جاهای دیدنی بیستون| بیستون با جاذبه های فراوان گردشگری تاریخی و طبیعی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بیستون یکی از شهرهای شهرستان هرسین که بخش قابل توجهی از جاذبه های گردشگری هرسین را تشکیل میدهد. شهر بیستون در پای کوهی معروف به همین نام و در مسیر شهرکرمانشاه به صحنه واقع شده‌است. دارای دو دهستان به نامهای چهر و مرکزی می‌باشد. آب و هوای مساعد و پیشینه تاریخی و ادیانی که در این شهر وجود داشته اند نیز بر محبوبیت و شهرت بیستون کرمانشاه افزوده اند و این شهر را برای بسیاری از هموطنان و گردشگران خارجی به عنوان مقصدی برای سفرهایشان پررنگ کرده اند.

سراب صحنه

اگر دلتان بخواهد در سفر به کرمانشاه یک روز را در جایی خوش آب و هوا و خوش و خرم سر کنید، پیشنهاد ما سراب صحنه است. این شهرستان منطقه ای به اسم سراب صحنه دارد که طبیعت چشم نوازش هر گردشگری را درگیر می کند. کوه های سربه فلک کشیده، باغ های میوه، درختان وحشی، آبشار با طراوت و البته غاری تماشایی اینجا را به بهشتی تبدیل کرده که زیبایی اش وصف ناپذیر است.
در ابتدای دربند صحنه، دریاچه مصنوعی کوچکی وجود دارد که با قایق پدالی میتوانید، دوری در آن بزنید. سراب صحنه از چهار چشمه اصلی سرچشمه می‌گیرد و آبشاری زیبا را به وجود می‌آورد که زمانی شاهان به کنارش می‌آمدند و وقت می‌گذرانند.

مسجد شافعی ها

از دیدنی‌ترین و قشنگترین مساجد ایران، مسجد شافعی‌هاست. مسجد شافعی‌ها، سرشار از زیبایی‌هاست و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های معماری در قدیم است که با گذر زمان تبدیل به یکی از شاهکارهای معماری و مذهبی کشورمان تبدیل شده است.
تاریخچه مسجد شافعی ها
در محل کنونی مسجد شافعی‌ها، زائرسرایی قرار داشته است که با همت و کمک تعدادی از مردمان خیر و مومن اهل سنت، به سرپرستی «مرحوم حاج ملاسید حسین مسعودی» در سال ۱۳۲۴ هجری شمسی در شهر کرمانشاه خریداری و احداث شده است.
سازه این مسجد فلزی است و از نوع سیستم طاق ضربی ساخته شده است. نمای خارجی بنا با سنگ تراورتن سفید پوشش یافته است. مسجد از گنبد و مناره قدیمی در جوار آن و دو مناره ساده فلزی طلایی رنگ به ارتفاع تقریبی ۹ متر تشکیل شده است که در بالای ساختمان موقوفه مسجد در ضلع جنوبی نصب شده است.
فضای داخلی مسجد دارای شبستان‌های زنانه و مردانه، فضاهای کفش‌کن و تقسیم، کتابخانه، آبدارخانه و فضاهای جانبی است.
شبستان اصلی که در ضلع شمالی بنا قرار گرفته است، دارای نیم طبقه‌ای با پنج ستون است. محراب مسجد نیز در ضلع جنوبی شبستان واقع شده و از سنگ مرمر سفید با حاشیه سنگ مرمر سیاه ساخته شده است.

موقعیت مکانی مسجد شافعی ها
اگر بخواهید از مسجد شافعی‌های کرمانشاه دیدن کنید، باید به میدان جوانشیر یا میدان توپخانه قدیم بروید. از میدان جوانشیر، گنبدها و مناره‌های تماشایی مسجد را می توانید مشاهده کنید. راه دسترسی به مسجد، از خیابان، از طریق کوچه‌ای است که در ضلع جنوب‌شرق میدان واقع شده است.

تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک از جمله آثار زیبا و باشکوهی است که از دوره قاجار در شهر کرمانشاه به یادگار مانده، این تکیه در میان دریایی از رنگ و زیبایی، هر نظاره گری را مدهوش می کند.این اثر مورد توجه ویژه مردم کرمانشاه قرار دارد چرا که به عنوان یک اثر بی بدیل از
فرهنگ ایرانی اسلامی برجا مانده است.

پل بیستون

پل بیستون در حاشیه شرقی بیستون ، بر روی رودخانه دینور آب و در سر راه قدیم کرمانشاه به صحنه قرار دارد. این پل با نام های پل کهنه ، پل شاه عباسی، پل صفوی، پل نادرآباد و پل دینورآب نیز معروف است.

سراب بیستون

سراب بیستون، چشمه ای است که از دل زمین می جوشد و آب آن در برکه ای نه چندان بزرگ جمع می شود. وجود این سراب یکی از دلایل اصلی استقرارهای انسانی از دوره پارینه سنگی تا عصر حاضر در این نقطه بوده است. وجود طبیعت زیبا، درختان چنار سر به فلک کشیده و آثار تاریخی منحصر به فرد در پیرامون سراب آن را به یکی از پرجاذبه ترین و زیباترین سراب های ایران مبدل کرده است.تکیه بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی را عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی در دوره قاجار بنا نهاد، تکیه‌ای که آیینه کاری‌اش یکی از بی‌نظیرترین تصاویر را در مقابلمان قرار می‌دهد. حیاطی مصفا با حوضی در وسط دارد و در سمت غربی حیاط، تالار آئینه کاری بزرگی است که به حسینیه معروف است. این تالار با تزئینات و کتیبه‌های متعدد مربوط به دوران سلطنت مظفرالدین شاه مزین شده. موزه خط و کتابت این تکیه از دیدنی هایش است.  

نقش برجسته و کتیبه بیستون

کتیبه بیستون بزرگ‌ترین سنگ نبشه جهان یادگاری ارزشمند از سخنان داریوش بزرگ هخامنشی برای تمامی ایرانیان است که در بیستون کرمانشاه قرار دارد.کتیبه‌‌ها و سنگ نوشته‌های تاریخی نشان از تاریخ مستند دروان هخامنشی و کهن ایران دارد.
کتیبه بیستون دارای سه نوع خط فارسی باستان، ایلامی نو، بابلی نو یا اکدی است و پس از رمزگشایی فارسی باستان فهمیده شد که تصاویر به داریوش و دو سردارش و ده شورشگر که در اوایل سلطنت او قیام کرده بودند، تعلق دارد و شرح سرکوب این یاغیان را نمایش می‌دهد.

روش ساخت کتیبه بیستون

برای تراشیدن سنگ‌نگاره و سنگ‌نبشته بیستون، جایی در ارتفاع چند ده متری سطح زمین و در دامنه رو به جنوبِ کوه پَـرو انتخاب‌ شده است. اما با این‌ وجود به نظر می‌آید که در زمان ساخت آن، راهی برای دستیابی آسان به محل کارگاه وجود داشته است. بقایای مبهم پلکانی در بخش‌های بالایی کوه و نیز آثار تراشیدن تخته‌سنگ‌های زیر کتیبه تا نزدیکی‌های زمین، نشان‌دهنده وجود راهی به‌ سوی بالا است. راهی که سنگ‌تراشان پس از پایان کار و به هدف دسترس‌ناپذیر کردن کتیبه، در ضمن پایین آمدن، آنرا نیز تراشیده و محو کرده‌اند. نوشتن کتیبه‌ای تاریخی در چنین بلندای دست‌ناپذیری که از پایین کوه نیز به‌ هیچ‌ وجه قابل‌خواندن نیست، نشان‌دهنده این است که داریوش این متن را نه برای مردمان روزگار خود، بلکه منحصراً برای آیندگان نوشته است.

نقش برجسته پیروزی گودرز دوم

در قسمت شرقی نقش برجسته مهرداد دوم و در روی همان صخره ، نقش برجسته ای به طول ۴۴/۵ متر و عرض ۱/۳ متر از دوره اشکانی حجاری شده است که پیروزی گودرز دوم بر مهرداد يکی از شاهزادگان اشکانی که در دربار «گلاوديوس» امپراطوری روم پرورش يافته است را نشان می دهد. گودرز از سال ۳۸ تا ۵۱ میلادی بر امپراطوری اشکانی حکومت می کرد . این شخص باید از بازماندگان گودرز ساتراپ ساتراپ ها که در نقش برجسته مهرداد دوم آمده، باشد.

کتیبه شیخ علیخان زنگنه

کتیبه شیخ علیخان زنگنه از جاهای دیدنی شهربیستون است .

در دامنه کوه بیستون و در کنار و روی نقش برجسته مهرداد دوم، تصویری از کتیبه ای به چشم می خورد که به شیخ علیخان زنگنه تعلق دارد. در این کتیبه متن وقف نامه ای از وی نوشته شده است. این شخص حاکم کرمانشاه بود و او و فرزندانش کارهای فراوانی را برای مردم این منطقه انجام دادند. وی در زمان شاه عباس دوم صفوی به مقام وزارت اعظم رسید.

پل قوزیوند

این پل در سه و نیم کیلومتری شمال شرق شهر بیستون و در مسیر جاده آسفالته صحنه به کرمانشاه قرار دارد. این پل که به نام های قوزیوند و اتحادیه معروف است در جهت شرقی- غربی بر روی رودخانه زرداب ساخته شده است. پل قوزیوند به طول ۳۰/۱۸ متر و دارای سه ایه و دو دهانه است. از پایه اول تنها نمای غربی آن دیده می شود و قسمت های دیگر آن به وسیله انباشت خاک پوشیده شده است. در نمای جنوبی این پایه، بخش هایی از آب شکن دوره ساسانی قابل رویت است که بر روی آن با اندکی عقب نشینی، آب شکن دوره پهلوی ساخته شده است. پایه دوم نیز مانند پایه اول در دو مرحله ساخته شده است. دوره اول ساخت آن به دوره ساسانی تعلق دارد. از سنگ های پایه ساسانی تنها یک ردیف قابل رویت است. در دوره پهلوی بر روی پایه ساسانی، پایه ای به ابعاد کوچک تر ایجاد کردند.

نقش برجسته بلاش

نقش برجسته بلاش، نقوش حجاری شده ایست با برجستگی کم که بر روی تخته سنگ چهار ضلعی نامنظمی به ارتفاع ۵/۲ متر که در دامنه کوه بیستون  قرار گرفته است.نقش میانی،«بلاش» شاه اشکانی را به حالت تمام رخ به طول ۱۸۰ سانتیمتر نشان می‌دهد. در سمت چپ نقش بلاش و بر ضلع دیگر تخته سنگ، نقش شخصی به بلندی ۱۶۳ سانتیمتر دیده می‌شود که دارای لباسی همانند بلاش است.در سمت راست نقش بلاش ، بر ضلع دیگر نقش تخته سنگ، نقش شخص سومی حجاری شده است.

گیستاتون اپوس

مجموعه ای از آثار به جا مانده از دوره ی غارنشینی و هفت دوره تاریخی پس از آن . دوران مادها ، هخامنشیان ، سلوكی ها ، اشكانیان ، ساسانیان ، ایلخانیان و صفویان . دارای كوههای استوار با غارهای تاریك ، دو در ، آفتاب و شكارچیان و آثاری همچون نیایشگاه مادی ،كتیبه داریوش ،مجسمه هركول ، نقش مهرداد ، نقش گودرز ، سنگ بلاش ، كاخ خسرو ، فرهاد تراش ، سنگ های تراش خورده پل خسرو ،كاروانسرای ایلخانی ،كاروانسرای بیستون و كتیبه شیخ علیخان و نشانه های طبیعی و تاریخی كه جملگی در اینجا جمع شده اند و هریك روایتگر قصه ای هستند از دل تاریخ شهرم كرمانشاه .نقش برجسته ی دوره ی هخامنشی كه یكی از باارزشترین یادگارهای ادبی و تاریخی ایران می باشد و در دل صخره ی بیستون حجاری شده است . این سنگ نگاره شامل قصه ای از فتوحات داریوش ، پادشاه هخامنشیان است . او كه در سمت چپ تصویر حجاری شده است دارای هیبتی بزرگتر از بقیه و ریش مجعد و موهای جمع شده در پشت و لباس كامل بر تن است . داریوش پای چپ خود را بر گئومات مغ قرار داده و گئومات به علامت تسلیم دستهای خود را بالا برده . پشت سر گئو نیز ، اسیرانی با گردنهای بسته دیده می شوند . بر روی دامن اسیر سوم ، نام و نقش پادشاه شورشگر حك شده تا ایندگان بدانند و آگاه باشند متعرض كیست و عاقبت ان به دست ایرانی چه می شود .

روستای نجوبران

روستای نجوبران «نوژی وران» از توابع بخش بیستون شهرستان هرسین در استان کرمانشاه، در فاصله ۵ کیلومتری شهر بیستون، ۲۵ کیلومتری شهر هرسین و ۴۰ کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. «نوژی وران» یا «نجوبران» در زبان محلی لکی، به معنای عدس است و بران یا وران سرزمینی را گویند که بر یا ثمرۀ عدس دارد. شغل اصلی مردم این روستا دامداری و کشاورزی است . قلمرو سراب طبیعی نجوبران، زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری است.

نیایشگاه مادی بیستون

نیایشگاه مادی در بیستون، محوطه تاریخی، فرهنگی بیستون واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این نیایشگاه روبروی سراب بیستون و در زیر کتیبه و نقش برجسته داریوش واقع شده است. این صفه یک و نیم متر ارتفاع، ده و نیم متر طول و هفت متر عرض دارد که به صورت خشکه چین و با سنگ‌های نتراشیده ساخته شده است.

جاهای دیدنی بیستون| بیستون با جاذبه های فراوان گردشگری تاریخی و طبیعی

کاروانسرای شاه عباسی بیستون

یکی دیگر از جاهای دیدنی استان کرمانشاه کاروانسرای بیستون است. این کاروانسرا در پای کوه بیستون و فرهادتراش خودنمایی می کند. این کاروانسرا به سبک چهار ایوانی ساخته شده و بیش از 3 هزار متر مساحت دارد.در چهار گوشه این بنا برج هایی قرار دارد که بر زیبایی آن افزوده است. آغاز ساختن این کاروانسرا در زمان شاه عباس بوده و تا دوره شاه سلیمان طول کشیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید