهاست محل قرار بسیاری از مخاطبان هنر در تهران است. بسیاری از کسانی که برای حضور در رویدادها، نمایشگاه ها و یا اجرای تئاتر و موسیقی در این مجموعه حاضر می شوند، تنها سالن اپرای تالار وحدت را می شناسند و شناخت چندانی با آثار هنری که در گوشه و کنار این مجموعه نمایش دائمی دارد، ندارند.

تالار وحدت یکی از شاهکارهای معماری مدرن در شهر تهران است. این تالار در سال 1349 هجری شمسی توسط یکی از مشهورترین معماران ایرانی، هوشنگ سیه‌گل به‌عنوان مرکز فرهنگی و هنری بنا شد. این تالار با وسعتی بالغ بر ۲۶ هزار متر مربع است که بسیاری از کنسرت‌ها، اجراهای تئاتری و همایش‌های مختلف در آن برگزار می‌شوند. همچنین آثار هنری مختلفی نیز در داخل این تالار قرار دارد که به بازدیدکنندگان گردشگری فراوان را ارائه می‌دهد. به‌طور خاص، طراحی داخلی این تالار با ظرفیتی بیش از ۲۰۰۰ نفر نیز بسیار شگفت‌انگیز و شاهکاری از هنر معماری مدرن به‌شمار می‌رود. به‌طور کلی، تالار وحدت یکی از مکان های دیدنی تهران است که مختص به خود شهری با بزرگی و تاریخی است.

تالار وحدت

آدرستالار وحدت: خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار

فرهنگی تاریخی

۲۱- مجموعه موزه های کاخ گلستان

کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی گردیده‌است. هر چند که بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ ه‍.ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ ه‍. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست؛ و داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.

کاخ گلستان یکی از جاهای دیدنی تهران است که در محوطه‌ای به مساحت ۱۷٬۰۰۰ متر مربع قرار دارد. در این مکان شما می‌توانید زیبایی‌های معماری سنتی و باغ‌های زیبا را تماشا کنید و از بازدید از بناهای مهمی مانند برج بخارا، درب مشرف، آخوندخانه و سالن مراسمات لذت ببرید.

موزه کاخ گلستان

آدرس مجموعه موزه های کاخ گلستان: خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

۲۲- مجموعه موزه های کاخ نیاوران

کاخ نیاوران در شمال شرق تهران (شمیرانات) قرار دارد. شکل گیری کاخ نیاوران به نخستین سالهای سلسله قاجار بازمی گردد. مجموعه کاخ نیاوران که پس از انقلاب اسلامی به مجموعه ای موزه ای تبدیل شده است تا سال 1378 با مجموعه سعدآباد بطور مشترک اداره می گردید و از آغاز سال 1379 رسماًٌ مستقل شد.

موزه کاخ نیاوران

آدرس مجموعه موزه های کاخ نیاوران: میدان شهید باهنر (نیاوران)- مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

۲۳- مجموعه موزه های کاخ سعد آباد

اگر علاقمند به تاریخ هستید و در عین حال طبیعت‌گردی را دوست دارید و نمی‌خواهید از شهر خارج شوید و هزینه زیادی بکنید، بازدید از کاخ سعدآباد یکی از بهترین پیشنهادات گشت و گذار در شهر تهران است.مجموعه‌ای که برگی مهم از تاریخ معاصر را در بر دارد و در عین حال، در هر فصل از سال طبیعتی متفاوت را برای شما نمایش می‌دهد و این از جذابیت‌های بازدید از این کاخ است. کاخ سعدآباد یکی از جاهای دیدنی برجسته و تاریخی در تهران است. این کاخ در منطقه‌ای به همین نام واقع شده و به عنوان یک مرکز فرهنگی و تاریخی مهم شهر شناخته می‌شود.

کاخ سعدآباد از مجموعه ه‎ای به وسعت ۱۱۰ هکتار در کوهپایه های توچال و دره دربند، در شمال تهران است. قدیمی­‌ترین کاخ این مجموعه کوشک احمدشاهی است.

کاخ سعدآباد

آدرس مجموعه موزه های کاخ سعد آباد: خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

۲۴- موزه عبرت ایران، عشرت آباد

موزه عبرت تهران در تاریخی‌ترین منطقه تهران در کنار سایر نقاط گردشگری یعنی میدان امام خمینی قرار دارد. موزه‌ی عبرت یک زندان موزه است که در گذشته محل نگهداری و البته شکنجه‌ی زندانیان سیاسی ایران بوده است. موزه‌ی عبرت را مقصد گردشگری سیاه ایران می‌نامند، چرا که در آن قرار نیست خوش بگذرانید، بلکه برعکس. در چنین مکان‌هایی قرار است با حقایق تلخی روبرو شوید که حتما ناراحتتان خواهد کرد.

موزه عبرت ایران

آدرس موزه عبرت ایران: میدان امام خمینی(ره)، ابتدای خیابان فردوسی، خیابان کوشک مصری، خیابان شهید یارجانی، پلاک ۱۱

۲۵- موزه رضا عباسی، شریعتی

شهر تهران را می توان یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای علاقمندان به موزه و تاریخ دانست. اگر شما نیز به نگارگری های زیبای ایرانی، نسخه های خطی و آثار هنری و تاریخی علاقه دارید، موزه رضا عباسی یکی از موزه های کشور است که این چنین مواردی را ارائه می نماید.این موزه در سال ۱۳۵۶ گشایش یافته و به عنوان یادبود نقاش مشهور دوره صفوی اهل کاشان، رضا عباسی نام‌گذاری شده است.

موزه رضا عباسی

آدرس موزه رضا عباسی: خیابان شریعتی تهران، نرسیده به پل سیدخندان شماره ۹۷۲

۲۶- موزه جواهرات، چهارراه استانبول

تاریخ ایران تاریخ کوتاهی نیست به همین دلیل برای حفظ تاریخچه این موزه را نیز به سادگی نمی‌توان توصیف کرد. در اصل تا دوره صفوی کسی به دنبال جمع کردن جواهرات مختلف نبود.در آن دوران پادشاهان تنها جواهرات را خرج می‌کردند و از دست می‌دادند. اما از دوران صفوی به بعد، پادشاهان به فکر جمع کردن جواهرات افتادند.در این دوران جواهرات زیادی از دولت‌های هندوستان، عثمانی، بریتانیا و فرانسه به قیمتی مناسب خریداری و وارد ایران شدند. خب پس می‌توانیم تصور کنیم که خزانه ایران مملوء از جواهرات ارزشمندی شده بود که هر یک از آنها ارزش بسیار زیادی داشتند.

موزه جواهرات

آدرس موزه جواهرات: تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول

۲۷- موزه عروسک های ملل، پاسداران

از جمله دیدنی های تهران می‌توان به موزه عروسک‌های ملل اشاره کرد که انواع عروسک‌ها را در خود جای داده و همچون خانه‌ی امن عروسک‌ها، مکانی زیبا و دنج برای تماشای آن‌هاست. موزه عروسک‌های ملل در سال ۱۳۹۳ و همزمان با روز جهانی صلح آغاز به کار کرد و امروزه با داشتن ۵۴۰ عروسک از ۵۳ کشور دنیا کلکسیونی کامل از عروسک‌های دلربا به شمار می‌آید.این موزه همچون سرزمینی رویایی صدها عروسک از کشورهای مختلف دنیا را در خود جای داده و با بازدید از آن گویی که به دنیای عجیب و جذاب آن‌ها سفر کرده‌اید و شگفت‌زده خواهید شد.

موزه عروسک های ملل

آدرس موزه عروسک های ملل: دروازه دولت اول سعدی شمالی کوچه فیات پلاک۲

۲۸- موزه ملی ایران، سی تیر

موزه ملی ایران از جاذبه های گردشگری تهران،از قدمتی ۸۰ ساله برخوردار است، به طوری که از بزرگترین موزه‌های باستان شناسی و تاریخ ایران به شمار می‌آید و از نظر حجم، تنوع و کیفیتِ آثار یکی از موزه های برتر جهان نیز محسوب می‌شود و دیدنش برای گردشگران داخلی و خارجی به راستی که تماشایی است. کار ساخت این موزه از سال ۱۳۱۴ خورشیدی آغاز گردید و طرح آن به سبک معماری دوره ساسانی است که توسط آندره گدار با الهام از ایوان کسری پایه‌ریزی شد. این موزه به عنوان نخستین موزه ایران در سال ۱۳۱۶ خورشیدی افتتاح گردید و از آن زمان تا کنون درهای این موزه به روی بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان باز است.

موزه ملی ایران

آدرس موزه ملی ایران: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی‌تیر، خیابان پروفسور رولن

۲۹- موزه ملک، باغ ملی

مجموعه فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک از جاهای دیدنی تهران، یکی از مکان هایی است که علاقمندان به بازدید از موزه ها و اشیا و آثار قدیمی را به خود جذب می کند. در سال ۱۳۴۳ خورشیدی بانی موزه، به فکر ایجاد موزه‌ای از اشیای تاریخی و هنری افتاد در نتیجه کوشش کرد تا در کنار کتابخانه مجهز و غنی خود این موزه را ایجاد کند تا به آنچه که در نظر دارد برسد.

آشنایی با کتابخانه و موزه ملی ملک

آدرس موزه ملک: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

۳۰- باغ مینیاتوری ایران، جانبازان غربی

باغ موزه مینیاتور تهران یکی از جاذبه‌های گردشگری نسبتا جدید در تهران است که متاسفانه به دلیل تبلیغات کم و نامناسب، کمتر شهروندی در پایتخت حتی اسم آن را شنیده است. فضای این باغ‌موزه تلفیقی از معماری مدرن و باغ‌سازی سنتی پارسی است.

باغ مینیاتوری ایران

آدرس باغ مینیاتوری ایران: خیابان جانبازان غربی- نبش بزرگراه امام علی (ع)

مکان های مذهبی تهران

۳۱- آرامگاه ابن بابویه

اگر تمایل به آشنایی با جاذبه های تاریخی همچون آرامگاه ابن بابویه و شاه عبد العظیم را دارید به شهر ۸ هزار ساله ری بروید و از دیدنی های شهر ری بازدید کنید. خوب است بدانید، تاریخ پیدایش شهر باستانی ری که یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران و جهان است به زمان آریایی‌ها برمی‌گردد. شهری که امروزه، یکی از بزرگترین مراکز تمدنی شناخته شده دنیاست. این شهر، بخاطر آثار تاریخی و مذهبی زیادی که دارد، به قطب توریسم مذهبی استان تهران معروف شده‌است. از جاذبه‌های دیدنی شهر باستانی ری که برای هر گردشگری ارزش دیدن دارد، آرامگاه ابن بابویه است که در زمان ناصرالدین شاه به عنوان باغ استفاده می‌شده است.

آرامگاه ابن بابویه

آدرس آرامگاه ابن بابویه: تهران- شهر ری- خیابان ابن بابویه

۳۲-موزه آثار شهدا، بهشت زهرا

اولین مرکز فرهنگی تخصصی حفظ آثار شهدا و نمایش آن، مرکز فرهنگی گلزار شهدای بهشت زهرا (س) وابسته به سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ می‌باشد که به آن موزه شهدا می‌گویند. در موزه شهدا وسایل و آثار شخصی باقی‌مانده از شهدای جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق، اتفاقت انقلاب 1357 و دیگر کشته‌شدگان در راه جمهوری اسلامی به نمایش درآمده است. این مرکز در کنار مزار شهدای پر افتخار این وطن در سال 1373 خورشیدی تأسیس گردید و تبدیل به یکی از مکان های دیدنی تهران شد و در عمر 17 ساله خود رسالت گسترش و ترویج فرهنگ شهید و شهادت را در بیان علاقه‌مندان این حوزه هم در داخل ایران و هم در خارج از کشور، عهده‌دار بوده است.

موزه آثار شهدا

آدرس موزه آثار شهدا: منطقه ۲۰، بزرگراه بهشت زهرا، گلزار شهدای بهشت زهرا، قطعه ۲۵، خانه شهیدشماره ۲

۳۳- موزه مرکزی شهدا، طالقانی

موزه‌ شهدا یکی دیگر از موزه‌های کلان‌شهر تهران است که در آن وسایل و آثار شخصی به جا مانده از شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق، شهدای انقلاب اسلامی و شهدای دیگر وقایع این سرزمین به نمایش گذاشته شده‌اند. در موزه‌ی شهدا می‌توانید عکس، وصیت‌نامه، دفترچه خاطرات، مدارک تحصیلی، سجاده، قرآن، تسبیح، قلم‌کاری، عینک مطالعه، نوار سخنرانی، مقالات، کتاب‌ها و آثار هنری ۷۰۰ شهید وطن را مشاهده کنید. موزه‌ی شهدا در شهرهای دیگر کشورمان مانند تبریز،اصفهان، بیرجند، تنکابن، اصفهان، کرمانشاه، زنجان، قزوین و … شعبه دارد.

موزه مرکزی شهدا

آدرس موزه مرکزی شهدا: تهران- خیابان طالقانی- نبش خیابان شهید موسوی( فرصت)- موزه شهدا

۳۴- مسجد و مدرسه سپهسالار، ناصر خسرو

مسجد و مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) از جاذبه های تهران، بزرگترین شاهکارهای معماری اسلامی در تهران است که از نزدیک‌ترین‌ تلفیق‌ها میان معماری ایرانی و معماری مساجد استانبول نشان دارد.

بانی آن میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی صدراعظم دوره ناصرالدین شاه قاجار است. مدرسه و مسجد سپهسالار پس از مدرسه چهارباغ اصفهان از بزرگترین و باشکوه‌ترین بناهای مذهبی در ایران بشمار می‌آید.

مدرسه سپهسالار

آدرس مسجد و مدرسه سپهسالار: ضلع جنوب شرقی میدان بهارستان، خیابان بهارستان، جنب ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی

۳۵- کلیسای سرکیس مقدس، نجات الهی

کلیسای سرکیس مقدس بزرگترین کلیسای ارمنی در تهران، در خیابان نجات اللهی تهران و در نزدیکی دفتر خبرگزاری رضوی واقع شده است. این کلیسا از جاهای دیدنی تهران، که مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران، محسوب می شود؛ دارای ساختمانی زیبا با معماری کم‌نظیر است و جذابیت‌های به کار رفته در این بنا و جایگاه مذهبی خاص آن، گردشگران بسیاری را به سمت این کلیسا جذب می‌کند.

کلیسای سرکیس مقدس

آدرس کلیسای سرکیس مقدس: تهران- خیابان کریم خان زند- ابتدای خیابان نجات اللهی

۳۶- موزه هنرهای دینی امام علی، اسفندیار

موزه هنرهای دینی امام‌علی (ع) در سال ۷۹ سالی که دو عید غدیر در آن واقع بود و به عنوان سال امام علی (ع) نام گذاری شده بود، در تهران تأسیس و در سال ۱۳۸۲ افتتاح شد.

اساسنامه این موزه همزمان با روز جهانی موزه ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۵ به تصویب ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری رسید. این موزه در خیابان ولی عصر، بالاتر از خیابان ظفر، بلوار اسفندیار پلاک ۳۵ واقع شده است.

موزه هنرهای دینی امام علی

آدرس موزه هنرهای دینی امام علی (ع): تهران- خیابان ولیعصر- بلوار اسفندیار- پلاک 35

۳۷- حسینیه و خانه امام خمینی، جماران

این منزل در منطقه‌ای کوهپایه‌ای با آب و هوای معتدل و مرطوب در دامنه کوه‌های البرز در ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا واقع شده‌است. این منزل در محله جماران و از شمال به کوه‌های البرز، از جنوب به خیابان شهید باهنر (نیاوران)، از غرب به خیابان یاسر و از شرق به خیابان جماران محدود است. این منزل با شیب ۱۰ و به علت چند اشکوبه بودن در طبقه بالا چشم‌انداز خوبی به شهر تهران دارد. علاقه مندان به مکان های دیدنی تهران میتوانند از آن دیدن کنند.

حسینیه و خانه امام خمینی

آدرس حسینیه و خانه امام خمینی: تهران، جماران، خیابان شهید باهنر، حسینه‌ی جماران

۳۸- مرقد امام خمینی، بهشت زهرا

آرامگاه خمینی کبیر که در ایران به حرم مطهر” شهره است، در جنوبی ترین نقطه تهران و در کنار گلزار شهدای بهشت زهرا (س) بنا شده است و در نوع خود، در حقیقت مجموعه ای بزرگ و کم نظیر به شمار می رود. در شب 14 خرداد زمانی که حال امام امت رو به وخامت بود، جلسه ای با حضور مرحوم حاج سید احمد آقا خمینی و بعضی از اعضای دفتر امام و علمای قم و تهران و مسئولین کشور در جماران تشکیل و در مورد محل دفن ایشان نظرهای مختلفی ارائه شد و هر یک از مسئولین و سران نظام و بعضی از مراجع و علما پیشنهاداتی داشتند.

مرقد امام خمینی

آدرس مرقد امام خمینی: تهران، بهشت زهرا

۳۹- حسینیه ارشاد، شریعتی

حسینیه ارشاد، یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین مجموعه‌های فرهنگی و هنری و یکی از جاهای دیدنی تهران است. این ساختمان زیبا و بزرگ در منطقه‌ی بیمارستان ولیعصر واقع شده و مربوط به دوران پهلوی است. حسینیه ارشاد به عنوان یک مرکز فرهنگی، هنری و مذهبی، به صورت متنوعی برنامه‌ها و فعالیت‌ها را در خصوص هنرهای موسیقی، تئاتر، کنسرت و مراسم‌های دینی در اختیار عموم قرار می‌دهد.

سال ۱۳۴۶ (خورشیدی) توسط محمد همایون (سرمایه‌گذار)، ناصر میناچی (مدیر)، عبدالحسین علی‌آبادی و محمد همایون بنیان گذاشته شد. حسینیه در زمین باغی به مساحت دو هزار مترمربع واقع در جاده قدیم شمیران بعد از ضرابخانه ساخته شد. دکتر عبدالحسین علی‌آبادی (دادستان کل کشور)، محمد همایون و ناصر میناچی اعضای هیئت امنای حسینیه ارشاد بودند. هدف از ساخت حسینیه در آن زمان، ایجاد یک مرکز مذهبی و فرهنگی برای مردم فرهیخته و روشنفکر بود و به همین دلیل حسینیه به صورت فضایی مدرن و امروزی طراحی و به شکل تماشاخانه ساخته شد. حسینیه ای که یک زمانی صدای پر نشاط دکتر شریعتی در آن طنین انداز بود حال تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی تهران شده است.

حسینیه ارشاد

آدرس حسینیه ارشاد: تهران، خیابان شریعتی، بعد از تقاطع گل نبی، جنب حسینیه ارشاد

۴۰- امام زاده داوود، کن

امامزاده داوود با یازده پشت به دومین امام شیعیان می‌رسد. گفته می‌شود که وی و برخی دیگر از بستگانش در همراهی امام هشتم شیعیان به ایران آمده و شهید شدند.بقعه این امامزاده در دوران صفویه ساخته شد و در دوران فتحعلی شاه توسعه یافته‌است. در دره‌های مجاور امام‌زاده داوود در سمت مغرب و جنوب غربی در آبادی‌های رندان و سنگان بقعه‌هایی به نام امام‌زاده عمادالدین پدر امام‌زاده داوود و امام‌زاده علاءالدین و امام‌زاده قاسم و امام‌زاده عقیل برادران امام‌زاده داوود وجود دارد.

آرامگاه امامزاده داوود واقع در شمال غرب تهران و در انتهای جاده امام زاده داوود در بخش کَن و در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا می‌باشد.

امام زاده داوود

آدرس امامزاده داوود: تهران- جاده سولقان- روستای کیگا- شهرک امامزاده داوود

جاذبه های فضای سبز تهران

۴۱- آبشار و آب نما تهران، شهید خرازی

آبنمای موزيکال آبشار تهران با ۲ هزار متر مربع مساحت در برکه شماره ۷ آبشار تفريحی تهران احداث شده است. در آبنمای موزيکال آبشار تهران از تکنولوژی DMX استفاده شده و جذابيت خاصی را در ارتفاعات شمال غربی تهران ايجاد کرده است. با راه‌اندازی این مکان دیدنی در تهران، جاذبه‌های بصری و تفریحی این مجموعه زیبا واقع در ارتفاعات پایتخت بیشتر شده است. آبنمای موزيکال آبشار تهران حدود ۲ هزار متر مربع مساحت دارد و برای تجهیز آن از بروزترین و مدرنترین امکانات مورد استفاده در آبنماهای دنیا استفاده شده است.
فواره مرکزی این آبنما تا ۱۰ متر و دیگر فواره ها تا حدود ۶ متر ارتفاع می گیرند و با توجه به استفاده از تکنولوژی DMX در آبنما، همزمان با روشن شدن سیستم، مصرف برق کنترل خواهد شد.

آبشار و آب نما تهران

آدرس آبشار و آب نما: انتهای بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، خروجی آبشار تهران، پارک آبشار تهران

۴۲- پارک ژوراسیک سعادت آباد، پارک پرواز

پارک ژوراسیک تهران، جایی است که گشت زدن در میان دایناسورهای غول‌پیکر متحرک شما را به ۲۰۰ میلیون سال پیش که حیوانات عظیم‌الجثه در آن زندگی می‌کردند می‌برد.مجموعه‌ی تفریحی، توریستی و آموزشی پارک ژوراسیک  از مکان های دیدنی تهران که از آن به عنوان بوستان دایناسورهای متحرک هم یاد می‌شود با دارا بودن مجسمه‌ی انواع دایناسورها در میدان بهداد سعادت آباد تهران واقع شده است و سالانه افراد زیادی که علاقه‌مند به دیدن دنیای ماقبل تاریخ از نزدیک هستند به این پارک سفر می‌کنند.

پارک ژوراسیک سعادت آباد

آدرس پارک ژوراسیک سعادت آباد: سعادت آباد، انتهای بلوار پاکنژاد، میدان بهرود، بلوار شقایق، پایین‌تر از پارک پرواز

۴۳- باغ ایرانی، شیخ بهایی

عمارت‌ها و خانه‌باغ‌های قدیمی یادآور آرامش و صفای مردم آن از زیبایی‌های محله‌های قدیمی تهران هستند، در همان حوالی یکی از باغ‌های قدیمی سر و سامان داده شده که با استفاده از عناصر معماری سنتی ایرانی نام «باغ ایرانی» را یدک می‌کشد.

باغ ایرانی

آدرس باغ ایرانی: منطقه 3، محله ده ونک، کوچه صابری

۴۴- پارک بازیافت، علی آباد جنوبی

پارک بازیافت تهران، یکی از جاهای دیدنی شهر تهران است که به عنوان یک پارک سبز و پایدار معروف است. این پارک در منطقه تجریش واقع شده و با مفهوم بازیافت و حفظ محیط زیست طراحی شده است. هدف اصلی این پارک، ارتقای آگاهی افراد نسبت به مفهوم بازیافت و تغییر رفتار آنها به سمت مدیریت مناسب پسماندها است.

تمام پارک و بوستان‌هایی که تا امروز رفته‌ایم، سرسبز و زیبا بوده و سعی کرده‌ایم در بوستان‌ها زباله‌های خود را زمین نریزیم. اما یکی از بوستان‌های تهران با تمام پارک‌هایی که دیده‌اید تفاوت دارد و در آن پر از زباله است! زباله‌های این پارک به اثر هنری تبدیل‌شده‌اند و یکی از زیباترین بوستان‌های تهران را ساخته‌اند.

پارک بازیافت

آدرس پارک بازیافت: علی اباد، بالاتر از بزرگراه آزادگان غرب، بلواردستواره، خیابان باستانی پور، منطقه ی ۱۶ شهرداری تهران

۴۵- دریاچه شهدای خلیج فارس، چیتگر

دریاچه‌ی چیتگر که از آن به عنوان دریاچه‌ی شهدای خلیج فارس هم یاد می‌شود در شمال‌غرب پایتخت در منطقه‌ی۲۲ شهرداری تهران قرار دارد. دریاچه‌ی مصنوعی چیتگر از جاذبه های گردشگری تهران، که در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ افتتاح شده، محیطی زیبا و دلنشین برای گردشگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای فراهم کرده است.

دریاچه شهدای خلیج فارس

آدرسدریاچه شهدا: همت غرب، شهید خرازی، خروجی دریاچه شهدای خلیج فارس

۴۶- بوستان نوروز، پل طبیعت،گنبد مینا و زیما پارک آب و آتش

پارک نوروز یا بوستان نوروز با مساحت بیش از 90 هزار متر مربع، در پهنه غربی اراضی عباس آباد تهران، بزرگترین بوستان مجموعه را تشکیل می‌دهد که برای آن کارکردهای بین المللی و فرهنگی نیز تعریف شده است.

بوستان نوروز که از جاهای دیدنی تهران به شمار می آید شامل مجموعه پلانتاریوم، دریاچه ، باغ گل، اسکیت پارک، پارک دوستدار کودک و مسیرهای کالسکه و دوچرخه رو است و برای علاقمندان به تهرانگردی که دنبال جاذبه های گردشگری تهران هستند می تواند جای جالبی باشد.

بوستان نوروز

آدرس بوستان نوروز تهران: بزرگراه حقانی جنوب، خیابان دیدار جنوبی ، پارک نوروز تهران

۴۷- باغ گیاه شناسی ملی، پیکان شهر

یکی از مکان‌های دیدنی تهران «باغ گیاه‌شناسی» است.باغ گیاه‌شناسی مکانی است که در آن مجموعه‌ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز و یا در گلخانه‌ها کشت می‌شوند و نقش مهمی در زمینه‌های مختلف پژوهشی از جمله علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آنها برعهده دارند.

باغ گیاه شناسی ملی

آدرس باغ گیاه شناسی ملی: اتوبان تهران­-کرج، خروجی پیکانشهر ، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی

۴۸- باغ پرندگان، هنگام

باغ پرندگان در شمال‌شرق تهران در دل جنگل لویزان واقع شده و یکی دیگر از مکان های دیدنی تهران است و پرندگانی نظیر کبوتر، طوطی، کلاغ، خروس، فنچ، عقاب‌، کرکس، قرقاول، طاووس، پلیکان، فلامینگو و…. در این محوطه قرار گرفته‌اند. باغ پرندگان تهران با مساحت ۲۳ هکتار در ۲ فاز طراحی شده است. فاز اول به نام “دشتچر” نام گذاری شده است که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و شامل پرنده‌هایی است که در قفس نگهداری می‌شوند و یا توان پرواز ندارند. فاز دوم که مساحتی کمتر از فاز اول دارد در محدوده شمالی در حال احداث است و ” آبچر” نام دارد. این فاز شامل پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند که توسط تور از خروج پرندگان از آن جلوگیری خواهد شد.

باغ پرندگان

آدرس باغ پرندگان: بزرگراه شهيد بابايی شرق، بعد از خروجی هنگام، لاين كندرو شهرک اميد، خيابان كوهستان

۴۹- موزه حیات وحش، هفت چنار

موزه حیات وحش هفت چنار، یکی از موزه‌های حیات وحش شهر تهران است؛ این موزه در زمینی به مساحت ۷۶۹۳ متر مربع و زیربنای ۲۶۸۳ مترمربع در یکی از محله‌های قدیمی تهران به نام بریانک (در خیابان قزوین) واقع شده است.

ساختمان آن، بنایی تاریخی متعلق به اوایل دهه قرن بیستم (دوره قاجاریه) است که در ابتدا به عنوان کارخانه برق شروع به کار کرد و پس از چند سال به کارخانه جوراب‌بافی تبدیل شد. ساختمان قدیمی و زیبای موزه را می توان جزء یکی از مفاخر معماری به یادگار مانده از اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی دانست. همچنین فضای سبز آن یادگاری از باغ های قدیمی و زیبای تهران است. موزه حیات وحش این مجموعه تلفیقی از نمونه های زنده و غیر زنده بی مهرگان، مهره داران، آبزیان، خزندگان، پرندگان و پستانداران است.

موزه حیات وحش

آدرس موزه حیات وحش: تهران، خ قزوین، خ شهید عرب میدان بریانک، خ هفت چنار

۵۰- موزه حشرات هایک میرزا یانس، چمران

موزه حشره‌شناسی هایک میرزایانس از جاهای دیدنی تهران،در سال ۱۳۲۴ به شکل آزمایشگاهی کوچک در وزارت کشاورزی در تهران تأسیس شد.در سال ۱۳۴۱ با تأسیس مؤسسه با نام انستیتو بررسی آفات و بیماری‌های گیاهی به این مؤسسه انتقال یافت و چندی بعد در بخش تحقیقات رده‌بندی حشرات متمرکز شد. این موزه وابسته به مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیش از چهار میلیون نمونه حشره، تنها مرجع رسمی شناسایی و رده‌بندی حشرات و غنی‌ترین موزه جانورشناسی ایران است. موزه حشرات هایک میرزایانس به وسیله هایک میرزایانس بنیانگذاری شد، که پس از درگذشت وی در سال۱۳۷۸، به پیشنهاد وزیر کشاورزی وقت، موزه به نام ایشان نامگذاری گردید.

موزه حشرات هایک میرزا یانس

آدرس موزه حشرات هایک میرزا یانس: بزرگراه چمران- خیابان تابناک- موسسه تحقیقات رده بندی حشرات

جاذبه های ورزشی تهران

۵۱- کوهستان های شمال تهران، توچال، دربند،کلک چال، درکه، دارآباد

اگر قصد گذراندن ساعاتی خوش در شمال تهران را دارید، کوهستان های شمال می‌تواند از بهترین انتخاب‌هایتان باشد. این مناطق با طبیعتی شگرف، اکنون به تفرجگاه و محل کوهپیمایی دوستداران طبیعت تبدیل شده است. هفت حوض، جنگل و آبشار کارا و پلنگ چال از جمله جاذبه های دیدنی این اماکن تفریحی هستند.

کوهستان های شمال تهران

آدرس کوهستان های شمال تهران: تهران- بزرگراه شهید چمران- خیابان یمن- انتهای خیابان ولنجک

۵۲- دوچرخه سواری پارک چیتگر

به منظور حفظ، نگهداری و ایجاد محیط سالم شهری و در جهت توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در جهت حفظ هرچه بیشتر محیط زیست و همچنین کمک به سلامت و فراهم نمودن اوقات مفرح و خوش برای شهروندان شهرداری منطقه 22 اقدام به راه اندازی مسیرهای دوچرخه سواری در سطح پارک جنگلی چیتگر نموده است که شامل پیست سرعت، پیست استقامت ویژه آقایان و پیست مخصوص بانوان است و با استقبال گسترده روزانه بازدیدکنندگان روبرو است.

دوچرخه سواری پارک چیتگر

آدرس پارک چیتگر: تهران، آزادراه تهران کرج، پارک جنگلی چیتگر

۵۳- مجموعه ورزشی استادیوم آزادی

مجموعه ورزشی آزادی تهران بزرگترین مجموعه ورزشی ایران است که در غرب شهر تهران واقع است. مساحت تقریبی این مجموعه از جاذبه های تهران،۴۶۰ هکتار است که از این میان ۴۰۰٬۰۰۰ مترمربع به فضای ساختمان‌ها اختصاص داده شده‌است. ۱۴۵ هکتار از مجموعه را جنگل تشکیل داده‌است، ۴۵ هکتار به چمن تزئینی و ۷ هکتار نیز به زمین‌های چمن ورزشی اختصاص یافته‌است.این مجموعه در آغاز با نام مجموعه ورزشی آریامهر تهران جهت برگزاری بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ (سال ۱۳۵۳) ساخته شد و در دهم شهریور همان سال گشایش یافت. پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی، به مجموعه ورزشی آزادی تهران تغییر نام داد. شاید برای علاقه مندان به فوتبال تنها جای دیدنی تهران همینجا باشد!

مجموعه ورزشی استادیوم آزادی

آدرس ورزشگاه آزادی: تهران، بزرگراه شیخ فضل اله نوری غرب، بلوار استادیوم آزادی

۵۴- مجموعه ورزشی انقلاب، نیایش

مجموعه ورزشی انقلاب یا باشگاه انقلاب که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ به نام کلوپ شاهنشاهی یا باشگاه شاهنشاهی خوانده می‌شد، در سال ۱۳۳۷ راه اندازی و پس از انقلاب به سازمان تربیت بدنی واگذار شد.این مجموعه از جاذبه های تهران،با نگاه به موقعیت جغرافیایی ویژه خود، از هوای پاک شمال تهران برخوردار است. درب جنوبی در کنار بوستان ملت و درب شمالی آن در خیابان سئول، کنار نمایشگاه بین‌المللی تهران است.

مجوعه ورزشی انقلاب

آدرس مجموعه ورزشی انقلاب: تهران، خیابان ولیعصر، ابتدای بزرگراه نیایش، مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب

۵۵- پیست های اسکی توچال، دیزین، شمشک و …

پیست های اسکی توچال

یکی از جاهای دیدنی تهران و تفریحات محبوب تهرانی ها در فصل های سرد سال، اسکی در پیست های اسکی اطراف شهر است. به همین دلیل به سراغ پیست های اسکی تهران رفته ایم تا با معرفی آنها، شما را با وضعیت پیست های اسکی تهران آشنا کنیم و در مورد بهترین پیست های اسکی که می توانیم در فصل های سرد به آنها دسترسی داشته باشیم بدانیم.

آدرس توچال: تهران- بزرگراه شهید چمران- خیابان یمن- انتهای خیابان ولنجک

۵۶- پینت بال های تهران کوهستان و انقلاب و …

در شهر تهران به علت آنکه طبیعت بکر و دست نخورده ای در آن وجود ندارد، مردم چاره ی جز رفتن به سینما، پارک و اماکنی از این قبیل ندارد، به همین دلیل روز به روز تفریحات هیجان انگیز زیادی به شهرها و اماکن تفریحی اضافه می شود.

پینت بال مدتی است که در ایران بسیار پرطرفدار شده است که اوقات خوشی را همراه با آدرنالین زیاد برای شما فراهم خواهد کرد.

پینت بال های تهران

آدرس پینت بال کوهستان: خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان شهید صادقی قمی

آدرس پینت بال انقلاب: بزرگراه نیایش، بعد از پردیس سینمایی ملت، مجموعه ورزشی انقلاب، سالن پینت بال

۵۷- پرواز پاراگلایدر، شهران

از بعضی خانم‌ها که دوران کودکی‌شان تنها حسرت دکتر و معلم شدن داشتند، بگذریم کدام مردی را می‌توان پیدا کرد که دلش در کودکی نمی‌خواسته خلبان شود و در آن انشای معروف و همه ساله «می‌خواهید در آینده چه کاره شوید» با آب و تاب تمام از آرزوی بزرگش برای خلبان شدن و پرواز کردن حرف نزده باشد.

تنها دلیل خواستن و بیان چنین آرزویی هم کسب تجربه پرواز بوده است و هیجان بسیار زیادی که واقعا نمی‌توان از خیر آن گذشت. بعد هم هر کدام در دنیای کودکانه خود دلایلی برای این آرزوی زیبا بیان می‌کردند اما نه از آنها پنهان بود و نه از دیگران که جمله معروف «می‌خواهم خلبان شوم تا در آینده فرد مفیدی برای جامعه‌ام باشم» تنها سرپوشی زیبا برای هیجان تجربه یک پرواز واقعی بود.

پرواز پاراگلایدرها

آدرس پرواز پاراگلایدر، شهران: انتهای جنت آباد شمالی

۵۸- جاده پیاده روی، پارک پردیسان

بوستان جنگلی پردیسان با مساحت 275 هکتار یکی از بوستان‌های بزرگ شهر و یکی از جاهای دیدنی تهران است که در شمال غربی تهران، منطقه ۲ شهرداری قرار دارد. به علت وجود چندین بزرگراه در اطراف پارک پردیسان، استقبال زیادی برای استفاده از این پارک پدید آمده‌است و بیشتر روزهای هفته و به ویژه روزهای تعطیل مردم برای استفاده از این پارک رهسپار شمال غرب تهران می‌شوند.

جاده پیاده روی پارک پردیسان

آدرس پارک پردیسان: ضلع شمالی بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل الله و یادگار امام، پارک جنگلی پردیسان تهران

۵۹- پارک اختصاصی بانوان بهشت مادران، حقانی

بهشت مادران تنها یک پارک بانوان نیست بلکه حامل پیامی است از جنس حقوق زنان که با هدف تامین آرامش و امنیت بانوان عزیز احداث شده است. نیمی از جمعیت کلان شهر تهران را بانوان تشکیل داده اند. متاسفانه تا سالها هیچ امکاناتی جهت گذراندن اوقات فراغت و برطرف نمودن نیازهای حقیقی زنان و آموزش‌هایی که مختص بانوان باشد در دسترس بانوان نبود.

پارک اختصاصی بانوان بهشت

آدرس پارک اختصاصی بانوان بهشت مادران: بزرگراه شهید همت، خیابان جلفا، خیابان شهید کاویان غربی، بوستان بهشت مادران

۶۰- کارتینگ، پرند

حتما تا حالا لذت سرعت را تجربه کرده اید؛ این که پایتان را روی گاز بگذارید و با سرعت در مسیری پرپیچ و خم برانید، لحظات هیجان انگیزی را رقم می زند. در کارتینگ پرند حتما تجربه میکنید.

کارتینگ

آدرس کارتینگ، پرند: اتوبان تهران، ساوه ، بعد از عوارضی دوم

جاذبه های علمی تهران

۶۱- موزه پست و تلفن، باغ ملی

اولین بار موزه پست در سال ۱۳۱۱ و با الهام گرفتن از موزه‌های تخصصی اروپایی در قسمتی از ساختمان وزارت پست و تلگراف(تلگرافخانه) که در ضلع جنوبی میدان توپخانه‌ سابق مقابل ساختمان شهرداری قرار داشت، افتتاح شد.

 در سال ۱۳۴۹ ساختمان تلگرافخانه تخریب شد و موزه‌ فعلی در بنایی قرار دارد که به شیوه‌ معماری ملی ساخته شده و از ساختمان‌های مهم منطقه‌ باغ ملی و دوره‌ پهلوی اول بوده است.این بنا در سال ۱۳۰۷ و در زمان وزرای قدیم پست، صور اسرافیل و نظام الدین حکمت، با مساحت ۱۵ هزار مترمربع و صرف ۵۰۰ هزار تومان در خیابان سپه(امام خمینی) ساخته شده است.

موزه پست و تلفن

آدرس موزه پست و تلفن: تهران، خیابان سپه (امام‌)، جنب سردر باغ ملی

۶۲- موزه ملی پزشکی، کارگر شمالی

موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران یکی از موزه‌های تهران است. این موزه در سال ۱۳۸۰ خورشیدی به پیشنهاد آقای دکتر مازیار اشرفیان بناب و با پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی کشور، در بنایی قدیمی قاجاری در امیرآباد تهران بنا شد.این موزه از جاهای دیدنی تهران، برای نمایش پیشینه طب قدیم و پزشکی نوین ایران در زمینه‌های گوناگون و شناساندن جایگاه آن در جهان پزشکی با تلاش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران و همیاری سازمان میراث فرهنگی کشور از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را از سر گرفت.

موزه ملی پزشکی

آدرس موزه ملی پزشکی: خيابان كارگر شمالی- خيابان شانزدهم (فرشي مقدم) ورودی درب شماره (2) پردیس شمالی دانشگاه تهران

۶۳- موزه خودروهای تاریخی، جاده مخصوص کرج

کیلومتر ۱۱ جاده‌ی مخصوص کرج بعد از کارخانه مینو- خیابان بیست و پنجم- خیابان سمت چپ، کنار فروشگاه سپه مجموعه‌ای از زیباترین و نفیس‌ترین خودروها و کالسکه‌های تاریخی ایران زیرنظر موسسه‌ی فرهنگی بنیاد مستضعفان قراردارد،‌ جایی‌ که از کالسکه‌ دوره ناصرالدین‌شاهی تا موتور رضا پهلوی و در یک کلام گنجینه‌ی نفیسی از برترین شاهکارهای صنعت خودرو در جهان را می‌توانید ببینید.

موزه خودروهای تاریخی

آدرس موزه خودروهای تاریخی: بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده مخصوص کرج جنب بانک توسعه تعاون- داخل خیابان بیست و پنجم

۶۴- موزه تماشاگه زمان، تجریش

موزه زمان تهران که با نام موزه تماشاگه زمان و موزه ساعت نیز شناخته می‌شود یکی از عمارت های تاریخی پایتخت است که در دوران قاجار ساخته شده. این عمارت زیبا که در شمال تهران و در منطقه زعفرانیه قرار دارد، به حسین خداداد، تاجر معروف دوران پهلوی تعلق داشت و به همین خاطر همچنان برخی آن را با نام خانه حسین خداداد می‌شناسند.

موزه تماشاگه زمان

آدرس موزه تماشاگه زمان: موزه زمان در تهران، خیابان ولی‌عصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی

۶۵- نمایشگاه هوایی، اتوبان کرج

دراین نمایشگاه که روبروی پارک ارم کیلومتر ۴ جاده تهران – کرج قرار گرفته است، هواپیماهای قدیمی را به نمایش گذارده اند و بازدید برای عموم آزاد است. قدیمی ترین این هواپیماها EP-TWB می باشد که در دهه ۷۰ میلادی برای سازمان هواشناسی ایران پرواز می کرد. این موزه اولین و تنها مرکز دائمی نمایش های هوایی ایران و خاورمیانه است که به منظور نمایش هواپیماها و آشنایی نوجوانان و جوانان با پرواز و هوافضا راه اندازی شده است.

نمایشگاه هوایی

آدرس نمایشگاه هوایی: کیلومتر 4 جاده تهران-کرج، روبروی پارک ارم

۶۶- موزه دکتر حسابی، مقصود بیک

موزه دکتر حسابی که در میدان تجریش، خیابان مقصود بیگی، خیابان دکتر حسابی، پلاک ۴۷ قرار دارد پس از مرگ محمود حسابی، فیزیکدان شهیر ایرانی، در سال ۱۳۷۱ خورشیدی  در محل خانه او ایجاد شد.

این موزه که در آن وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، نشان‌ها و تقدیر نامه‌ها و عکس‌های قدیمی محمود حسابی به نمایش گذاشته شده است.

موزه دکتر حسابی

آدرس موزه دکتر حسابی: خیابان تجریش، خیابان مقصود بیک، خیابان دکتر پروفسور حسابی، پلاک 8

۶۷- موزه صنعت برق، پیروزی

هنگامی که از خیابان پیروزی به سمت چهار راه شهدا می‌رویم ساختمان بزرگی نظرمان را به خود جلب می‌کند.این ساختمان همان موزه صنعت برق ایران از جاهای دیدنی تهران، نام دارد که یکی از موزه‌های تاریخی، صنعتی و آموزشی است که در سال ۱۳۷۴ در زمینی به متراژ ۴۵۰۰ مترمربع در۴ طبقه مجزا در محوطه‌ای با فضای سبز بسیار زیبا و دیدنی، آب نماها و… در جایی که یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولید برق در تهران قرار داشته ساخته شد.

موزه صنعت برق

آدرس موزه صنعت برق: تهران- میدان شهدا- خیابان پیروزی- خیابان شهید افروز

۶۸- رصد خانه، زعفرانیه

رصدخانه یا رصدگاه که به آن نپاهشگاه‌ نیز گفته می‌شود، جایی است که برای مشاهده و بررسی و اندازه‌گیری پدیده‌های آسمانی ساخته شده‌است. در گذشته، رصدخانه‌ها اساساً شامل سُدْس و برخی ابزارهای دیگرِ ستاره‌شناسی بود. رصدخانه‌های امروزی معمولاً تلسکوپ‌های بزرگ نوری یا رادیویی دارند که در اتاق‌های گردنده نصب شده‌اند.این رصد خانه‌ها قیمت ارزان و نوع گران و بزرگ دارند.

رصد خانه در زعفرانیه

آدرس رصد خانه: تهران، خیابان ولی عصر، خیابان سرلشکر فلاحی، بوستان زعفرانیه

۶۹- پارک ترافیک، مرزداران

پارك آموزش ترافیک تهران كه در محله پونک تهران واقع شده، مینیاتوری از تسهیلات و تجهیزات پارکهای آموزش ترافیک و ایمنی در سطح جهان است. این پارک به‌صورت رایگان در اختیار مدارس مقطع ابتدایی با هدف آموزش رفتار ترافیک برای كودكان و نوجوانان طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

این پارک بعنوان یکی از مکان های دیدنی تهران توسط سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک تهران و از محل بودجه این سازمان، در زمینی به مساحت ۳.۵ هكتار در شمال غربی میدان پونک تهران و با تاسیساتی شامل معابر، آمفی تئاتر، توقفگاه، جایگاه انرژی، بوفه و ساختمان اداری و آموزشی اجرا شده است كه یكی از بزرگ‌ترین و مجهزترین پارک های آموزش ترافیک در ایران است.

پارک ترافیک تهران

آدرس پارک ترافیک: تهران، شهرک آزمایش

۷۰- موزه اسناد ملی، حقانی

آغاز به کار رسمی کتابخانه ملی به سال ۱۳۱۶ بازمی‌گردد. در سال ۱۳۵۸ مرکز خدمات کتابداری، و در سال ۱۳۷۸ سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی در کتابخانه ملی ادغام شدند و سرانجام در سال ۱۳۸۱ با تصویب شورای عالی اداری، کتابخانه ملی و سازمان اسناد ملی با هم ادغام شدند و سازمان فعلی شکل گرفت. سازمان اسناد ملی ایران در ۱۳۴۹ بنیان شده‌ بود.

اکنون این سازمان در دو ساختمان مستقل کتابخانه ملی ایران و گنجینه اسناد ملی ایران فعالیت دارد. ساختمان کتابخانه ملی در بزرگراه شهید حقانی و ساختمان گنجینه اسناد ملی ایران در خیابان میرداماد تهران واقع شده‌است. این مجموعه فرهنگی دارای ۱۲ شعبه استانی در سراسر کشور است.

موزه اسناد ملی

آدرس موزه اسناد ملی: بزرگراه شهيد حقانی، بعد از ايستگاه مترو حقانی، خروجی كتابخانه ملی

مکان های تجاری تهران

۷۱- بازار قدیم تهران

یکی از مهم ترین بناهای تاریخی پایتخت، بازار تهران است. قدمت بازار به سال ۹۰۷ تا ۱۱۳۵ و دوران صفویان می رسد. طبق تاریخی که بر جا مانده است، بنای اولیه ی بازار در دوران شاه طهماسب اول صفوی ساخته شده است و طبق نوشته ی طنیع الدوله، چهارسوی بزرگ و کوچک آن در دوران فتحعلی شاه قاجار بنا نهاده شد.

بازار قدیم تهران

آدرس بازار قدیم تهران: میدان شوش، خیابان شهید صابونیان

۷۲- بازار سنتی تجریش

بازار بزرگ تجریش یکی از جاهای دیدنی تهران و یکی از جذاب‌ترین بناهای تاریخی این شهر است که از یک طرف به میدان تجریش و از سمت دیگر به امام‌زاده صالح و کوچه‌ پس کوچه‌های اطراف آن محدود می شود. بازار تجریش از دیدنی های تهران، که بازار تاریخی شمیران محسوب می شود همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده و به صورت سرپوشیده دو محله سرپل و تجریش را به هم وصل می‌کند.

بازار سنتی تجریش

آدرس بازار سنتی تجریش: میدان تجریش، بازار تجریش

۷۳- بازار مبل و موزه مبل یافت آباد

امروزه با شنیدن نام یافت آباد همه به یاد بازار معروف این منطقه، به نام بازار مبل یافت آباد می‌افتند. این بازار در قسمت جنوب‌غربی شهر تهران واقع شده‌ و به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مرکز بورس و خرید مبل ایران شناخته می‌شود. بازار مبل ایران از پنج سرای مجزا با نام شعرای ایرانی همچون خیام، سعدی، حافظ، مولوی و فردوسی نام‌گذاری شده و متمرکزترین بازار مبلمان منزل را در خود جای داده‌است. این بازار در کل ایران معروف است و از مکان های دیدنی تهران به شمار میاید.

بازار مبل و موزه یافت آباد

آدرس بازار مبل یافت آباد: تهران، تقاطع بزرگراه آیت ا…سعیدی(جاده ساوه)وخیابان بازار مبل(یافت آباد)

۷۴- نمایشگاه بین المللی تهران، چمران

محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در شمال تهران، بزرگراه چمران واقع شده است. مساحت کل نمایشگاه حدود ۸۵۰.۰۰۰ مترمربع است که ازاین مساحت ۱۲۰.۰۰۰ متر مربع فضای سرپوشیده و ۳۵.۰۰۰ مترمربع فضای باز نمایشگاهی، حدود ۲۲ هکتار فضای سبز و نیز ۲۱ هکتار راه‌های دسترسی به سالن‌ها و محوطهٔ نمایشگاه است.

در نمایشگاه بین‌المللی تهران مسجد حضرت ابراهیم به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع و مناری به ارتفاع ۷۰ متر قرار دارد.

نمایشگاه بین المللی تهران

آدرس نمایشگاه بین المللی: تهران، بزرگراه چمران

۷۵- مجتمع تجاری و پردیس بزرگ سینمایی کوروش، ستاری

مرکز خرید کوروش، مجتمعی بزرگ و پر زرق و‌‌برق در غرب تهران است که در سال‌های اخیر شهرت زیادی پیدا کرده. بعد از صرف پنج سال برای ساخت این مجتمع عظیم، کوروش از جاذبه های تهران،در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد. پاساژ کوروش در ۱۸ طبقه احداث شده است که ۹ طبقه از آن در زیر زمین قرار دارد.

پردیس سینمایی کوروش

آدرس مجتمع تجاری و پردیس بزرگ سینمایی: فلکه دوم صادقیه- بزرگراه آیت الله کاشانی – بلوار اباذر- روبروی بیمارستان پیامبران

۷۶- هایپر استار باکری

هایپراستار از پویاترین و به روزترین هایپرمارکت های ایران است که در سال 2009 اولین شعبه خود را در غرب تهران (اتوبان باکری) افتتاح کرد. در حال حاضر هایپراستار دارای 18 شعبه در سراسر ایران می باشد. هشت هایپرمارکت در استان های تهران، شیراز، اصفهان، کرج، یزد و قم و ده سوپرمارکت در استان تهران تا به امروز تاسیس شده است.

هایپر استار باکری

آدرس هایپر استار باکری: تهران، اتوبان باکری جنوب، هایپراستار ارم

۷۷- مال های جدید تهران تیراژه 2 و ارگ و تهران مال و پالادیوم …

مجتمع تجاری تفریحی تهران مال با سرمایه گذاری مستقیم شرکت کینگ دام هلدینگ مالزی با اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی تحت تضمین دولت ایران و پروانه ساختمانی از شهرداری در غرب تهران و منطقه گردشگری و خوش آب و هوای تهران احداث گردید.

در حال حاضر مراکز خرید بزرگ دنیا کمی با پاساژ هایی که در گذشته سراغ داشتیم متفاوت شده اند و علاوه بر مساحت زیاد، امکانات تفریحی و همچنین معماری متفاوتی دارند. یکی از معدود مراکز خرید ایران که تا حدودی استاندارد های پاساژ های بزرگ امروزی را داراست، مرکز خرید پالادیوم است.

همچنین مال های دیگر هم این شرایط را دارا می باشند.

پالادیوم مال

آدرس تیراژه۲: تهران، اتوبان امام علی به سمت جنوب، خروجی شهید مدنی، جنب ایستگاه مترو مدنی

آدرس مرکز خرید ارگ: تهران، میدان تجریش، خیابان سعدآباد

آدرس تهران مال: تهران، اتوبان شهید خرازی غرب به شرق، نرسیده به خروجی دریاچه چیتگر (شهدای خلیج فارس)

آدرس تهران پالادیوم: تهران، خیابان مقدس اردبیلی، بعد از میدان الف، جنب کوچه عروضی

۷۸- مرکز خرید گلستان، شهرک غرب

مردم تهران بلا خص مردم غرب نشین با قدمتی کمتر از ۳ دهه مجتمع تجاری گلستان را به عنوان اولین مرکز خریدشان تجربه کردند؛ مرکز تجاری گلستان با سه طبقه با معماری کلاسیک و خاص با برندهای معتبر دنیا در فضایی وسیع و سرسبز، دنیلی، جی اف، چنل، کت، بلگاری، دی اند جی و …. از جمله برندهایی هستند که فروشگاه های این مجموعه را پر کرده اند.

مرکز خرید گلستان

آدرس مرکز خرید گلستان: تهران، شهرک غرب، خیابان ایران زمین

۷۹- مرکز همایش های اجلاس سران

مرکز همایش‌های بین‌المللی اجلاس سران که به سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی معروف است از جاذبه های تهران،در سال ۱۳۷۶ در کمتر از ۶ ماه در ضلع شمالی نمایشگاه بین‌المللی تهران، واقع در اتوبان چمران ساخته‌ شده‌است.

مرکز همایش های اجلاس سران

آدرس مرکز همایش های اجلاس سران: تهران- خیابان ولنجک- خیابان تابناک

۸۰- بازار موبایل علاالدین جمهوری

پاساژ علاءالدین که در تقاطع خیابان حافظ و جمهوری واقع شده است از معروف‌ترین مراکز  و بورس فعال خرید و فروش موبایل , تبلت و لوازم جانبی تلفن همراه در تهران است. حاج آقا علاءالدین مالک این کل مجموعه که از ابتدای دهه ۵۰ در این محل کاسب بوده با وسعت بخشیدن به ملک خود، در ‌سال ۷۴ ساخت آن را آغاز کرد. ساخت‌وساز پاساژ علاالدین  ۴ ‌سال طول ‌کشید و از ‌سال ۷۸ تا ۷۹ واگذاری حدود ۱۱۰۰ مغازه در ۱۱ طبقه و طی سه فاز انجام شد.

بازار موبایل علاالدین جمهوری

آدرس بازار موبایل علاالدین: خیابان جمهوری ضلع جنوب غربی تقاطع خیابان حافظ، پاساژ علاالدین

شکم گردی در تهران

۸۱- رستوران ها و کافه های دربند

امکان ندارد تهرانی باشی و رد پای دربند در جایی از خاطراتت باقی نمانده باشد. دربند تهران از آن جاهایی است که می‌توان به بهانه حضورش حال بدی که ساکن تهران بودن خیلی وقت‌ها به آدم تحمیل می‌کند را تحمل کرد. اینکه بین تمام آلودگی‌ها، شلوغی‌ها و دود و دم‌ها به خودت بگویی اشکالی ندارد، هنوز دربند رفتن آخر هفته‌ها را داریم و بعد به همین بهانه چند روز دیگر توی آن شلوغی‌ و هرج و مرج و هیاهو بمانی، چیزی است که نصیب کمتر محله‌ای از تهران می‌شود.

رستوران و کافه های دربند

آدرس رستوران های دربند:  میدان تجریش، خیابان فنا خسرو، میدان دربند

۸۲- رستوران ها و کافه های درکه

رستوران های درکه، در یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران واقع شده اند و پاتوق بسیاری از تهرانی ها در آخر هفته ها هستند. لذت صرف غذای خوش طعم و لذیذ در طبیعت سرسبز درکه و آب روان می تواند خستگی یک هفته پرکار را از شما دور کند. رستوران های معروف درکه با غذاهای خوشمزه به شدت در این آب و هوا می چسبد، فضای سرپوشیده و باز همراه با گرمایش مطلوب، جای پارک مناسب حوالی رستوران یا پارکینگ اختصاصی در محیطی آرام و شیک، خاطره ساز خواهند شد.

باغ رستوران های درکه به عنوان جاذبه گردشگری تهران شناخته میشوند که در کنار رودخانه روان و صدای شر شر آب با ایجاد فضای سنتی و مدرن که هر سلیقه ای را تامین کند با انواع کباب، پذیرای مشتریان گرامی از سراسر تهران هستند. همیشگی ترین کباب نیز جوجه کباب است که در دو حالت با استخوان و بی استخوان از خواباندن و مزه‌ دار کردن قطعات گوشت مرغ در آب پیاز، لیمو ترش و… تهیه می‌شود. معمولا کنار تمام کباب‌ های ایرانی، پلوی زعفرانی و مخلفات خوشمزه‌ای سِرو می‌ شود که لذت غذا را دوچندان می‌ کند.

رستوران ها و کافه های درکه

آدرس رستوران های درکه: تهران، اوین، بزرگراه چمران جنوب، خیابان یمن، خیابان رشیدالدین فضل الله، میدان دانشجو

۸۳- رستوران های فرحزاد

روز تعطیل است و علاقه مند به رفتن به یک تفرجگاه فوق العاده در تهران هستید. از ما می شنوید، قطعا فرحزاد برای شما بهترین گزینه خواهد بود. اما فرحزاد کجاست ؟ چرا اینقدر محبوب شده است؟

اگر از کسانی هستید که زیاد به تهران سفر می کنند، تا کنون حتما نام «فرحزاد» را شنیده اید. جالب است بدانید که تا همین چندی پیش، فرحزاد به عنوان مسیر پیاده روی تا امامزاده داوود مورد توجه قرار می گرفت. با این حال هم اکنون بیش از ده سال است که این منطقه به عنوان یکی از مهم ترین تفرجگاه ها در شهر تهران خودنمایی می کند.

رستوران های فرحزاد

آدرس فرحزاد: تهران، فرحزاد، بزرگراه یادگار امام جنوب، خیابان شهید فرحزادی، میدان فرحزاد

۸۴- کافه و رستوران های ییلاقات تهران فشم و میگون، لواسان و کن

تهران که رستوران زیاد دارد، ولی آخرهفته‌ها خیلی‌ها دل‌شان می‌خواهد از شهر بیرون بزنند و در جایی خوش آب و هوا غذا بخورند، بادی بیاید و رودخانه‌ای بگذرد و تختی باشد که رویش راحت لم بدهند و خوش باشند. مثلا کجا بروند؟ فشم در ۲۵ کیلومتری شمال شرق پایتخت. اگر شما از آن دسته مردمی هستید که آخر هفته به شمال نمی روید و دوست دارید از جاهای دیدنی تهران دیدن کنید پس این مناطق سرسبز و خوش آب و هوا را از دست ندهید!

کافه و رستوران های ییلاقات تهران

آدرس فشم:‌ اتوبان شهید بابایی، بعد از شهرک امید، خروجی لشگرک- لواسان، منطقه ییلاقی اوشان-فشم

آدرس میگون: جاده لشکرک، کیلومتر ۲۳، شهر میگون

آدرس لواسان: بلوار امام خمینی، بعد از میدان گلندوک، ساختمان مرکزی شهرداری لواسان

آدرس کن: شهرستان تهران، بخش کن، دهستان سولقان، روستای سنگان

۸۵- کافه نادری انقلاب

نادری فقط یک کافه نیست، بلکه یک تکه از تهران قدیم است که به نسل جدید ارث رسیده است. بوی خاطره‌های روشنفکرها و نویسنده‌های دهه‌های چهل و پنجاه را می‌شود در حال‌وهوای میزهای قدیمی این کافه حس کرد. کافه نادری یکی از حرفه‌ای‌ترین کافه‌ های تهران است و چیزی بیش از طعم‌های خوشمزه‌ آن مشتریانش را برای نشستن روی صندلی وسوسه می‌کند. اگر سریال شهرزاد را دیده باشید کافه نادری یکی از معروف ترین لوکیشن های این سریال است.

کافه نادری

آدرس کافه نادری تهران: خیابان جمهوری، ضلع شرقی پل حافظ، نرسیده به چهارراه استامبول، پلاک ۵۲۴

۸۶- پیتزا پنتری، ویلا

در سال‌های اخیر غذاهای فست‌‌فودی در میان مردم طرفداران زیادی پیدا کرده است‌. اغلب این غذاها در مکان‌هایی با طراحی سرو می‌شوند‌. اما رستورانی در خیابان ویلا یا نجات ‌الهی از مهمانانش پذیرایی می‌کند که از این قاعده مستثنا است‌. مکانی با طراحی دست‌نخورده و نوستالژیک که همیشه زنده‌کننده یادها است‌ و به نظر می‌رسد تمام ویژگی‌های ذکر شده را داشته باشد‌.

پیتزا پنتری

آدرس پیتزا پنتری: خیابان قائم مقام فراهانی، میدان شعاع، پلاک 109

۸۷- قنادی های کوک

کوک بیش از ۳۰۰ محصول مختلف شامل انواع شیرینی تر و خشک، شورینی کیک‌های آماده و کیک‌های سفارشی و سس و دسر و خوشمزه‌های دیگر تولید می‌کند.

قنادی های کوک

آدرس کوک اسکان: ابتدای میرداماد، تقاطع خیابان ولیعصر، مجتمع تجاری اسکان، طبقه همکف، واحد ۲۲

آدرس کوک دادمان: شهرک غرب، بلوار دادمان، نرسیده به یادگار، پلاک ۱۱۲

آدرس کوک سعادت آباد: بلوار ۲۴ متری سعادت آباد، نبش ششم غربی

آدرس کوک ولنجک: ولنجک، انتهای یمن، تقاطع اعرابی، پلاک ۱۹، طبقه منفی ۱

آدرس کوک قیطریه: بلوار قیطریه، روبروی پارک، کوچه شب تاب، پلاک ۳

آدرس کوک هروی: هروی، مکران شمالی، نبش کوچه گل، پلاک ۱

آدرس کوک نیاوران: نیاوران، نرسیده به سه راه یاسر، نبش کوچه امیرسلیمانی

۸۸- گل رضاییه، سی تیر

یکی از مکان هایی که شاید در تهران گردی ها کمتر اشاره شده یا اصلا به عنوان تهران گردی معرفی شده کافه گردی است. در تهران کافه های خاص و قدیمی و ویژه در سبک و سیاق خودشان زیاد است ولی یکی از کافه های بسیار منحصر به فرد و هیجان انگیز که می شود انتخاب کرد کافه ای نوستالژیک و پر از خاطره و خوردنی های خوشمزه است به نام کافه گل رضائیه می باشد.

گل رضاییه

آدرس کافه گل رضاییه: خیابان جمهوری- خیابان سی تیر- پلاک 172

۸۹-  چلوکبابی های قدیمی بازار تهران مسلم، شمشیری، شرف الاسلامی …

بازار همیشه جای شلوغی بوده است. این شلوغی حتی در ایامی از سال نیز بیشتر می‌شود. مثلا اواخر اسفند که فصل خریدهای بهاره و نوروزی است. ایامی از سال که زندگی و پویایی و حس خوب در کوچه به کوچه و مغازه به مغازه جریان دارد. معمولا رفتن به بازار بزرگ تهران و گشت و خرید چند ساعتی وقت و انرژی از شما می‌گیرد. پس از این بازار گردی یک وعده غذای خوب و مرغوب به شدت می‌چسبد. کسایی که به غذا علاقه دارند حتما در لیست جاهای دیدنی تهران برای آنها
، آدرس این رستوران ها قرار دارد.

کبابی‌های بازار از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین کبابی‌های تهران و حتی ایران هستند که تعدادی از آن ها بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند. علی حاتمی، بزرگ کارگردان فقید سینمای ایران چه زیبا صحنه کباب خوردن رضا شاه را در فیلم کمال الملک به تصویر کشیده است.

چلوکبابی شمشیری

بازار مسلم: تهران ، پانزده خرداد ، بازار بزرگ ، نرسیده به سبزه میدان

بازار شمشیری: بازار تهران، سبزه میدان، شلع جنوب شرقی، رستوران شمشیری

بازار شرف الاسلامی: بازار تهران، پشت مسجد امام، داخل حیاط مسجد، سرای اردیبهشت، رستوران شرف الاسلامی

بازار خیام: بازار تهران، خیابان خیام، روبروی امامزاده نصرالدین، رستوران خیام

بازار جوان: بازار تهران، خیابان ناصرخسرو، رستوران جوان بازار

۹۰- دیزی سنتی آذری، میدان راه آهن

قهوه خانه سنتی آذری در سال 1327 هجری شمسی توسط حاج عبدالحمید آذری پور اصفهانی آغاز به کار کرد. این مجموعه که از بافت تاریخی 140 ساله برخوردار است در سال 1385 به ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسید و در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت

قهوه خانه سنتی آذری در سال 2002 میلادی از فستیوال بین المللی صنعت توریست، هتل و رستوران در کشور اسپانیا به استناد دارا بودن ویژگی های خاص و موفقیت در پذیرایی سنتی و جذب گردشگر، موفق به دریافت جایزه و لوح تقدیر شد و در مراسمی ویژه که در شهر مادرید برگزار شد از مدیر وقت مرحوم حاج مصطفی آذری پور اصفهانی تقدیر و تشکر به عمل آمد. همچنین در سال 2010 میلادی برای دومین بار این جایزه به قهوه خانه سنتی آذری اختصاص یافت.

دیزی سنتی آذری

آدرس دیزی سنتی آذری: میدان راه آهن، ابتدای خیابان ولیعصر، روبروی شهرداری ناحیه 4، پلاک 30

جاهای تفریحی تهران

۹۱- برج میلاد و دلفیناریوم

شما هم دوست دارید دلفین ها و شیرهای دریایی را از نزدیک ببینید؟ دلفیناریوم برج میلاد تهران یکی از بهترین پارک دلفین ها در ایران است و این امکان را برای شما مهیا کرده تا دلفین ها را از نزدیک ببینید. برج میلاد میزبان هر روز میزبان آلفا و کاسیا است که هر شب با اجرای نمایش‌هایی زیبا، چشم‌های همه را به خود خیره می‌کنند. دلفیناریوم برج میلاد تهران در قسمت غربی برج واقع شده و با اجرای برنامه های دیدنی، لحظاتی شاد و مفرح را برای همه به ارمغان می آورد.

برج دلفیناریوم

آدرس برج میلاد: اتوبان شیخ فضل الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، مسیر اختصاصی برج میلاد تهران، ضلع جنوب غربی برج

۹۳- آکواریوم و موزه صلح پارک شهر

گذشته از آنکه هر پارکی در تهران تفریحات مخصوص به خودش را دارد، بخش یا بخش هایی هم دارد که بین همه پارک ها در همه جاها مشترک است و آن هم زمین بازی کودکان است. خوب این پارک هم از این قاعده مستثنی نیست.

می توان گفت تمام پارک های پایتخت فضایی دیدنی و آرام دارند و گذراندن به طور مثال یک عصر پاییزی در این پارک ها کلی حالمان را خوب می‌کند.

آکواریوم و موزه صلح

آدرس آکواریوم و موزه صلح پارک شهر: تهران خیابان وحدت اسلامی، خیابان بهشت، ضلع جنوب شرقی پارک شهر

۹۳- سورتمه تهران، گلابدره

اگر شما اهل تفریح و هیجان هستید و ساکن تهران، یا مسافر تهرانید، باید بگویم که پشت چهره دود گرفته این شهر، جاذبه های متفاوت و دوست داشتنی زیادی وجود دارد. پارک گلابدره با سیمایی مدرن، در دامنه کوه های پرشیب و سنگی دربند واقع شده. چشم انداز شمالی پارک کوه های دربند و در جنوب آن چشم اندازی زیبا از شهر تهران قابل تماشاست.

سورتمه تهران یکی از مکان های دیدنی تهران محسوب میشود که در سال ۱۳۹۲ در بوستان گلابدره مسیر سورتمه سواری افتتاح شد که توسط کادر متخصصین ایرانی با تکنولوژی های مدرن ساخته شد و تمام استانداردهای ایمنی ایران و اروپا در آن رعایت شده؛ این سورتمه با سرعت ۴۰کیلومتر بر ساعت مسیری بیش از ۸۵۰ متر را در مسیری بالاتر از سطح زمین و پیچ در پیچ بر روی ریل های مطمئن و ایمن طی می کند. هیجان بالا و نو بودن آن برای گردشگران بسیار جذاب است. اگر یک بار سورتمه سواری تهران را تجربه کنید، حتما بارها و بارها این تجربه را تکرار خواهید کرد.

سورتمه تهران

آدرس سورتمه تهران، گلابدره: میدان تجریش، خیابان دربند، نرسیده به میدان دربند، کوچه اسدالهی، سمت راست، بعد از سازمان آب

۹۴-  تله کابین توچال

تله کابین توچال یکی از جاهای دیدنی تهران است که در شمال این شهر واقع شده است. این تله کابین در سال ۱۳۶۸ افتتاح شد و از آن زمان تاکنون به یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری تهران تبدیل شده است. از ایستگاه پنجم تله کابین توچال می‌توانید مناظر زیبایی از تهران و کوه‌های البرز را مشاهده کنید. همچنین در ایستگاه پنجم امکانات تفریحی مختلفی از جمله پیست اسکی، رستوران و کافی شاپ وجود دارد.

تله کابین توچال یک مجموعه با سابقه تفریحی – ورزشی در تهران است که بویی از روزهای دودی و پر ترافیک پایتخت نبرده است. تله کابین توچال از جاهای گردشگری تهران، در بام تهران، بر روی دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز قرار دارد.

تله کابین توچال

آدرس تله کابین توچال: بزرگراه شهید چمران-خیابان یمن-انتهای خیابان ولنجک-شرکت تله کابین توچال

۹۵- سینمای 7 بعدی پارک آب و آتش

شاید تا به حال سینماهای چند بعدی را تجربه کرده باشید ، اما سینما گیم 7 بعدی بوستان آب و آتش محصول کانادا بوده و نسل جدیدی از این سینماهاست که علاوه بر تصویر سه بعدی ، حرکت فوق پیشرفته صندلیها، طوفان و رعد و برق و دیگر افکتها، هر صندلی مجهز به یک تفنگ لیزری میباشد .شما و دیگر حاضرین در سالن در یک بازی شرکت کرده با حرکت روی ترن یا سوار بر اسب و ماشین، زامبی ها را میکشید یا موجودات فضایی را از بازی خارج میکنید و امتیاز میگیرید.

سینما ۷ بعدی

آدرس سینما ۷ بعدی پارک: شمال مجموعه تفریحی اراضی عباس آباد، ضلع جنوبی بزرگراه شهید حقانی، بین چهار راه جهان کودک و ایستگاه مترو شهید حقانی

۹۶- دهکده آبی پارس

دهکده آبی پارس یکی از بزرگترین پارک‌های آبی ایران است که در کیلومتر ۲۲ اتوبان تهران-کرج واقع شده است. این پارک در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد و از آن زمان تاکنون به یکی از محبوب‌ترین مکان ها تبدیل شده است.

آب که همواره برای انسان ها مایه آرامش و نشاط روح و جسم بوده در این جا خاصیتش را از دست داده و به دهکده آبی با انواع بازی های مهیج و سرگرم کننده تبدیل شده است، دهکده ای که آدرنالین خون تان را تا اوج افزایش داده و تمامی انرژی و هیجانتان را تخلیه خواهد کرد. استخر، سرسره های هیجان انگیز و پیچ در پیچ، دریاچه مواج، رودخانه وحشی، استخر کودکان و بسیاری دیگر یک روز شاد و پرهیجان را برای شما خواهند ساخت. مکان های دیدنی تهران بیشمار است که دهکده آبی یکی از آنهاست.

با توجه به ترکیبی از زیبایی‌های طبیعی، معماری سنتی و فضاهای تفریحی متنوع، دهکده آبی پارس یک جاذبه گردشگری متمایز در شهر تهران است که برای تفریح و استراحت لحظاتی خاص و خاطره‌انگیز را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد.

دهکده آبی پارس

آدرس دهکده آبی پارس: اتوبان همت ـ انتهای اتوبان شهید خرازی ـ خروجی گرمدره ـ خیابان شهدا

۹۷- مجموعه آبی فشافویه، اتوبان قم

دریاچه فشافویه یکی از جاهای دیدنی تهران است که در کیلومتر ۱۸ اتوبان تهران-قم واقع شده است. این دریاچه در سال ۱۳۸۵ به عنوان یک مرکز پرورش ماهی ساخته شد، اما به دلیل زیبایی و امکانات تفریحی خود به سرعت به یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری تهران تبدیل شد.

تهران ساحل ندارد. سر و ته شهر را که بزنید یا کویر است و یا کوه. جنگل و ساحل برای آن طرف کوه هاست. اما نباید سراغ آن طرف بروید، ۱۸۰ درجه مسیر را عوض کنید و روانه فرودگاه امام خمینی شوید. نه، قرار نیست سواحل دریای جنوب و یا دریاهای اروپایی را غرب آسیا را بگیرید، می خواهیم آدرس یک دریاچه را در کویر جنوبی تهران بدهیم. محسور شدن از یک سو با کوه، مکان تفریحی جذابی را بوجود آورده است. که هم فرصت تفریحات دریایی فراهم است و هم می توان پیک نیک خوبی را در یک روز تعطیل داشت.

مجموعه آبی فشافویه

آدرس مجموعه آبی فشافویه: کیلومتر ۱۸ اتوبان قم، خروجی رباط کریم به سمت حسن آباد

۹۸- باشگاه موتورسواری صحرایی، اتوبان بابایی

اگر از طرفداران سرعت و هیجان هستید در میان مراکز تفریحی تهران باشگاه موتورسواری صحرایی اتوبان بابایی از جاذبه های گردشگری تهران، بهترین انتخاب است. اگر همیشه عاشق موتورسواری در پیست بودید و یا دوست داشتید با سرعت و هیجان خیلی زیاد یه جاده ناهموار و پر از پستی و بلندی را طی کنید،اگر عاشق ماشین سواری و یا استفاده از ورزش‌های پر هیجان در روزهای برفی و بارانی هستید و از همه مهمتر اگر دوست دارید یک روز خوش و پر خنده را در کنار تمام اعضای خانوادتان تجربه کنید، بدون تعلل سوار موتور سیکلت چهار چرخ ATV بشید. به محض تجربه سواری با موتورهای ATV به این نتیجه می‌رسید که تمام تفریحات پرهیجان و لذت‌بخشی که تا الان تجربه کردید یک طرف قرار می‌گیرند و لذت سواری با این ماشین چهارچرخ جسور طرف دیگر.

آدرس باشگاه موتورسواری صحرایی: ضلع شمالی اتوبان بابایی، خروجی شهرک امید

۹۹- سرزمین عجایب مجتمع تیراژه، اشرفی اصفهانی

همه ما خاطرات زیبا و قشنگی از دوران کودکی داریم اما شاید یکی از شیرین ترین خاطرات کودکی می تونه اون روزهایی باشه که با بزرگتر ها به شهربازی می رفتیم. این قدر مشتاق رفتن به شهربازی بودیم که همیشه از بزرگترها قول می گرفتیم و آنها هم به ما می گفتند اگر بچه های خوبی باشید و مشق هاتون را بنویسید می بریمتون شهربازی…! لحظه به لحظه اون روز را بیاد بیارید با هر بازی پر از شور و هیجان می شدیم. البته شهر بازی های از علایق ویژه بچه هاست و شاید وقتی از آنها بپرسیم چند مورد از جاهای دیدنی تهران نام ببرید حتما نام شهربازی ها را به زبان خواهند آورد.

سرزمین عجایب مجتمع تیراژه

آدرس سرزمین عجایب مجتمع تیراژه: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، پایین تر از پل همت

۱۰۰-  شهربازی بیلینو، بوستان نهج البلاغه

بوستان نهج البلاغه تهران یکی از بوستان های جذاب پایتخت است که در دره فرحزاد یعنی در شمال غربی تهران قرار دارد. به دلیل اختلاف ارتفاع سطوح بوستان نهج البلاغه تهران با مناطق اطراف آن، گردشگران و علاقمندان زیادی از نقاط مختلف پایتخت و دیگر نقاط ایران به سوی این پارک جذب می‌شوند.

شهربازی بیلینو

آدرس شهربازی بیلینو: بوستان نهج البلاغه (بزرگراه یادگار امام)

۱۰۱- برج طغرل

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه شهر ری واقع شده‌است و از آثار به جا مانده از دورهٔ سلجوقیان می‌باشد. در برخی متون این محل، برج خلیفه یزید نامیده شده‌ است. اگر به تهران سفر کردید، بازدید از برج طغرل را فراموش نکنید.

برج طغرل

برج طغرل حدود سالهای ۶۰–۱۸۴۰

برج طغرل

ارتفاع برج حدود ۲۰ متر می‌باشد (بدون احتساب گنبد مخروطی شکلی که امروزه اثری از آن نمانده) به عقیدهٔ برخی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.

آدرس برج طغرل: ری، شهید غیوری، شهید غیوری (جاده سوم)

۱۰۲- اتاق فرارهای تهران

اتاق فرارهای تهران یک مکان تفریحی و چالش‌برانگیز است که در آن شرکت‌کنندگان با حل معماها، پیدا کردن کلیدها و پیام‌های پنهان و کاربرد منطق و هوش خود، تلاش می‌کنند تا از یک اتاق محدود فرار کنند. این تجربه معمولاً به صورت گروهی و تیمی تجربه می‌شود و می‌تواند برای تقویت همکاری، حل مسائل و سرگرمی مفید باشد.

اتاق فرارهای تهران

۱۰۳- پیست اسکی دربندسر

پایتخت پیست‌های اسکی زیادی دارد که یکی از مشهورترین‌های آن، پیست اسکی دربندسر است. این پیست علاوه‌بر فصل زمستان در فصل‌های دیگر هم افراد زیادی را به سمت خودش می‌کشاند و با وجود تله‌کابین جذاب خود، از تفریحات لاکچری به شمار می‌رود.

وجود امکانات رفاهی و تفریحی و همچنین رستوران‌های متنوع در این پیست، باعث شده است که هر گردشگری حداقل یک بار از این منطقه دیدن کند.

پیست اسکی دربندسر

اطلاعات بازدید از پیست اسکی دربندسر

روز و ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۲۲ شب.

آدرس پیست اسکی دربندسر: تهران، رودبار قصران، شهر شمشک، دربندسر.

104 – عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد

عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر تهران است که در منطقه‌ی شمالی تهران، در خیابان شهید بهشتی واقع شده است. این عمارت در دورهٔ قاجاریه ساخته شده و در طول تاریخ تحت تأثیر فرهنگ‌های مختلفی قرار گرفته است.

نام “کلاه فرنگی” به خاطر استفاده از این ساختمان توسط نمایندگان فرانسوی در قرن ۱۹ میلادی به عنوان کنسولخانه‌ی فرانسه در ایران به وجود آمده است. در این عمارت، معماری قاجاری با مواردی از سبک رنسانس و نیز سبک آذربایجانی ترکیب شده است.

اکنون این عمارت به عنوان موزهٔ هنرهای دفاع مقدس ایران شناخته می‌شود و دارای نمایشگاهی از تابلوها، نقاشی‌ها، نسخه‌های دست‌نویس قرآن و اشیای دیگری است که به موضوع دفاع مقدس اختصاص دارند. در محوطه‌ی این عمارت همچنین مجسمه‌هایی از شخصیت‌های مختلفی از جمله سیدعلی خامنه‌ای، امام خمینی و دکتر مصدق نیز قرار دارد.

دیدن عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی تهران برای بازدید کنندگان پیشنهاد می‌شود.

عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد از نظر معماری، دارای سه طبقه با گنبد سربلند و دو برج و چشمه‌های زیبا در حیاط داخلی می‌باشد. در این عمارت مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری نیز وجود دارد که توسط هنرمندانی همچون کمال‌الملک، میرزا رضا اصفهانی، سید محمود هلاج و دیگران خلق شده است.

در داخل عمارت، یک مجسمهٔ از زنی که کلاه فرنگی را بر سر دارد و در نگاهی محتاطانه به یک شخص در حال نوشیدن چای نگاه می‌کند، قرار دارد. همچنین، مجموعه‌ای از اسلحه‌ها، سلاح‌های سنگین و تجهیزات جنگی وجود دارد که به صورت نمایشی در محوطه عمارت قرار گرفته‌اند.

این عمارت از سال ۱۳۷۴ به عنوان موزهٔ هنرهای دفاع مقدس ایران باز شده است و نمایشگاهی از اشیایی که مربوط به دفاع مقدس ایران است را به مخاطبان ارائه می‌دهد. برای بازدید از این عمارت می‌توانید به راحتی از خط متروی ۱ تهران، در ایستگاه سعادت‌آباد پیاده شوید و به سمت شمال حرکت کنید.

در کل، عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد یکی از مکان‌هایی است که هم تاریخ و هم فرهنگ ایران را به نمایش گذاشته و برای گردشگران و علاقمندان به تاریخ، معماری و فرهنگ ایران جذابیت دارد.

عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد

آدرس: به‌دلیل قرار گرفتن کاخ عشرت آباد در داخل یک پادگان نظامی، امکان بازدید از آن فراهم نیست. بااین‌حال، از طریق گذرِ بزرگراه صیاد شیرازی در مجاورت عمارت مزبور، امکان دیدنِ کاخ از بیرون پادگان وجود دارد.

105 – پارک جنگلی سرخه حصار

پارک جنگلی سرخه حصار یکی از زیباترین مکان های گردشگری تهران است که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. این پارک جنگلی زیبا و دیدنی در آن دوران شکارگاه سلطنتی بوده و بعدها در سال ۱۳۵۹ به نام پارک ملی نام‌گذاری شد. این پارک جنگلی در شرق تهران قرار گرفته و با مساحت بسیار زیاد یکی از تفرجگاه‌های محبوب در پایتخت است. وجود مسیر پیاده‌روی، پیست دوچرخه‌سواری، دهکده تفریحی شامل پینت بال، تنیس، بیلیارد، فوتبال دستی و تیراندازی در سالن ورزشی، پارک آموزش ترافیک، رستوران، آلاچیق، سرویس بهداشتی و بوفه از جمله امکانات این پارک است که آن را بسیار محبوب کرده است.

سرخه حصار می‌تواند مکانی جذاب و متفاوت برای گردش، تفریح، پیک‌نیک و ورزش کردن باشد. اگر تا به حال این پارک بی‌نظیر را ندیده‌اید، هر چه زودتر برای رفتن به آنجا برنامه‌ریزی کنید.

اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به این پارک بروید، بهتر است اتوبان رسالت شرق را تا انتها ادامه دهید و سپس وارد مسیر بزرگراه شهید یاسینی شرق شوید.

برای حمل‌ونقل عمومی، بهترین گزینه استفاده از متروی خط ۲ فرهنگسرا است. در ایستگاه فرهنگسرا از قطار پیاده شوید و سپس تاکسی‌های پارک را سوار شده و جلوی ورودی پارک پیاده شوید.

پارک جنگلی سرخه حصار

اطلاعات بازدید از پارک جنگلی سرخه حصار

روز و ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

هزینه ورود: رایگان

آدرس پارک جنگلی سرخه حصار: تهران، انتهای بزرگراه رسالت، بزرگراه شهید یاسینی شرق، بوستان سرخه حصار.

آیا میدانستید تهران این همه جای دیدنی دارد؟ به چند مورد از مکان های دیدنی این لیست تا به حال رفته اید؟ خاطرات خود را در کامنت ارسال کنید تا با نام خودتان منتشر شود.

محصولات سفر

48 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های گردشگری تهران»

  1. دستتون درد نکنه.خیلی مطالب عالی و جامع بود. واقعا دنبال چنین مطلب کاملی میگشتم. خیلی ممنون

    پاسخ
  2. سلام
    ممنونم از اطلاعات گردآوری شده
    جامع و کامل بود.
    موسسه یا دفتر گردش گری وجود داره که ما مراجعه کنیم وطی چند روز همه جارو بریم ببینیم.
    ولذت ببریم.
    لطفاً راهنمایی بفرمایید. سپاسگذارم ?

    پاسخ
    • با سلام
      سپاس از نظر شما
      ما نمیتوانیم جایی رو معرفی کنیم و تاکنون موسسه و یا شرکتی نیز با ما در این خصوص تماس نگرفته است. پیشنهاد ما جستجو در گوگل هست.
      موفق باشید

      پاسخ
  3. باسلام
    مطالبتون در مورد جاهای دیدنی تهران خیلی عالی و جامع بود ـکاش آدرس و …. میذاشتین برای کسایی ک تهران رو خوب نمیشناسن
    موفق باشید

    پاسخ
  4. با سپاس از تلاش شما میخواستم خواهش کنم اگر ممکنه لوکیشن هم بزارید یا راهنمایی بفرمایید
    لطفا
    متشکرم

    پاسخ
  5. متشکرم اطلاعات جامع و کاملی از تهران بود ممنونم از همه عوامل سایت

    پاسخ
  6. ممنون که زحمت کشیدید و این مطالب مفید رو ارایه کردید
    میخواستم بگم تصویر ( ۱۴- خانه صادق هدایت، سعدی ) به اشتباه مربوط به خانه مقدم در خیابان سپه (امام خمینی) هست

    پاسخ
      • عالی بود مطالبتون
        من تهران زیاد رفتم اما نه بعنوان توریست
        این هفته ی سفر تفریحی و ۴ روزه برای دیدن جاهای دیدنی تهران میرم
        تهران از زاویه دیگه ای ببینم

        پاسخ
  7. عالی بود خیلی کامل با عکس بعضی جاها ولی می تونستین عکس بهتری هم بزارین

    پاسخ
  8. دستتون درد نکنه ولی تهران جاهای دیدنی زیادتری داره مثلا
    باغ موزه وزیری در لواسان
    شهرک لی لی پوت
    مرکز خرید لیدوما
    کافه یخی میدان صنعت
    پارک قیطریه
    پارک ملت

    پاسخ
  9. واقعا اصلا فکر نمیکردم تهران انقدر جاهای دیدنی داشته باشه سعی میکنم هفته ای یه جا برم واقعا ممنون

    پاسخ
  10. مطلب خوب و تقریبا جامعی است ولی کاش با دقت بیشتری تنظیم می‌شد و اطلاعات مجددا چک میشد.
    بعضی نشانی‌ها نادرست است. مثل مسجد سپهسالار یا کافه نادری
    بعضی از مکان‌هایی که ذکر کردید امکان بازدید برای عموم ندارند. مثل حسینیه ارشاد و گورستان ظهیرالدوله یا سالن اجلاس سران
    بعضی از مکان‌ها برای بازدید محدودیت زمان دارند مثل موزه جواهرات

    پاسخ
  11. خيلي خيلي خوب بود. يک ساعتي از دنيا جدا شدم. دوست دارم همه ي اين جاها رو برم. 25 جا رو رفتيم. خدا پول بده بقيه جاها رو هم بريم………:))

    پاسخ
  12. بسیار زیبا نوشتید و کمک کرد این پست شما. برج آزادی تهران از دیدگاه من بهترین جای دیدنی تهرانه برای بچه ها هم شهربازی هامون هستن که البته دستگاه های چینی و معمولی دارند و چیز ویژه ای ندارند متاسفانه. ای کاش بیشتر برسن به مراکز گردشگری مون

    پاسخ
  13. سلام و عرض خسته نباشید
    خیلی عالی بود اما چرا به مکان هایی مانند پل طبیعت و بام تهران هیچ اشاره ای نکردید؟ میشه لطف کنید از این دست مکان های زیبا رو معرفی بفرمایید؟

    پاسخ
  14. ممنون وخسته نباشید که جاهای دیدنی وتاریخی کشورمان را معرفی میکنید. این اماکن تاریخی ودیدنی آیا در همه فصول سال وایام هفته باز و امکان بازدید دارند واگر ممکن است شرکتهای گردشگری که تورهای یک روزه جهت دیدن جاهای دیدنی تهران هستند معرفی بفرمائید

    پاسخ
  15. واقعا ازتون ممنونم. خیلی عالی فک نمیکردم تهران اینقدر جاهای دیدنی داشته باشه. با این حساب اگه روزی یکیشو بخوایم بریم 100 روز طول میکشه.
    بازم تشکر میکنم.

    پاسخ
  16. عرض ادب دوست عزیز..
    سال نو مبارک..
    مکان های تفریحی که معرفی کردید و همینطور توضیحاتی که راجع به هر کدام نوشتید بسیار جامع هستند، ..
    سبز باشید..

    پاسخ
  17. خوب و مفید
    قبل از اینکه این سایتو ببینم فکر می کردم تهران جای چرتیه اما الان نه
    جالبه اما بازم شهرشلوغیه که اعصاب ما اصفهانیا رو خورد می کنه
    در کل ممنون از توضیحاتتون

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید